Segmentul auto, pondere de 73% în finanţările în leasing financiar

Peste 70% din finanţările acordate de societăţile de leasing financiar sunt orientate către segmentul auto, un segment care nu este reprezentat doar de autoturisme, ci şi de vehicule comerciale uşoare şi grele.



leasing financiar

Piaţa de leasing financiar va înregistra în 2018 un volum de finanţări noi de 2,5 miliarde de euro, în creştere cu 14% comparativ cu anul precedent. Nivelul estimat pentru finalul anului este, în opinia preşedintelui Industriei de Leasing a Asociaţiei ALB România, Mircea Cotigă, cel mai ridicat din perioada post-criză, însă potenţialul pieţei de profil nu a fost încă atins.

„Pentru piaţa de leasing, 2018 s-a arătat ca fiind cel mai bun an de după criză. Estimarea este că o să terminăm anul 2018 undeva la 2,5 miliarde de euro valoare bunuri finanţate, ceea ce reprezintă o creştere de aproximativ 14% faţă de anul anterior. Bunurile finanţate s-au orientat preponderent către activitatea economică. Noi, industria de leasing, finanţăm, ca pondere, aproximativ 90% firme mici şi mijlocii, iar acestea se duc către zona productivă. Nu finanţăm neapărat zona de consum, în care în anumite momente ale evoluţiei economice ar putea să fie una afectată. Piaţa de leasing mai are loc de creştere”, a menţionat reprezentantul ALB România la conferinţa Conferinta Nationala a Asociaţiei Societăţilor Financiare.

Acesta a precizat că aproximativ 73% din finanţările acordate de industria de profil sunt orientate către segmentul auto, un segment care nu este reprezentat doar de autoturisme, ci şi de vehicule comerciale uşoare şi grele.

„Chiar dacă la nivel de pondere avem încă aproximativ 73% autovehicule, creşte din ce în ce mai mult ponderea în zona comercială, deci avem şi autoturisme, dar avem şi autovehicule comerciale uşoare şi vehicule comerciale grele”, a spus Mircea Cotiga.

Provocarea momentului

Din punctul de vedere al preşedintelui Industriei de Leasing Financiar, una dintre cele mai mari provocări pentru companiile de profil o reprezintă importurile de maşini second hand, puţin fiscalizate şi care au explodat după eliminarea timbrului de mediu.

„Se estimează că, la finalul lui 2018, vor fi realizate peste 520.000 de vânzări auto second hand, în timp ce achiziţiile de maşini noi vor urca doar până la 150.000 de unităţi, adică doar o treime din cele la mâna a doua. Importurile de maşini second hand sunt foarte puţin taxate. Dacă din cele 520.000 de maşini ar fi finanţate 100.000 noi în leasing financiar s-ar vedea de unde vine creşterea. Industria de leasing şi a creditelor de consum a avut parte de provocări la care a făcut faţă cu succes. În 14 ani de activitate, am învăţat că orice aparent obstacol poate reprezenta o oportunitate, că trebuie să fim atenţi la clienţii noştri, că vocea lor contează. Ar fi bine ca vocea noastră să conteze în continuare”, a conchis Mircea Cotigă.

Top avantaje pentru companii

La finanţările auto prin leasing financiar, compania finanţatoare este proprietarul autovehiculului, iar clientul primeşte această calitate la finalul contractului, dacă achiziţionează vehiculului şi suportă valoarea reziduală. Formalităţile privind vama, înmatricularea şi asigurarea sunt încheiate de firma de leasing, iar valoarea avansului şi durata perioadei de finanţare sunt flexibile.

În cazul leasingului financiar, rata lunară este compusă din principal, dobândă şi TVA. Bunurile ce fac obiectul contractului de leasing se înregistrează ca mijloace fixe în contabilitatea utilizatorului, acesta deducând cheltuielile cu amortizarea şi pe cele cu dobânda.

Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. Pe de altă parte, riscurile utilizării autovehiculului, administrarea si cheltuielile legate de întreţinerea autovehiculului trec în sarcina utilizatorului, iar avansul este obligatoriu.

Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la terminarea contractului.

În ceea ce priveşte tratamentul fiscal la achiziţia unei maşini, din factura de leasing se trec pe cheltuieli costurile facturate de furnizorul de leasing, adică diferenţele de curs, dobânda aferentă, costurile de analiză etc. Rata de capital este considerată ca restituire de credit şi nu influenţează costurile societăţii, dar, în plus, faţă de factura primită de la furnizor, societatea îşi reflectă, lunar, în contabilitate costurile cu amortizarea, care – în funcţie de perioada selectată pentru amortizare – pot avea aceeaşi valoare sau una foarte apropiată de cea a ratei de capital. De asemenea, trebuie să reamintim că amortizarea este deductibilă până la suma de 1.500 lei/lună/maşină, diferenţa (dacă există) fiind nedeductibilă, adică este impozitată cu 16%.

În ceea ce priveşte returnarea TVA la stat, aceasta depinde de dreptul de deducere pentru autoturismul care face obiectul contractului de leasing. Dacă autoturismul este utilizat exclusiv în scopul activităţii economice (lucru dovedit pe baza foilor de parcurs), TVA-ul este dedus în întregime prin decontul de TVA, prin diminuarea TVA-ului pe care îl are de plată ca urmare a facturilor de vânzare emise, dacă este cazul, sau rămâne de recuperat. Dacă nu se îndeplinesc condiţiile de exclusivitate, atunci societatea are drept de deducere doar la 50% din TVA-ul aferent, diferenţa de 50% urmând să o plătească prin decontul de TVA.

Pentru valoarea reziduală a leasingului se aplică aceleaşi condiţii de deductibilitate, în funcţie de utilizarea exclusivă sau nu în scopul activităţii economice. Dacă nu se îndeplinesc condiţiile de exclusivitate a autoturismului, demonstrate prin foaia de parcurs, deducerea se realizează în proporţie de 50%.

În cazul achiziţiei unui autoturism prin leasing financiar, cheltuielile deductibile cuprind tot ceea ce are legătură cu utilizarea maşinii şi contractul de leasing, respectiv combustibili, consumabile auto, impozite şi taxe auto, asigurări şi reparaţii, cu respectarea condiţiilor cu privire la utilizarea sau nu exclusiv în scopul activităţii economice (în caz contrar se deduc în proporţie de 50%).

Pentru persoanele fizice autorizate (PFA) se aplică aceleaşi reguli de deducere ca şi în cazul persoanelor juridice.

 

(Articol publicat în resvita Flote Auto, decembrie 2018)

Adaugati comentariu