Advertisement

mobilității electrice
Home Transporturi Peisajul mobilității electrice din România își resetează traiectoria?

Peisajul mobilității electrice din România își resetează traiectoria?

România înregistrează o dezvoltare mixtă a peisajului mobilității electrice, cu o absorbție mai lentă a vehiculelor electrice alături de o extindere continuă a infrastructurii de încărcare, numărul de încărcătoare crescând anual cu aproximativ 50%. Raportul dintre vehicule și punctele de încărcare publică, de 14,2, este ușor mai bun decât media europeană (16,5) și globală (15,3), deși s-a deteriorat față de anul precedent, având în vedere extinderea mai rapidă a parcului auto electrificat.

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un scor de 46 de puncte, în creștere cu 7 puncte comparativ cu anul trecut, potrivit studiului EV Charging Index 2024, realizat de compania de consultanță Roland Berger. Potrivit analizei, creșterea notei a avut loc pe fondul îmbunătățirii semnificative a satisfacției șoferilor în ceea ce privește experiența de încărcare. Cu toate acestea, notează autorii studiului, este nevoie în continuare de o puternică de dezvoltare a infrastructurii publice de încărcare pentru a spori suficiența, împreună cu o creștere mai rapidă a adoptării vehiculelor electrice pentru a se atinge pe deplin potențialul României în domeniul mobilității electrice.

Ediția din 2024 a studiului EV Charging Index a analizat 32 de piețe din cinci regiuni – Europa, China, America, Orientul Mijlociu și Asia, iar scorurile au fost acordate în funcție de 31 de indicatori. Studiul s-a bazat pe interviuri din industrie, cercetări primare și un sondaj cu peste 15.800 de participanți, realizat în trimestrul al doilea din acest an. Cercetarea s-a concentrat pe patru domenii principale: penetrarea vehiculelor electrice, politica în domeniu, infrastructura și dinamica pieței.

La nivel global, cele mai mari scoruri au fost înregistrate de China (82 de puncte), SUA (70 de puncte), Germania (70 de puncte), Țările de Jos (69 de puncte), Marea Britanie (69 de puncte)și Franța (69 de puncte).

Creștere continuă în adoptarea mașinilor electrice

Potrivit studiului, piața de vehicule electrice din România și-a continuat creșterea, deși mai lent decât în anii precedenți. Anul 2023 s-a încheiat impresionant, cu peste 15.000 de vehicule complet electrice noi înmatriculate, cu aproximativ o treime mai mult decât în ​​2022. Subvențiile au rămas un factor cheie, în timp ce concurența pe piață a crescut: din 2022, a existat o diversificare notabilă a modelelor complet electrice (BEV) și a celor hibride plug-in (PHEV), reprezentând aproximativ 40% dintre modelele de autoturisme noi vândute pe piața locală.

Deși rata de adoptare a mașinilor electrice a avut o dinamică redusă, România și-a menținut supremația în adoptarea de vehicule electrice în Europa Centrală și de Est, scorul său fiind doar puțin mai scăzut decât media UE.

Infrastructura de încărcare a României a înregistrat o creștere anuală de 50% a numărului de locații de încărcare. Raportul vehicul-punct de încărcare public este de 14,2, puțin mai bun decât mediile europene și globale, deși s-a deteriorat față de 2022. România a înregistrat o penetrare puternică a infrastructurii de încărcare rapidă, care este dublă (40%) față de media europeană (20%). Scăderea ușoară față de 2022 a fost determinată în mare măsură de punerea în funcțiune a numeroase puncte de încărcare AC (curent alternativ) finanțate prin programul guvernamental Electric Up.

Satisfacție ridicată privind experiența de încărcare

România se numără printre țările europene cu cele mai înalte niveluri de satisfacție pentru experiența de încărcare, aproximativ 87% dintre proprietarii de vehicule electrice constatând o încărcare publică mai ușoară în ultimele șase luni.

Cu toate acestea, au fost menționate frecvent două domenii cheie care ar trebui îmbunătățite:
– dimensiunea infrastructurii publice de încărcare (57% dintre proprietarii de vehicule electrice o consideră insuficientă)
– viteza de încărcare publică, deși aceasta s-a îmbunătățit față de anul trecut.
Lansarea continuă a huburilor de încărcare de mare viteză de 150 kW a contribuit și mai mult la abordarea cererii în creștere pentru încărcare rapidă și eficientă.

Încărcarea publică este mai populară în România decât în ​​alte părți din Europa. Această tendință se aliniază cu penetrarea ușor mai scăzută a infrastructurii de încărcare în locuințele din țară față de piața europeană.

Piața mobilității electrice va continua să se maturizeze

Peisajul din România al mobilității electrice este pregătit pentru evoluții interesante în 2024, notează consultanții Roland berger. O schimbare semnificativă este reducerea la jumătate a subvențiilor guvernamentale pentru vehiculele electrice, de la 10.000 euro la aproximativ 5.000 euro. Deși această reducere indică o trecere către o piață care se susține singură, analiștii se așteaptă la o încetinire temporară a cererii de vehicule electrice, așa cum demonstrează ritmul de creștere mai scăzut al vânzărilor de vehicule electrice în primele cinci luni ale anului.

În schimb, infrastructura publică de încărcare rămâne dinamică, condusă de inițiative publice și private ambițioase. Pe măsură ce 2026 se apropie, România trebuie să accelereze instalarea încărcătoarelor publice pentru a-și îndeplini obiectivul ambițios de aproximativ 30.000 de puncte. Sunt deja în derulare proiecte mari, precum cel al unui jucător cheie care asigură finanțare pentru peste 4.000 de puncte de încărcare (Eldrive, n.red.) și cel care vizează 1.000 de puncte până la sfârșitul anului 2024 (OMW Petrom, n.red.).

Între timp, mai arată consultanții Roland Berger, piața vede primele semne de consolidare, după cum arată ultimele mișcări notabile, precum achiziția, la începutul anului 2024, a celui mai mare operator independent de puncte de încărcare de către un grup energetic lider (preluarea Renovatio de către OMW Petrom, n.red).

”Companiile își adaptează și serviciile pe măsură ce piața se maturizează, fapt evidențiat prin eliminarea treptată a serviciilor de încărcare gratuită la nivel național. Chiar și stațiile publice de încărcare municipale, cunoscute anterior pentru oferta lor gratuită, au trecut recent la un model cu plată, marcând un pas important în dezvoltarea unei infrastructuri de încărcare viabile din punct de vedere economic”, conchid autorii studiului EV Charging Index.

Evoluție mixtă a pieței la nivel mondial

După o perioadă de expansiune rapidă, 2023 a înregistrat o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice și a creșterii infrastructurii în unele regiuni, redând o imagine mixtă.

Sectorul mașinilor ”verzi” se confruntă în prezent cu numeroase dificultăți, precum costuri mari ale energiei, inflație și subvenții reduse, în condițiile în care unele guverne își mută atenția de la finanțării mașinilor la dezvoltarea infrastructurii de încărcare. Ratele de penetrare a vânzărilor globale de mașini ”verzi” au continuat să crească în 2023, dar au existat variații puternice între țări, influențate de factori politici, de ofertă și cerere. Țările asiatice și Orientul Mijlociu au înregistrat cele mai mari creșteri, dar Coreea de Sud și Germania au înregistrat o scădere a ratei de penetrare a vânzărilor.

Cu toate acestea, dezvoltarea infrastructurii a fost mixtă, fără a ajunge încă din urmă vânzările de vehicule electrice, ceea ce afectează suficiența încărcării; dar satisfacția clienților s-a îmbunătățit în general pe măsură ce sunt instalate mai multe încărcătoare DC.

Potrivit EV Charging Index 2024, China se plasează în continuare în fruntea clasamentului, iar cei mai apropiați concurenți ai săi – Germania, Statele Unite și Țările de Jos – și-au văzut cu toții scorurile fie stagnand, fie scăzând, o tendință observată în 2023 pe majoritatea piețelor consacrate. Între timp, piețele în curs de dezvoltare din Orientul Mijlociu și Asia de Sud-Est înregistrează o creștere rapidă a vânzărilor de vehicule electrice și o reducere a decalajului față de țările lider.

În timp ce unele piețe în curs de dezvoltare au înregistrat cele mai puternice rate de creștere a vânzărilor de vehicule electrice, China și-a continuat progresul impresionant, cu o rată de penetrare de 36% în 2023. Odată ce tot mai mulți constructori auto chinezi lansează noi modele, prețurile devin din ce în ce mai competitive.
Alte piețe consacrate s-au descurcat mai puțin bine. În Europa de Vest, unele piețe mature, precum Germania și Țările de Jos, au redus sau au eliminat subvențiile, încetinind ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice. În Statele Unite, hibridele plug-in se dovedesc din ce în ce mai populare, reprezentând 20% din vânzări în 2023. Acest lucru reflectă scepticismul continuu față de infrastructura publică de încărcare – un sentiment împărtășit și de consumatorii din Europa de Vest.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2024)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Start pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii București între Domnești și DN 5

 

Care sunt costurile de întreținere a vehiculelor electrice de flotă

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi, în scădere cu 6,4% în primele 8 luni din 2024

În primele 8 luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

autovehicule furate
Transporturi

Peste 250 de autovehicule furate au fost descoperite la frontieră în primele 9 luni

În primele nouă luni din anul 2024, poliţiştii de frontieră au descoperit...

Transporturi

MecDiesel – Soluția completă pentru piese de camioane

Industria vehiculelor comerciale, camioanelor și utilajelor grele joacă un rol esențial în...

mobilitatea
Transporturi

București și Cluj-Napoca, la început de drum către mobilitatea urbană inteligentă

București și Cluj-Napoca se află într-un stadiu incipient al evoluției către soluțiile...