Advertisement

vehicule electrice
Home Piaţa auto Analize de piață 1 din 4 vehicule electrice vândute în Europa în 2024 va fi fabricat în China. Prognoză T&E

1 din 4 vehicule electrice vândute în Europa în 2024 va fi fabricat în China. Prognoză T&E

Aproape o cincime (19,5%) din vehiculele electrice vândute în Europa anul trecut au fost produse în China, însă ponderea urmează să urce la 25% în 2024, potrivit unei noi analize realizate de organizația de mediu Transport & Environment (T&E).

Prognoza a fost publicată în momentul în care Comisia Europeană ia în considerare introducerea unor tarife suplimentare de import pentru a contracara subvențiile primite de industria auto chineză pentru vehicule electrice. T&E consideră că intensificarea producției de mașini electrice pe piața de masă și investițiile în lanțul european de aprovizionare cu baterii este singura modalitate prin care producătorii de automobile din UE pot concura cu mărcile chineze, însă arată că tarifele ar sprijini și mutarea producției de vehicule electrice în Europa.

În timp ce în importurile Europei din China cea mai mare pondere au avut-o autoturismele Tesla, Dacia și BMW, T&E estimează că mărcile chineze ar putea ajunge la 11% din piața europeană de vehicule electrice în 2024 și la 20% în 2027. Prognoza presupune o creștere liniară a ponderii mașinilor din China, estimările fiind realizate pe baza cifrelor înregistrate în ultimii doi ani, deși doar BYD vizează 5% din piața europeană de mașini electrice până în 2025.

„Taxele vamale vor forța producătorii de mașini să localizeze producția de vehicule electrice în Europa și acesta este un lucru bun pentru că ne dorim aceste locuri de muncă și competențe. Dar tarifele nu vor proteja pentru mult timp producătorii tradiționali de mașini. Companiile chineze vor construi fabrici în Europa și, atunci când se va întâmpla asta, industria noastră auto trebuie să fie pregătită”, a precizat Julia Poliscanova, director pentru mobilitate în cadrul T&E.

Creșterea taxelor vamale la 25% în UE pentru toate importurile de vehicule din China ar face ca sedanurile și SUV-urile de dimensiuni medii să fie mai scumpe decât echivalentele lor europene, reprezentând astfel un motiv pentru producătorii auto chinezi să deschidă linii de producție în UE, arată analiza T&E. Pe de altă parte, SUV-urile compacte și mașinile de clasă mare importate din China sunt de așteptat să rămână puțin mai ieftine chiar și în condițiile noilor tarife de import.

Cu toate acestea, organizația de mediu consideră că UE nu ar trebui să urmărească să-și protejeze producătorii de mașini de o concurență semnificativă, care ar limita oferta de mașini electrice la prețuri accesibile pentru europeni. ”Este esențial ca un tarif mai mare să fie însoțit de un impuls legislativ pentru creșterea producției de vehicule electrice, inclusiv pentru atingerea unor obiective de electrificare a flotelor de mașini de companie până în 2030 – pe lângă obiectivul convenit de 100% mașini curate în 2035”, spune T&E.

Potrivit organizației, și investițiile în bateriile litiu-ion sunt în pericol, deoarece celulele fabricate în China sunt cu cel puțin 20% mai ieftine decât în Europa, iar producătorii chinezi de baterii sunt mai avansați atât în tehnologie, cât și în lanțurile de aprovizionare. Pe de altă parte, și SUA atrage investiții în producția baterii oferind subvenții generoase. Drept urmare, T&E consideră că măsurile de sprijin ale industriei – cum ar fi subvențiile pentru producția curată și circulară și obiectivele „Fabricat în UE” – sunt necesare pentru a da un impuls producției europene de celule. Și cum niciuna dintre măsurile de sprijin nu este în vigoare în prezent, organizația de mediu spune că ar trebui luată în considerare majorarea taxelor vamale pentru celulele de baterii. În comparație cu SUA și China, UE are în prezent cele mai mici tarife.

„China este în avans, iar companiile sale susținute de stat au o supracapacitate uriașă. Dacă vrem în mod serios un lanț de aprovizionare cu baterii diversificat și solid în Europa, trebuie să investim acum. Nu vom avea o a doua șansă”, conchide Julia Poliscanova.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Autostrada Unirii A8. Construcția lotului Miercurea Nirajului – Sărăţeni intră în licitație

Construcția șoselei de mare viteză Craiova – Târgu Jiu va costa 16,53 mld. lei

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...