Peste 70% dintre cetăţenii europeni trăiesc în oraşe, iar în următorii ani se aşteaptă să ajungem la 80%. Acesta este unul dintre motivele pentru care deplasarea în marile oraşe a devenit o reală problemă, iar asta nu doar în România. Iată un test de mobilitate urbană realizat de FEMA.
Date recente arată că Bucureștiul a ajuns la un nivel de congestie de 41%, plasându-se pe locul 8 în clasamentul celor mai afectate oraşe din lume, la nivelul Europei ocupând ultimul loc.
În acest context, FEMA – Federaţia Europeană a Asociaţiilor de Motociclişti, a realizat un Test de Mobilitate în ţările în care este reprezentată de membri săi. Asociaţia motoADN, membră FEMA din primăvara acestui an, a fost cea care a realizat testul pentru România, oraşul ales fiind Bucureştiul – probabil cel mai aglomerat în acest
moment.
Coordonatele şi rezultatele testului
- România – Bucureşti
- Distanţă – 8 km (de la Mall Plaza România până la intersecţia dintre Ştefan cel Mare şi Tunari)
- Vehicule comparate – autoturism, scuter, bicicletă, transport public
Scuterul a ajuns primul la destinaţie, în doar 17 minute. Autoturismul a întâmpinat probleme în trafic încă din primul kilometru, motiv pentru care, în prima jumătate a traseului, a fost întrecut de bicicletă. A recuperat apoi, însă bicicleta a ajuns a doua (26 minute), pentru că nu a avut nevoie de loc de parcare. Autoturismul a pierdut tot avansul câştigat în trafic în căutarea unui loc de parcare şi a ajuns al treilea (33 minute). Cu transportul public s-a ajuns cel mai greu – în 50 de minute.
Clasament final:
- Scuter – 17 min
- Bicicletă – 26 min
- Autoturism – 33 min
- Transport public – 50 min
„Deplasarea pe 2 roţi este soluţia într-un Bucureşti sufocat de trafic. Motorizarea, evident, ajută, pentru că un scuter sau o motocicletă ajung mai rapid la destinaţie decât o bicicletă. Indiferent de confortul pe care ni-l oferă maşina personală, nu putem ignora preţul plătit – timp pierdut blocat în trafic sau în căutarea unui loc de parcare. Transportul public are încă o structură insuficient dezvoltată pentru a reprezenta o variantă viabilă pentru un transport rapid în oraş pe orice rută ar fi nevoie. De menţionat ar mai fi că acest test a fost realizat înainte de începerea şcolilor. Reluarea sa parţială în Octobrie arată că scuterul ajunge în 19 minute în timp ce autoturismul ajunge în 50 minute”, explică Răzvan Pavel, Preşedintele asociaţiei motoADN.
Situaţia în alte oraşe europene
Conform studiului FEMA, în toate oraşele în care a fost efectuat testul de mobilitate, motocicletele şi scuterele au ajuns primele la destinaţie. Excepţie a făcut Nantes, unde bicicleta a fost pe primul loc, explicaţie fiind existenţa infrastructurii dedicate.
În toate oraşele care au luat parte la analiză, rezultatele finale sunt în favoarea deplasării pe 2 roţi. În acelaşi timp, merită subliniat faptul că, în toată Europa, mijloacele de transport în comun au cea mai mică viteză medie de deplasare
Realizarea testului a urmat o serie de coordonate stabilite de organizatori:
- drumul a fost efectuat într-o zi din timpul săptămânii, dimineaţa
- toate vehiculele au respectat limitările legale aferente segmentelor de drum parcurse
- fiecare vehicul a fost liber să îşi aleagă ruta prin care putea ajunge cel mai rapid de la start
la final.
CITEŞTE ŞI:
Autostrada Lugoj-Deva, pe lotul 3, rămâne închisă
Test cameră DVR Nextbase 412GW
Perspective sumbre pentru Renault, proprietarul Dacia
Comentați?