România, în topul producătorilor auto de succes

Producţia auto din România este una de succes în Europa Centrală şi de Est (ECE), în condiţiile în care regiunea, cu 33 de fabrici de profil, se numără printre furnizorii importanţi de vehicule din lume. În perioada 2008 – 2014, producţia naţională de maşini a crescut cu 160%, al doilea avans din ECE.



armonizarea-standardelor-SUA-in-industria-auto-floteauto

Regiunea ECE a devenit o destinaţie atractivă pentru investiţii a producătorilor mondiali de automobile, datorită costurilor reduse şi a forţei de muncă educate, a proximităţii faţă de pieţele din Europa de Vest, a stimulentelor fiscale şi a stabilizării mediului juridic. În 2014, 3,6 milioane de vehicule au fost produse în Europa de Est, echivalentul a 2% din producţia totală a UE şi, în acelaşi timp, a Indiei, cel de-al 6-lea cel mai mare producator de maşini la nivel mondial.

Potrivit unei analize Coface, una dintre cele mai mari companii de asigurări de credite din lume, în ţările din regiunea ECE există 33 de fabrici producătoare de motoare, autovehicule pentru uz personal sau comercial şi autobuze, cele mai multe fiind create cu ajutorul investiţiilor străine directe (ISD). Producţia lor este dominată de brandurile din Europa de Vest, în special a celor din Germania, Franţa şi Italia. Regiunea este de asemenea atractivă şi pentru producătorii din Asia, cum ar fi Hyundai, Toyota şi Suzuki.

Analiza Coface acoperă sectorul auto din statele unde sunt produse cele mai mari volume de maşini: Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia.

Mărcile de succes: Dacia şi Skoda

Europa Centrală şi de Est a beneficiat de investiţii străine directe în fabricile de automobile încă din anii ’90, iar două brand-uri locale, producătorul ceh Skoda şi cel românesc Dacia, au fost capabile să supravieţuiască pe piaţa mondială competitivă, consideră analiştii Coface.

romania-in-topul-producatorilor-auto-de-succes-floteautoDacia a devenit o marcă a Grupului Renault în 1999, un moment care a marcat creşterea continuă a cotei de piaţă de la an la an. Dinamica mare a avansului a fost înregistrată în special în cea mai dificilă perioadă a crizei, 2008-2010, datorită noilor modele şi capacităţii de a oferi maşini de calitate la preţuri accesibile. Creşterea anuală a vânzărilor Dacia rămâne impresionantă, 19% în 2014, în condiţiile în care au fost livrate peste 511.000 de maşini. Fabrica de la Mioveni are o capacitate de 350.000 de vehicule pe an, cea mai mare parte din producţie (93% în 2013) fiind destinată pieţelor externe.

Fabricarea mărcii Dacia în străinătate include locaţii din India, Columbia şi Maroc. Brandul oferă în prezent 6 modele, inclusiv best seller-ul Logan, cu vânzări de 1,4 milioane de automobile începând din 2004. Din cele 5,5 milioane de autoturisme Dacia produse în ultimii 46 ani, 3,2 milioane de au fost fabricate în ultimul deceniu.

Şi Skoda, devenită marcă a Grupului Volkswagen în 1991, a creat o gamă largă de modele, a căror popularitate a depăşit demult graniţele ţării. Numai în 2014, vânzările globale au depăşit un milion de unităţi, dintre care 967.000 de maşini au fost vândute pe pieţele externe şi doar 70.000 au rămas pe cea a Cehiei. Producţia locală s-a ridicat anul trecut la 736.000 de unităţi, după ce o parte a fost mutată atât în ţara vecină, Slovacia, cât şi pe alte pieţe emergente – China, India şi Rusia, unde clasele de mijloc generează cerere solidă într-o proporţie tot mai mare. Popularitatea autoturismelor Skoda este în creştere, fapt demonstrat de avansul anual al vânzările globale, de 13% în 2014. În timp ce modelele Octavia şi Fabia rămân favoritele clienţilor, iar marca îşi consolidează poziţia în Europa de Vest, producătorul auto ceh îşi concentrază atenţia spre ţări cu oportunităţi de creştere. Astfel, în 2013, China a devenit cea mai mare piaţă pentru Skoda, cu un total de 227.000 livrări. În următorii ani, producătorul intenţionează să-şi sporească vânzările la nivel mondial la cel puţin 1,5 milioane de vehicule pe an. Pentru a atinge acest obiectiv, a fost pusă în aplicare o strategie ambiţioasă, conform căreia, în medie la fiecare şase luni, va fi lansat fie un model nou, fie unul restilizat.

Deşi Dacia şi Skoda rămân producătorii auto vedetă din regiune, nu trebuie să uităm şi de celelalte branduri produse în fabricile auto din Europa Centrală şi de Est. Varietatea lor este impresionantă: de la autoturisme mici de oraş, precum Volkswagen Up, Toyota Aygo şi Peugeot 108, la modele premium, cum ar fi Audi TT, Mercedes CLA, Volkswagen Touareg, Audi Q7. Totodată, fabrica VW din Slovacia va fi extinsă pentru producţia de componente destinate modelului Bentley Bentayga.

Un rol important în economia ECE

Producţia de vehicule şi echipamente de transport are un efect măsurabil asupra rezultatului economiilor din ECE. Pentru unele dintre ţările din regiune, cum ar fi Ungaria, Republica Cehă şi Slovacia, sectorul auto reprezintă aproximativ o zecime din producţia totală. Acesta generează, de asemenea, un număr semnificativ de locuri de muncă. În cele 6 ţări analizate, activau peste 850.000 de salariaţi în 2013, reprezentând o cotă de 2,5% din totalul angajărilor.

Numărul de vehicule produse în regiunea ECE s-a dublat în ultimii zece ani. Slovacia, Republica Cehă şi România au fost cele mai de succes, unde producţia auto s-a triplat sau chiar a crescut de patru ori. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că dinamica creşterilor nu poate continua la nesfârşit din cauza eventualei saturaţii a pietei”, avertizează Grzegorz Sielewicz, Coface Economist pentru ECE.

Exporturile de automobile reprezintă o parte semnificativă a comerţului exterior al regiunii. În Slovacia, de exemplu, acestea reprezintă 25% din exporturile totale ale ţării. Ca atare, analiştii Coface punctează că producţia de automobile din ECE este puternic expusă la riscurile cererii externe. Cu toate acestea, ei consideră că situaţia actuală arată că zona euro – principala piaţă de export – generează perspective bune. “Datorită acestor tendinţe pozitive în zona euro şi în alte ţări europene, cererea de vehicule a fost în crestere. Deşi deteriorarea cererii ruseşti cântăreşte negativ asupra sectorului, acest lucru este compensat de creşterea cererii din partea altor destinaţii de export şi a vânzărilor de pe piaţa internă din ECE”, explică Grzegorz Sielewicz.

Îmbunătăţirea cererii interne

Potrivit lui analistului Coface, cererea internă a ECE beneficiază de perspective mai bune datorită creşterii consumului local, ca urmare a unei forţe de muncă îmbunătăţite, a inflaţiei scăzute, a preţurilor mici la petrol, creşterii încrederii consumatorilor şi dobânzilor atractive. “Tendinţa de a cheltui mai mult reiese din vânzarea mai dinamică a maşinilor în economiile ECE. Clienţii nu sunt doar persoane fizice, ci şi companii care îşi extind flotele de autoturisme şi vehicule comerciale. Acest ultim segment generează o dinamică mare a vânzărilor datorită îmbunătăţirii perspectivei de afaceri, în condiţiile în care prognoza de creşterea PIB-ului Zonei Euro este de 1,5% pentru acest an. Avansul cererii de vehicule comerciale este un mesaj pozitiv, în special pentru fabricile poloneze care livrează volume semnificative de utilitare uşoare”, subliniază economistul Coface.

Cu toate acestea, el consideră că majorarea cheltuielilor producătorilor nu vor fi suficiente pentru a face sectorul auto al ECE independent de cererea externă. “Fiind atât de expus exporturilor, riscurile aferente pieţelor externe nu pot fi evitate”, avertizează Grzegorz Sielewicz, dar recunoaşte însă că potenţialul mare de creştere internă le-ar putea atenua aceste riscuri.

De altfel, în 2014, pe cea mai mare piaţă din ECE, Polonia, înmatriculările de autoturisme au avansat cu 12,9% comparativ cu anul precedent. Cu toate acestea, alte câteva ţări din regiune au înregistrat dinamici de creştere chiar mai mari: Croaţia (+22,3%), România (+21,6%), Ungaria (+20,2%), Lituania (+19,3%), Letonia (+17,1%) şi Republica Cehă (+16,7%). Aceste cifre arată marele potenţial al statelor din ECE, în condiţiile în care înmatriculări de autoturisme din întreaga Uniune Europeană, au crescut anul trecut cu numai 5,6%. Pentru o imagine şi mai bună, să punctăm că în statele care au aderat la UE începând cu 2004, avansul anual al înmatriculărilor a fost, în 2014, de 14,2%, în timp ce în UE-15, creşterea nu a depăşit 5%.

Profiturile nu sunt la fel de bune

Creşterea cifrei de vânzări nu este însă similară şi cu profitabilitatea producătorilor auto. “Chiar dacă
în piaţa ECE livrările de autovehicule ating volume din ce în ce mai mari, ele nu se traduc şi într-o
creştere egală a profitabilităţii producătorilor de automobile. Fabricile din regiune sunt parte
componentă a pieţei globale, în particular a celei europene, care, se ştie, suferă de supra-capacitate, în
condiţiile în care Ford, GM, PSA şi Volvo au închis, în ultimii doi ani, o serie de fabrici din Europa
de Vest”, concluzionează analiştii Coface.

 

Fabricile auto din Europa Centrală şi de Est

Ţara Producători Mărci Număr de fabrici
Republica Cehia Tedom, TPCA*, Tatra, Volkswagen, Sor, Hzundai, Iveco Toyota, Peugeot, Citroen, Tatra, Skoda, Sor, Hyundai, Iveco 8
Ungaria Suzuki, Volkswagen, Daimler, GM Suzuki, Audi, Mercedes-Benz 4
Polonia Fiat, Solaris, GM, Toyota, Volkswagen, Volvo, Jelcz Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Solaris, Opel, MAN, Volkswagen, Scania, Ford, Volvo, Jelz 14
România Renault, Ford, Roman Dacia, Ford, Roman                                            3
Slovenia Renault, Ford, Roman Renault 1
Slovacia Volkswagen, PSA, Hyundai Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Kia 3

*Toyota/PSA joint venture

Sursa: ACEA

 

Producţia totală de vehicule (mii de unităţi)

Republica Cehă Ungaria Polonia România Slovacia Slovenia
2008 946,6 346,1 952,8 245,3 575,8 197,8
2014 1251,2 227 593,9 391,4 993 118,6
Avansul2014/2008            132% 66% 62% 160% 172% 60%

Sursa: OICA, calcule Coface

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

Adaugati comentariu