Vor exploda tarifele RCA la finalul lunii mai?

Perioada de plafonare a valorii tarifelor RCA se apropie de final, iar soluţii pentru trecerea la tarife libere şi rezonabile încă se discută. Cum nici Parlamentul nu a aprobat OUG 54 sub formă de lege, transportatorii cer prelungirea termenul la care expiră tarifele maximale.



În pofida adoptării, anul trecut, a unor reglementări necesare pentru piaţa asigurărilor auto obligatorii, precum OUG nr. 54 privind asigurarea RCA, Norma ASF nr. 39 pentru aplicarea acesteia şi HG nr. 826 de stabilire a tarifelor de primă maxime, problemele sunt departe de a fi rezolvate. Şi asta pentru că în data de 18 mai 2017 expiră perioada celor şase luni de plafonare, iar soluţii concrete de trecere la tarife libere, fără salturi exagerate ale valorilor, încă nu au fost stabilite.

Oricum, ASF a anunţat public că printre obiectivele instituţiei pentru 2017 se numără şi implementarea unor tarife referinţă la nivelul pieţei, de stabilirea lor urmând, probabil, să de ocupe Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR). Conform OUG 54, această structură va fi reorganizată din temelii, din data de 19 martie 2017 urmând să cumuleze atribuţiile de birou naţional auto, cu cele de organism de plată a despăgubirilor, de organism de compensare şi de centru de informare. Totodată, va gestiona baza CEDAM şi va absorbi Fondul de Protecţie al Victimelor Străzii. În plus, în viziunea preşedintelui ASF, noul BAAR ar putea să preia şi asiguraţii cu risc ridicat, acea categorie care este refuzată de asigurători prin impunerea unor tarife prohibitive. Însă această ultimă chestiune nu poate fi rezolvată în câteva săptămâni. De altfel, Mişu Negriţoiu încă analizează modelele din Europa, precum cel din Austria, unde companiile sunt obligate să preia aceşti asiguraţi cu risc maxim, printr-o alocare realizată de asociaţia asigurătorilor.

Oricum, fără stabilirea unor tarife de referinţă după expirarea celor maximale, jucători din piaţă spun că primele RCA vor exploda.

2017 o să fie un an de cotitură în ceea ce priveşte asigurările, mai ales în luna mai, când va fi punctul de liberalizare sau nu al preţului RCA. Vedem cum va fi. Dacă se vor liberaliza, opinia mea este că preţurile or să explodeze teribil de mult. Teribil de mult! Practic, toate pierderile asimilate de asigurători în aceste 6 luni se vor regăsi în preţuri începând din mai”, consideră Adonis Manussos, general manager Piraeus Insurance Broker.

Totuşi, preşedintele ASF promite că primele nu se vor întoarce la valorile anterioare perioadei de plafonare.

Pentru 2017, prima noastră problemă mare este RCA. Şi nu e doar o problemă, ci şi o nouă oportunitate, pentru că ne dă prilejul să reaşezăm piaţa pe baze sustenabile. Mesajul nostru este că nu ne întoarcem la situaţia de dinainte de plafonare, de explozie a tarifelor, exagerate, cu sau fără legătură cu profilul de risc”, a reiterat preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu.

Transportatorii cer prelungirea perioadei de tarife maxime

În lipsa unor valori de referinţă, transportatorii rutieri sunt destul de îngrijoraţi în ceea ce priveşte viitorul tarifelor RCA începând cu data de 18 mai. Patronatele din acest sector – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI – consideră că noua lege RCA trebuie să stabilească un sistem de control şi o transparenţă totală în privinţa modului de calcul al tarifelor de primă RCA, care să prevină escaladarea lor nejustificată, aşa cum s-a întâmplat în ultimii ani.

În aceste condiţii, până la finalizarea actului legislativ, adică aprobarea OUG 54 sub formă de lege, transportatorii rutieri solicită sprijinul parlamentarilor pentru prelungirea perioadei de aplicare a tarifelor de primă maxime RCA prevăzute în HG nr. 826/2016.

“Patronatele din transporturile rutiere solicită implicarea Camerei Deputaţilor în finalizarea noii legi RCA astfel încât aceasta să garanteze o piaţă liberă, funcţională şi un control al tarifului RCA la un nivel suportabil pentru transportatorii români şi pentru cei 7 milioane de posesori de autovehicule”, spun reprezentanţii transportatorilor.

OUG 54 privind asigurarea RCA a fost aprobată de Senat fără nicio modificare, în dezbaterea deputaţilor intrând la data de 1 februarie. Patru comisii – Transport, Buget-finanţe, Industrii şi Juridică – ar fi trebuit să depună eventualele amendamente şi raportul până pe 16 februarie. Singurele opinii, sub forma avizelor favorabile, au venit de la Guvern şi de la comisia pentru politică economică.

În altă ordine de idei, transportatorii rutieri solicită în continuare autorităţilor iniţierea de urgenţă a demersurilor necesare pentru majorarea capitalului companiei CARE România SA (EximAsig) şi autorizarea acesteia de către Consiliul ASF pentru a emite asigurări obligatorii RCA.

“Este absolut necesar să existe un furnizor cu capital românesc alături de cei cu capital străin care ar putea sa echilibreze piaţa şi să elimine pe viitor distorsiunile grave generate de creşterile total nejustificate din ultimii ani a tarifelor RCA, fenomen care a generat protestele ample la nivel naţional ale transportatorilor rutieri”, conchid reprezentanţii celor patru patronate de profil.

Reamintim că, numărul companiilor autorizate să vândă poliţe RCA în acest an va creşte de la 8 la 12, odată cu intrarea pe piaţă a patru noi societăţi, toate cu capital străin. Este vorba despre DallBogg Life and Health EAD, Euro Insurance, Ergo Asigurari şi Grawe România. Dallbogg a primit avizul Autorităţii de Supraveghere Financiară şi poate oferi servicii pentru clasa X (RCA) începând cu 22 februarie 2017. Pentru Euro Insurance, notificarea autorităţilor naţionale din Irlanda aşteaptă răspunsul afirmativ din partea ASF. Grawe România a primit încă din august 2016 autorizarea pentru vânzarea de poliţe auto obligatorii (RCA) şi facultative (Casco), dar business-ul pe aceste două clase a demarat în ianuarie 2017. În ceea ce priveşte Ergo Asigurări, societatea urmează să depună dosarul la ASF în vederea obţinerii autorizaţiei.

Primele medii, în scădere

Piaţa asigurărilor auto obligatorii a crescut cu 30% în 2016, continuând trendul ascendent din ultimii 5 ani. Astfel, volumul total al primelor brute subscrise (PBS) pe segmentul RCA a atins la finalul anului trecut un total de 4,03 miliarde lei.
Numărul de contracte RCA încheiate, exprimat în unităţi anuale, a urcat anul trecut un nivel de 4.983.409, ceea ce echivalează cu o creştere cu peste 5% faţă de anul anterior.

piata2La nivelul întregii pieţe se remarcă o inversare a trendului ascendent al primelor medii în trimestrul patru al anului 2016, valoarea primei medii scăzând la 822 lei faţă de 901 lei în trimestrul trei.

Pe categorii, la sfârşitul lunii decembrie prima medie anualizată RCA pentru persoanele fizice s-a situat la un nivel de 465 lei pentru autoturisme, 978 lei pentru autovehicule destinate transportului de marfă şi 1.814 lei pentru autoturisme de transport persoane.

piata3Pentru persoanele juridice, primele medii au ajuns, la sfârşitul anului 2016, la 712 lei pentru autoturisme, 2.527 lei pentru autovehicule de transport marfă şi 2.191 lei pentru autovehicule transport persoane.

La sfârşitul anului trecut, clasamentul societăţilor de asigurare în funcţie de primele brute subscrise pentru RCA a suferit schimbări comparativ cu situaţia de la finalul trimestrului III. Cea mai mare cotă de piaţă a înregistrat-o Euroins, 21%, care a depăşit fostul lider, Asirom, rămas cu 17,3%. Pe locurile următoare se află City Insurance – 16,1%, Carpatica – 10,5%, Allianz-Ţiriac – 9,5%, Omniasig – 9%, Groupama – 7%, Generali – 5,1% şi Uniqa – 4,9%.

Pe baza datelor provizorii raportate de societăţile de asigurări, la 31 decembrie 2016, rata combinată (brută de reasigurare) se situa la 108,48%.

Topul asigurătorilor RCA după cota de piaţă

1. Euroins – 21%
2. Asirom – 17,3%,
3. City Insurance – 16,1%
4. Carpatica – 10,5%*
5. Allianz-Tiriac – 9,5%
6. Omniasig – 9%
7. Groupama – 7%
8. Generali – 5,1%
9. Uniqa – 4,9%)
* Fără autorizaţie de funcţionare din 27 iulie 2016

Adaugati comentariu