Ford îl prezintă ca pe un model nou, deşi Focus este, cinstit vorbind, la a doua tinereţe şi nu chiar la un început de drum. Totuşi, modificările survenite sunt importante, chiar radicale, iar asta nu avea cum să nu ne atragă atenţia. Iată impresiile de la lansarea națională a noului Ford Focus facelift.
Am fost tentat să-l numesc, ca mulţi alţii, facelift. La conferinţa de lansare naţională, care a avut loc la Covasna, Zoltan Brassai, directorul general Ford România, ne-a explicat cum că un model în care s-au investit mai mult de 50 milioane de euro pentru a fi îmbunătăţit nu mai poate fi catalogat drept facelift, ci chiar model nou. Pentru noul Focus investiţia a fost chiar mai mare, de peste 100 milioane euro, aşa că noţiunea de facelift nu-şi are locul.
Vizual, schimbările sunt într-adevăr mari, modelul preluând cele mai noi linii de design Ford şi adoptând o nouă arhitectură pentru partea frontală, cu grila dimensionată generos în prim plan. Şi lămpile spate au fost modificate, primind tehnologie LED, automobilul având acum un aer mult mai stilat. Pare să fie, de acum, o inspirată opţiune şi pentru cei ce-şi trag rădăcinile din mediul business, care pot afişa o imagine matură în compania noului model.
Că nu s-a jucat cu jumătăţi de măsură se poate observa cel mai bine la interior. O planşă de bord complet nouă, volan nou şi, în general, o modificare importantă a atmosferei din habitaclu te fac să simţi instant vântul schimbării. Elementul esenţial a fost consola centrală, cea care a primit cele mai multe observaţii din partea utilizatorilor şi care s-a simplificat mult. Un concept mai aerisit, cu butoane mai mari, mult mai bine organizate şi vizibile.
Noul Focus a primit şi un implant tehnologic semnificativ, fiind de acum disponibile o serie de sisteme de siguranţă şi de confort capabile să ridice mult ştacheta în clasa compactă nonpremium. În primul rând avem sistemul inteligent multimedia SYNC 2. Acesta poate primi comenzi vocale, poate accesa diferite funcţii (navigaţia, sistemul audio, sistemul hands free) iar acum, graţie evoluţiei tehnologice, poate face chiar conexiuni logice între comenzile primite şi răspunsul pe care trebuie să-l ofere. Este de ajuns să transmiţi că îţi este foame, iar SYNC 2 va căuta restaurante în zonă şi va calcula ruta pentru navigaţie.
Active City Stop este un alt sistem util pentru traficul urban, completând atenţia şoferilor. Dacă se constată o situaţie în care şoferul ar trebui să încetinească şi nu o face, ACS poate acţiona parţial sau chiar total sistemul de frânare. Un artificiu ce va fi apreciat în special de doamne este sistemul automat de parcare. De acum acesta poate efectua atât parcări laterale cât şi garări, intervenţia celui de pe locul şoferului fiind necesară doar pentru a comanda pedalele.
Powered by Craiova
Unde a excelat întotdeauna Focus, pe parcursul celor trei generaţii care s-au răspândit în peste 12 milioane de exemplare pe străzi, a fost latura dinamică, compacta celor de la Ford fiind întotdeauna un automobil foarte antrenant de condus. Reţeta a fost păstrată, ba chiar a fost îmbunătăţită, iar pentru a ne convinge de acest aspect am avut parte de o zi de testare specială, pe circuitul de karting din Târgu Secuiesc, sub atenta supraveghere a instuctorilor de la şcoala de conducere defensivă Napoca Rally Academy.
Până la acel moment am avut de efectuat un drum Bucureşti – Covasna, via Braşov, iar motorul ales de noi a fost noul EcoBoost de 1,5 litri, produs la Craiova cu numele de cod Sigma. Noua unitate completează oferta supraalimentată pe benzină, unde este disponibil în continuare apreciatul motor din categoria downsizing, de doar 999 cmc, fabricat tot în Bănie. În România, fratele mai mare este disponibil în versiunea de putere de 150 CP, precum cea testată de noi, deși în alte țări europene e oferită și varianta de top de 182 CP.
Am condus două versiuni de caroserie, hatch şi break, ambele având un comportament rutier lăudabil, o mănuşă aruncată fără menajamente în faţa lui Volkwagen Golf. Atâta doar că, în ton cu motoarele moderne supraalimentate, EcoBoost-ul de 1,5 l pare leneş, pare că ascunde din caii trecuţi în talon. Impresia este indusă şi de setările foarte bune primite de trenul de rulare, dar şi de transmisia care are rapoarte destul de lungi. O problemă a unităţilor EcoBoost, ce pare că se păstrează şi în cazul lui Sigma, este că nu sunt tocmai economice, mai ales dacă tragi puţin de ele. În testul nostru, când vremea nu ne-a fost aliat de nădejde, ne-am apropiat de o valoare extraurbană de 8 l/100 km faţă de cei 4,6 l/100 km declaraţi oficial.
Cei 240 Nm, cuplul motor maxim, sunt disponibili încă de la 1.600 rot/min şi-i imprimă automobilului o agilitate de apreciat. Mult mai bine se va simţi Focus când îl vei urca în ture, în jur de 6.000 rot/min, când poate elibera puterea maximă, mai ales pe un circuit unde-i testezi suspensia impecabilă. Deşi de la un punct, destul de depărtat, ai o senzaţie ciudată de ruliu, roţile păstrează ferm contactul cu solul punând foarte eficient toată puterea jos.
Am fost încurajaţi de specialiştii NRA să împingem noul Focus spre limitele sale dinamice şi nici măcar atunci când exageram nu eram penalizaţi, parte din merit revenindu-i ESP-ului calibrat foarte inspirat. Direcţia, ca şi până acum, este foarte precisă, oferă o senzaţie corectă şoferului, iar noua calibrare permite efectuarea unor viraje destul de strânse în prima cursă, fără a fi necesară desprinderea mâinilor de pe volan. Aş mai aminti doar setarea foarte bună a sistemului de frânare, chiar şi la frânările bruşte de urgenţă maşina fiind extrem de bine echilibrată, altă constatare făcută la probele gândite de Ford pe circuit.
Caracteristici tehnice Ford Focus 1.5 EcoBoost (5 uși)
Motor (combustibil): benzină
Capacitate cilindrică (cmc): 1.498
Putere maximă (CP/rpm): 150/6.000
Cuplu maxim (Nm/rpm): 240/1.600-4.000
Transmisie: manuală 6 trepte
Dimensiuni auto (L/l/h – mm): 4.358/1.823/1.484
Volum portbagaj min./max. (l): 363/1.262
Masă proprie/admisibilă (kg): 1.322/578
Viteză maximă (km/h): 210
Demaraj 0-100 km/h (s): 8,9
Consum urban/ex/mixt (l/100 km): 7,0/4,6/5,5
Emisii CO2 (g/km)/Normă poluare: 127 / Euro 6
Preț de bază fără TVA / cu TVA (euro): 14.476 / 17.950
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, numărul 11 decembrie 2014 / ianuarie 2015)
Comentați?