Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susține că a găsit soluția pentru creșterea salariilor profesorilor, îndemnând Guvernul să adopte un OUG care vizează eliminarea evaziunii fiscale în domeniul reparaţiilor auto, pentru plăţile de despăgubire primite din partea companiilor de asigurări. În replică, asigurătorii reuniți în UNSAR consideră că propunerea este halucinantă și sfidează legislaţia europeană.
”Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) vine cu o soluţie pentru Guvern. Revendicările profesorilor pot fi rezolvate parţial, începând din luna iulie, printr-un simplu OUG sau o normă ASF care va aduce aproximativ 500 milioane de euro/an în plus la bugetul de stat. Atragem atenţia Primului Ministru, Ministrului Finanţelor şi Preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului României că aproximativ jumătate din necesarul sumelor pentru creşterea salariilor profesorilor poate fi rezolvat începând cu luna iulie 2023, prin adoptarea unei OUG care vizează eliminarea evaziunii fiscale în domeniul reparaţiilor auto, pentru plăţile de despăgubire primite din partea companiilor de asigurări (RCA şi CASCO)”, susțin transportatorii.
Potrivit COTAR, în anul 2022, companiile de asigurări au achitat 2,718 miliarde lei, reprezentând daune materiale în baza poliţelor de asigurare RCA. Aceste despăgubiri nu includ sumele aprobate la plată de Fondul de Garantare a Asiguraţilor: aproximativ 609 milioane lei la care se adaugă şi despăgubirile de peste 2 miliarde de lei pe care acelaşi Fond va trebui să le achite pentru societatea Euroins, în următorii ani.
De asemenea, companiile de asigurări au achitat despăgubiri de aproximativ 2 miliarde de lei, reprezentând despăgubiri materiale în baza poliţelor de asigurare CASCO. Conform raportului de piaţă al ASF, aproximativ 56% din totalul despăgubirilor achitate în anul 2022 de companiile de asigurări, în baza poliţelor de asigurare RCA, au reprezentat plăţi de despăgubire anticipate sau aşa-numita „regie proprie”.
”Ce înseamnă „regie proprie”: presupune plata anticipată a despăgubirilor în baza poliţelor RCA sau CASCO, direct către păgubit sau asigurat, fără a fi prezentate documente fiscale justificative. În toate aceste situaţii nu sunt furnizate documente justificative emise de unităţi reparatoare autorizate RAR, astfel încât reparaţiile acelor autovehicule pot fi realizate în unităţi reparatoare clandestine şi neautorizate, ateliere improvizate care nu eliberează nici facturi pentru reparaţiile efectuate şi nici certificat de garanţie pentru piesele înlocuite şi manopera prestată. Acele sume de bani sunt nefiscalizate, iar statul român nu încasează de 30 de ani acele taxe şi impozite. Inclusiv FGA efectuează plăţi în sistemul „regie proprie”, contrar intereselor economice româneşti” susțin transportatorii.
Aceștia adaugă faptul că 55% din sumele încasate de către o unitate reparatoare reprezintă taxe directe şi indirecte către statul român, care prin sistemul „regie proprie” nu mai ajung la bugetul de stat.
COTAR precizează că subiectul plăţilor despăgubirilor în sistem „regie proprie”, fără documente fiscale, a făcut, în urmă cu câteva luni, obiectul dezbaterilor Comisiei pentru Politici Economice din Senat, unde preşedintele comisiei, senatorul Daniel Zamfir, împreună cu conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară, au agreat elaborarea unei norme emise de ASF care să corecteze aceasta aberaţie generatoare de evaziune fiscală de peste 30 de ani. Conducerea ASF a recunoscut în faţa comisiei că peste jumătate din despăgubirile achitate de companiile de asigurări care vând RCA în România sunt în sistemul „regie proprie”.
„Guvernul României are şansa istorică să rezolve rapid 3 provocări importante, dintr-o singură lovitură: să deblocheze impasul în care se află de peste o săptămână, în relaţia cu profesorii, aducând mai mulţi bani la buget, să reducă numărul uriaş de ateliere neautorizate RAR, evazioniste, din domeniul reparaţiilor auto şi, nu în ultimul rând, să crească nivelul de siguranţă în trafic. Să nu uităm că jumătate dintre autovehiculele verificate în trafic de către Registrul Auto Român aveau deficienţe tehnice majore şi periculoase, cauza principală fiind reparaţiile de proastă calitate efectuate în service-uri auto neautorizate”, a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
UNSAR: Este o falsă soluţie pentru finanţarea… educaţiei
În replică, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) consideră că , propunerea COTAR, transmisă într-un context sensibil pentru ţară, pare a urmări să creeze noi tensiuni în societate, oferind o falsă soluţie pentru finanţarea… educaţiei din România.
”Astfel, într-un mod absolut halucinant, asociaţia respectivă vine cu o propunere care sfidează legislaţia europeană, Codul Civil din România şi principiile de bază ale asigurărilor, dorind să ia din drepturile păgubiţilor din accidentele rutiere, şi anume dreptul de a fi despăgubiţi în formă bănească în baza poliţelor RCA. Practic, propunerea ar lipsi păgubiţii de dreptul lor de a dispune şi de a folosi în mod liber, după cum doresc, despăgubirea primită de la asigurători, forţându-i să îşi repare bunurile avariate (chiar şi atunci când, din punct de vedere legal, o readucere a acestora la starea de dinainte de producerea evenimentului asigurat nu ar mai fi posibilă)”, arată UNSAR.
În acest context, Uniunea precizează că Directiva 2021/2118 de modificare a Directivei 2009/0103 privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare a acestei răspunderi statuează foarte clar că o persoană prejudiciată are dreptul să primească „despăgubire pentru orice prejudiciu produs de vehicule”. Mai mult, şi Codul Civil din România prevede clar că „prin contractul de asigurare, contractantul asigurării sau asiguratul se obligă să plătească o primă asigurătorului, iar acesta din urmă se obligă ca, în cazul producerii riscului asigurat, să plătească o indemnizaţie, după caz, asiguratului, beneficiarului asigurării sau terţului păgubit”.
Totodată, Codul Fiscal prevede faptul că nu sunt impozabile veniturile persoanelor constând în sume încasate din asigurări de orice fel, reprezentând despăgubiri sau sume asigurate.
”Ceea ce ar trebui însă făcut ar fi ajustarea corespunzătoare a Legii 132/2017 privind asigurările RCA, dar în sprijinul păgubiţilor şi al tuturor şoferilor. Asemenea soluţii ar putea consta, de exemplu, în introducerea unor preţuri de referinţă pentru reparaţiile auto şi pentru cea de rent a car, cu titlu informativ (şi NU o coplată), permiterea colaborării dintre asigurători şi unităţile reparatoare pe baze contractuale care să elimine abuzurile actuale de practicare a unor preţuri de reparaţii excesive de către anumiţi operatori atunci când plătitorul final este un asigurător etc”, explică UNSAR.
În opinia Uniunii, măsurile ar ajuta consumatorul să evite eventuale costuri nejustificate cerute pentru reparaţia autovehiculului avariat, deoarece aceste costuri influenţează în cele din urmă preţul poliţei RCA.
CITEȘTE ȘI:
Câștigător desemnat pentru modernizarea DN 71 pe sectorul Târgoviște – Sinaia
Comentați?