RCA: Cât vor plăti şoferii cu daune

Proiectul Normei de aplicare a Legii RCA a fost modificat în urma discuţiilor dintre ASF, transportatori şi societăţile de asigurare în sensul că sancţiunea "malus" pentru  şoferii cu risc ridicat va fi de 180% în loc de 200%. Totodată, bonus-ul va fi de 50%.
malus

„Pentru o mai bună gestionare a pieţei de asigurări de răspundere civilă auto, care sunt  obligatorii doar pentru asiguraţi, am negociat o creştere a bonus-ului de la 32% la 50%, iar  pentru maximul de malus s-a stabilit un nivel de 180%”, a arătat preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Leonardo Badea.

Practic, şoferii fără accidente vor putea beneficia de o reducere a tarifelor RCA de până la 50%, în timp ce şoferii cu cele mai multe daune vor achita un preţ cu până la 80% mai mare faţă de nivelul standard, B0.

În proiectul de Normă, prezentat pe site-ul ASF, maximul de malus era prevăzut să fie de 200%.

Perioada de referinţa este anul calendaristic anterior datei de intrare în valabilitate a contractului RCA.

De asemenea, in proiectul Normei se precizeaza ca sistemul bonus-malus este format din categoria de baza B0, 8 clase de bonus si 8 clase de malus; clasa B0 este atribuita unui nou asigurat, fara istoric in asigurare.

Reducerea sau majorarea stabilita conform sistemului bonus-malus se aplica tarifelor practicate de catre asiguratorul RCA la care potentialul asigurat urmeaza sa incheie contractul RCA, in vigoare la data la care se incheie contractul. Perioada de referinta este anul calendaristic anterior datei de intrare in valabilitate a contractului RCA.

Daca in perioada de referinta sunt inregistrate daune platite, asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea cu patru clase pentru fiecare dauna platita.

In cazul in care se solicita incheierea contractului de asigurare dupa o perioada de sase luni de la incetarea valabilitatii ultimului contract, se aplica o penalizare de doua clase, cu exceptia perioadelor pentru care asiguratul nu are obligatia incheierii asigurarii RCA.

In situatia in care un asigurat persoana fizica detine mai multe vehicule, asiguratul beneficiaza de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele.

In situatia in care un asigurat persoana juridica detine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul in parte.

Pentru asiguratii persoane juridice, transferul clasei bonus-malus in cazul instrainarii sau radierii unui vehicul asigurat, se realizeaza dupa cum urmeaza:

a) daca contractul RCA al acestuia a incetat, transferul clasei bonus-malus pe un vehicul nou-dobandit se face pe baza istoricului detinut de catre asigurat pentru vehiculul instrainat sau radiat;

b) in cazul in care asiguratul instraineaza sau radiaza un vehicul, intr-o perioada de maxim un an de la data introducerii in asigurare a unui vehicul nou dobandit, transferul clasei bonus-malus pe acest vehicul se poate face la prima reinnoire a contractului de asigurare pe baza istoricului detinut de catre asigurat pentru ambele vehicule.

 

CITEŞTE ŞI: Proiectul Normei de aplicare a Legii RCA, în dezbatere publică

 

Reprezentanţii companiilor de transporturi s-au declarat mulţumiţi de rezultatele negocierilor, precizând că „acum se încheie povestea începută la protestele din Piaţa  Victoriei”.

Norma de aplicare a Legii RCA va fi pusă în aplicare „până cel mai târziu la începutul lunii august”, a precizat Leonardo Badea.

Potrivit ASF, Norma privind asigurările auto din România detaliază mecanismele necesare pentru ca principiile prevăzute de legea RCA să îşi poată dovedi utilitatea.

„În această formă, proiectul reflectă rezultatul unui efort comun al tuturor părţilor interesate din piaţa asigurărilor RCA – asociaţii de protecţia consumatorilor, societăţi de asigurare, transportatori, brokeri şi service-uri auto, precum şi alte asociaţii alături de care ASF, pe parcursul celor două sesiuni de dezbateri publice, a urmărit cu precădere clarificarea unor aspecte cum ar fi: reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reînnoirea acestuia; formatul poliţei de asigurare; reglementarea condiţiilor şi criteriilor de autorizare şi practicare a asigurării RCA pe teritoriul României; criteriile de risc şi instrumentele utilizate în calculul tarifului de primă; asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat; modalitatea de avizare şi înregistrare a personalului care efectuează constatarea daunelor; reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor; modalitatea de decontare directă; reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus; facilităţi şi penalităţi aplicabile asiguraţilor”, spun reprezentanţii ASF.

Proiectul de Normă privind asigurările auto din România va fi înaintat Consiliului ASF, înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României.

Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto a intrat în vigoare în data de 12 iulie 2017, reprezentanţii ASF considerând că aceasta aduce o serie de soluţii pentru reaşezarea pieţei asigurărilor pe coordonate viabile, în vederea eliminării dezechilibrelor manifestate în trecut, care au fost de altfel şi sancţionate de Legea Concurenţei.

„Legea 132/2017 introduce o serie de abordări moderne, fiind structurată în jurul nevoilor consumatorului. Printre cele mai importante repere pe care acest act normativ le stabileşte se numără tariful de referinţă, o instituţie cu noi roluri şi responsabilităţi – BAAR, conceptul clientului cu risc ridicat şi decontarea directă. Importanţa stabilirii unor noi reguli de funcţionare a pieţei RCA este dată de caracterul obligatoriu al asigurării de răspundere civilă auto, care induce o responsabilitate strictă şi nenegociabilă în relaţia cu consumatorul pentru toţi cei care au un rol determinant în acest sistem – asigurători, brokeri sau service-uri auto”, arată sursele citate.

 

 

 

 

 

Adaugati comentariu