Advertisement

potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteauto
Home Piaţa auto Autoturisme Potenţial de flotă. Test cu Hyundai i 10 GPL

Potenţial de flotă. Test cu Hyundai i 10 GPL

Un deziderat crucial pentru o maşină de firmă este să consume puţin. Hyundai maximizează eficienţa lui i10, montând din fabrică un rezervor de GPL în locul roţii de rezervă. Test cu i10 GPL.

Astăzi, GPL-ul este cea mai economică soluţie chiar şi înaintea versiunilor pe motorină. Nu doar costurile cu combustibilul sunt mai mici la GPL ci şi costurile de întreţinere comparativ cu un motor diesel, mai ales atunci când maşinile se utilizează preponderent în oraş.

potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteauto
Foto: Bogdan Paraschiv

Exact în acest scop, Hyundai a decis să construiască din fabrică un i10 alimentat cu GPL, la care rezervorul de GPL a fost integrat elegant în locul roţii de rezervă. Practic, în acest caz, volumul portbagajului de 252 de litri nu este deloc afectat, fiind identic cu al versiunii cu propulsie convenţională. Iar dacă se scoate şezutul şi se rabatează bancheta fracţionabilă 60/40% se obţine un volum de 1.064 litri şi o suprafaţă perfect plană de încărcare.

 potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteauto
Planşa de bord este similară cu cea de la modelul convenţional

Rezervorul de GPL de 27 litri promite o autonomie teoretică de circa 400 km la o medie de 6,5 l/100 km. Computerul de bord nu afişează consumul mediu dar cu un rezervor de GPL se pot parcurge în mod real 300 km, ceea ce înseamnă o medie reală de 8-8,3 l/100 km. La un calcul sumar, un diesel de mică cilindree consumă circa 6,5-7 l/100 km în oraş, adică în jur de 38 lei pentru o sută de km. La un consum de circa 8 l/100 km GPL şi un preţ pe litrul de gaz de circa 2,65 lei, costul pe 100 km ajunge la 21-22 lei, ceea ce înseamnă doar 60% din costurile exploatării unui motor diesel. Dacă aceeaşi comparaţie se face cu un motor pe benzină, diferenţa este şi mai mare, de circa 26 lei pentru fiecare sută de kilometru la un consum în oraş de 8 l/100 km. Pentru o flotă de 10-15 maşini, economia este importantă.

 potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteauto
Alimentarea pe gaz se poate comuta de la un buton din stânga volanului

Pornirea se face pe benzină, trecerea pe gaz făcându-se după ce motorul atinge o temperatură de 30 de grade. Există şi un buton la bord din care se poate comuta trecerea pe gaz sau pe benzină, iar în dreapta vitezometrului există un martor care indică funcţionarea pe gaz.

Împreună cu rezervorul pe benzină de 40 litri şi socotind consumul mediu oficial de 5,1 l/100 km, autonomia teoretică atinge aproape 1.200 km.

Hyundai comunică o putere de 69 CP şi un cuplu de 94 Nm la funcţionarea pe benzină şi respectiv 67 CP şi 90 Nm la funcţionarea pe gaz. Trecerea de la gaz la benzină şi invers se face foarte lin, pe nesimţite, însă la condus se simt uşoare diferenţe între funcţionarea pe gaz şi cea pe benzină. Subiectiv, reprizele de la 60 la 100 km/h par mai viguroase pe benzină şi funcţionarea motorului pare mai rotundă şi mai uniformă. Sunt însă diferenţe foarte mici care se observă doar la trecerea de la un sistem de alimentare la altul.

 potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteautoMotorul de 1,0 litru a evoluat faţă de vechea generaţie, având puterea maximă de 69 CP la 5.500 rpm, cu 700 rpm mai jos decât la fostul model. Cuplul de 94 Nm nu este prea mare însă motorul trage liniar şi rămâne silenţios pe o plajă largă de turaţie până aproape de zona roşie. Hyundai chiar menţionează în mapa de presă că i10 este cel mai silenţios model de clasă mini prezentând valorile de zgomot la relanti şi în acceleraţie pentru i10 şi competitori.

 potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteautoPe spatele maşinii apare inscripţia Blue, dar aceasta nu trebuie confundată cu versiunea economică Blue disponibilă în anumite ţări şi care include sistem start&stop, jante de 13 inch cu pneuri cu rezistenţă redusă la rulare şi climă automată.

Noul i10 este şi cel mai spaţios model din segmentul său. Nu este doar cel mai lung model din segment (3.665 mm) şi cel mai lat (1.660 mm) ci oferă şi cel mai generos interior. Este unul dintre puţinele modele mini în care pe bancheta din spate doi adulţi au spaţiu decent.

 potential-de-flota-test-hyundai-i10-gpl-floteautoProporţiile noi generaţii au îmbunătăţit substanţial ţinuta de drum. Mai lat cu 65 mm şi mai scund cu 40 mm faţă de vechea generaţie, actualul i10 nu mai suferă de sensibilitatea la vânt lateral, iar ruliul în viraje este mai mic.

Echiparea DUO nu este foarte bogată, dar include strictul necesar. Diferenţa de preţ faţă de versiunea cu propulsie convenţională Euro 6 este de numai 248 euro, care se amortizează în numai 4.200 km.

VERDICT

i10 GPL reuseşte să îndeplinească dezideratul cerut de o maşină de clasă mini. Nu este doar uşor de parcat şi manevrabilă ci şi economică. Iar diferenţa de preţ faţă de modelul convenţional este mică. Păcat că Hyundai nu montează GPL şi pe un model compact ca i30, unde autonomia extinsă ar avea mai mult sens.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2015)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismePiaţa auto

Noul Fiat 600 este disponibil în România

FIAT revine în segmentul B cu noul Fiat 600. Supranumit fratele mai...

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

Dacia Duster 3
Autoturisme

Test Dacia Duster 3. Buna vestire

Vino de citește, căci am veste grozavă de adus! A renăscut pentru...

Autoturisme

Pășește în viitor cu Ford: inovații și viziuni pentru mobilitate durabilă

Ford se află în fruntea industriei auto cu soluții inovatoare și viziuni...