Advertisement

falsificarea kilometrajului
Home Administrare flote Juridic Sancțiunile pentru falsificarea kilometrajului mașinilor second hand rămân, deocamdată, pe hârtie

Sancțiunile pentru falsificarea kilometrajului mașinilor second hand rămân, deocamdată, pe hârtie

Bine-cunoscutele fraude prin care este falsificat kilometrajul mașinilor second hand vor fi putea fi sancționate și în România, dat fiind faptul că, teoretic, Parlamentul a adoptat o lege în acest sens la finalul lunii aprilie. Practic, însă, lipsa legislației secundare și a tehnologiei digitale aferente face ca aplicarea actului normativ să întârzie cel puțin 1 an.

Sute de mii de mașini second hand se vând anual în România la prețuri mai mici de 10.000 de euro și după ce au trecut pe la cel puțin doi proprietari. De multe ori însă, cumpărătorii se trezesc înșelați ba din cauza kilometrajului dat înapoi, ba din cauza diverselor defecțiuni ascunse, nespecificate de vânzători. Astfel de prejudicii au loc pentru că în momentul înmatriculării unui vehicul second hand nu este cerut și istoricul oficial al mașinii, cum se întâmplă în alte țări europene, precum Belgia, Olanda sau Germania.

Printr-o inițiativă legislativă adoptată la finalul lunii aprilie, Parlamentul încearcă să pună capăt unor asemenea practici frauduloase.

Astfel, Legea privind Registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România prevede colectarea informațiilor privind valorile indicate de odometre, precum și interzicerea și sancționarea falsificării acestora. ”Registrul electronic va ajuta absolut toți cetățenii care își cumpără un automobil. Merg în service și pot verifica direct dacă numărul de kilometri a fost dat înapoi, dacă toate datele tehnice ale vânzătorului corespund exact și nu vor mai avea posibilitatea samsarii să joace piața așa cum își doresc. Este foarte normal să știm ceea ce cumpărăm”, a explicat deputatul Ilie Toma.

Toată această bază de date va putea fi creionată, însă, abia după 4 luni, când Ministerul Transporturilor va emite Ordinul de punerea în aplicare a actului normativ.

Nu există aplicația informatică

Registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere va fi gestionat de Registrul Auto Român, care va colecta informațiile necesare prin diverse canale, ca de exemplu cu ocazia prestaţiilor de identificare a vehiculului rutier ori a efectuării ITP în cadrul reprezentanţelor RAR sau al staţiilor de inspecţie tehnică periodică autorizate, din rapoartele transmise de către atelierele pentru inspecţia tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, din rapoartele transmise de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglări funcţionale, de modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi din rapoartele transmise de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere noi.

Vestea bună este, după cum spune legea, că RAR va colecta o multitudine de informații din foarte multe surse. Vestea mai puțin bună este că, momentan, nu poate strânge toate aceste date. Are nevoie de o aplicație informatică specifică, iar legiuitorii i-au dat un termen de 1 an pentru realizarea ei.

Sancțiunile pentru falsificarea kilometrajului

Potrivit noii legi este interzisă falsificarea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării acestuia sau orice acţiune de natură să influenţeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurşi. „În sensul prezentei legi, prin manipularea odometrului se înţelege practica frauduloasă de modificare voită şi neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcţionează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menţionat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizaţi”, se precizează în actul normativ.
Legea mai interzice introducerea pe piaţă, punerea la dispoziţie sau utilizarea de echipamente, programe informatice şi de servicii conexe pentru manipularea odometrelor vehiculelor rutiere. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.

Staţiile ITP, precum şi atelierele pentru inspecţia tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză autorizate sunt obligate să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei inspecţii efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus inspecţiei.

Totodată, operatorii economici autorizaţi sunt obligaţi:

  1. să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestaţii efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus prestaţiei în cauză.
  2. să transmită către RAR informaţii legate de repararea şi/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicaţiei acestuia înainte de intervenţie cât şi după intervenţia efectuată;
  3. să transmită informaţii către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum şi la principalele operaţii de reparaţii pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparaţii în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcţie, sistemul de frânare, structura de rezistenţă a caroseriei ori a şasiului sau la alte sisteme de siguranţă activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţii, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 de lei la 5.000 de lei.

Pe de altă parte, operatorii economici autorizaţi care deţin abilitare din partea producătorului autovehiculului respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia, suplimentar faţă de cele patru obligaţii de mai sus, trebuie să transmită către RAR cu ocazia primei prezentări a autovehiculului în reţeaua de reparaţii a producătorului respectiv sau la solicitarea expresă a RAR, informaţiile existente deja în baza de date a producătorului respectiv cu privire la istoricul indicaţiei odometrului pentru autovehiculele care au fost anterior înmatriculate în alte ţări. Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţii, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.

Totodată, transmiterea unor informații eronate de către personalul stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate, atelierelor pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, operatorilor economici autorizați, al producătorilor de vehicule rutiere, reprezentanților acestora, importatorilor sau distribuitorilor de vehicule rutiere noi, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.

Certificatul ”RAR Auto-Pass”, peste 21 de luni

Legea privind Registrul electronic al istoricului vehiculelor este menită să facă imposibilă vânzarea sau înmatricularea unei mașini la mâna a doua fără dovada istoricului real, legal al acesteia. Pentru aceasta, RAR va elibera contra cost, la cerere, deţinătorilor de autoturisme, un certificat denumit „RAR Auto-Pass”, cu o valabilitate de 60 de zile. Documentul va conţine informaţiile existente în registru cu privire la istoricul citirii odometrului, implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcţie, sistemul de frânare, structura de rezistenţă a caroseriei ori a şasiului sau la alte sisteme de siguranţă activă ori pasivă, precum şi la neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piaţă în România.

Totodată, în cazul în care în registru nu sunt disponibile informaţii referitoare la vehiculul rutier respectiv, în locul certificatului „RAR Auto-Pass”, RAR va emite gratuit un document prin care se va menţiona această situaţie.
”La înstrăinarea unui vehicul rutier înmatriculat, înregistrat sau introdus pe piață în România, persoana care înstrăinează vehiculul rutier remite dobânditorului un certificat «RAR Auto- Pass» valabil, pentru vehiculul rutier supus înstrăinării”, precizează legea.

Potrivit actului normativ, RAR are la dispoziție 9 luni pentru a face posibilă eliberarea certificatului. Termenul se calculează însă după ce va fi lansată aplicația de culegere a informațiilor, care la rândul ei trebuie realizată într-un an de acum înainte.

Să mai spunem că legiuitorii au mai permis ca domeniul de aplicare al certificatului „RAR Auto-Pass” să poate fi extins şi la alte categorii de vehicule rutiere, prin Ordin al ministrului Transporturilor.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Nicușor Dan: Pasajul Doamna Ghica va fi deschis la începutul toamnei

Înmatriculările de autoturisme au crescut cu 25,4% în primul semestru din 2023

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

concediere colectivă
Juridic

Obligația de informare și consultare în contextul concedierilor colective

Într-un peisaj legislativ în continuă evoluție, înțelegerea corectă a procesului de concediere...

autovehicule
Juridic

Noi norme de valorificare a autovehiculelor intrate în proprietatea privată a statului

Guvernul a modificat condiţiile privind valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a...

stellantis
Juridic

Stellantis, adus în instanță de investitori. Întâi în SUA, acum în Țările de Jos

Fundația olandeză Fiat Chrysler Investors Recovery Stichting, care reprezintă investitorii din fostul...

Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii
Juridic

Guvernul renunță la proiectul privind Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii

Proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la...