Advertisement

sisteme de monitorizare
Home Administrare flote Asigurări Pentru lipsa RCA, şoferii riscă amenzi cuprinse între 1.000-2.000 lei

Pentru lipsa RCA, şoferii riscă amenzi cuprinse între 1.000-2.000 lei

În cazul în care un autovehicul este depistat circulând în trafic fără a deţine o poliţă RCA valabilă, proprietarul va fi sancţionat cu o amendă cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de lei, dar şi cu pedepse suplimentare, precum reţinerea certificatului de înmatriculare şi reţinerea plăcuţelor cu numerele de înmatriculare.

Amenda pecuniară este prevăzută la art. 64 din Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările din România, iar sancţiunile complementare sunt prevăzute la art. 112, litera s, precum şi la art. 112, alin. 3 din OUG 195/2002 (Codul Rutier).

Dacă deţinătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute anterior, poliţia rutieră dispune radierea din evidenţa a vehiculului, potrivit art. 76, alin. 3 din Codul Rutier.

Cadrul legal

Sancţiunile pentru lipsa asigurării obligatorii de răspundere civilă (RCA) sunt reglementate de Ordonanţa de Urgenţă nr. 195 din 12 decembrie 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, Legea nr. 136 din 29 decembrie 1995 privind asigurările şi reasigurările în România şi de Norma 13/2016 a Autorităţii de Supraveghere Financiară.

I. Ordonanţa de Urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Potrivit OUG 195/2002, la art. 78, alin. 1, vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia celor cu tracţiune animală, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii.

Conform alin. 2 al aceluiaşi articol, Poliţia rutieră dispune măsura reţinerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare şi retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor neasigurate, aflate în trafic, eliberând dovada fără drept de circulaţie.
În continuare, în actul normativ se arată că dacă deţinătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute la alin. (2), poliţia rutieră dispune radierea din evidenţă a vehiculului.

amenzi-soferi-floteautoArt. 112 al OUG 195/2002 prevede că certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în situaţia în care vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie. La reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie, iar odată cu reţinerea certificatului de înmatriculare poliţistul rutier retrage şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.

Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu excepţia celor care nu corespund standardelor, se restituie proprietarului sau utilizatorului vehiculului de către poliţia rutieră, la prezentarea de către acesta a dovezii încetării motivului pentru care documentul a fost reţinut, în condiţiile prevăzute în regulament.

II. Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările

Potrivit Legii nr. 136 din 29 decembrie 1995 privind asigurările şi reasigurările în România, încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de asigurare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000.000 lei (1.000 RON, n.r.) la 20.000.000 lei (2.000 RON, n.r.) şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.

Conform art. 48, persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării/înregistrării în România au obligaţia să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin accidente de vehicule în limitele teritoriale de acoperire şi să menţină valabilitatea contractului de asigurare prin plata primelor de asigurare.
Persoanele care intră pe teritoriul României cu autovehicule înmatriculate în alte state se consideră asigurate, în condiţiile prezentei legi, în una dintre următoarele situaţii:

  • dacă numărul de înmatriculare atestă asigurarea potrivit legii statului în care este înmatriculat autovehiculul sau acordurilor internaţionale de asigurare valabile în România;
  • dacă posedă documente internaţionale de asigurare valabile în România.

Fac excepţie de la aceste dispoziţii persoanele fizice şi juridice, pe timpul utilizării autovehiculelor pentru cursele de întreceri, raliuri sau antrenamente, care se pot asigura facultativ pentru astfel de riscuri.

De reţinut este faptul că art. 48 din Legea 136/1995 este reglementat şi prin Norma nr. 13 din 18 februarie 2016, care la art. 19, prevede că asigurarea obligatorie RCA se încheie pe perioada determinată astfel:

  • pentru vehiculele înmatriculate ori înregistrate în România, anual ori semestrial, după caz;
  • pentru vehiculele pentru care se solicită asigurarea în vederea înmatriculării/inregistrării permanente în România, anual ori semestrial, după caz, dacă proprietarul face dovada înregistrării fiscale a vehiculului respectiv pe numele său;
  • pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre, pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România, pe o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii proprietăţii, dovedită cu documente justificative;
  • pentru vehiculele care se înmatriculează temporar după cum urmează: (i) pentru vehiculele de provenienţă străină care beneficiază de regimul vamal de admitere temporară, anual ori semestrial, în perioada înmatriculării temporare, dacă proprietarul face dovada înregistrării fiscale a vehiculului respectiv pe numele său, mai puţin în situaţiile în care vehiculul este exceptat de la plata acestor taxe; (ii) pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maximum 30 de zile;
  • pentru vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulaţie, pe perioade de 30 de zile, dar cumulat nu mai mult de 90 de zile;
  • pe perioada autorizaţiei de circulaţie pentru probe, anual.

III. Norma 13/2016

Printre prevederile actului normativ se numără şi stabilirea răspunderii în cazul cuplului tractor-remorcă/semiremorcă.

Astfel, la art. 33 se prevede că asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente a remorcilor/semiremorcilor are acoperire doar dacă acestea nu sunt ataşate unui vehicul tractor.

camion-autostrada-sosea-floteautoÎn cazul în care evenimentul se produce în timp ce remorca/semiremorca este ataşată vehiculului tractor, răspunderea aparţine vehiculului tractor.

Asigurătorul vehiculului tractor are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată, având totuşi posibilitatea exercitării dreptului de regres asupra asigurătorului remorcii/semiremorcii, în cazul în care poate dovedi că dauna s-a produs ca urmare a unei defecţiuni tehnice a remorcii/semiremorcii, care nu putea fi observată de către conducătorul auto.

În cazul în care evenimentul se produce în timp ce remorca/semiremorca este ataşată vehiculului tractor, despăgubirea va fi suportată, în funcţie de situaţiile mai jos prezentate, de către:

  • asigurătorul vehiculului tractor, în situaţia în care vehiculul tractor este identificat şi asigurat, indiferent dacă remorca/semiremorca este sau nu este identificată ori asigurată;
  • Asociaţia „Fondul de protecţie a victimelor străzii” sau biroul naţional al statului în care vehiculul tractor staţionează în mod obişnuit, pentru vehicule înmatriculate în alte state, în situaţia în care vehiculul tractor este identificat şi neasigurat, indiferent dacă remorca/semiremorca este sau nu este identificată ori asigurată;
  • asigurătorul remorcii/semiremorcii, în situaţia în care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificată şi asigurată; după plata despăgubirii,
  • asigurătorul remorcii/semiremorcii are drept de regres împotriva persoanei vinovate de producerea accidentului şi, după caz, împotriva asigurătorului vehiculului tractor, dacă aceştia vor fi identificaţi ulterior;
  • Asociaţia „Fondul de protecţie a victimelor străzii”, în situaţia în care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificată şi neasigurată.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2016)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Săptămâna de muncă de 4 zile
Juridic

Săptămâna de muncă de 4 zile în România: cum se aplică și ce avantaje are

În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională...

permisele de conducere
Juridic

Șoferii sunt anunțați prin SMS și e-mail când le expiră permisele de conducere

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculari a lansat, în luna iulie...

RCA
Asigurări

Piața RCA, în scădere cu 11% în trimestrul I din 2024, la 2,15 miliarde de lei

Volumul primelor brute subscrise pe segmentul RCA de societățile autorizate și reglementate...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...