Advertisement

vehicule rutiere
Home Administrare flote Juridic Trei noi proiecte pentru modificarea Codului Rutier, pe masa parlamentarilor

Trei noi proiecte pentru modificarea Codului Rutier, pe masa parlamentarilor

Trei proiecte de lege pentru modificarea Codului Rutier (OUG 195/2002) se află în dezbaterea Parlamentului, două fiind înregistrate pe agenda Senatului, iar unul, pe cea a Camerei Deputaților, forul decizional în acest caz. Cele trei iniţiative se referă la testul de verificare a regulilor de circulaţie în situația permisului suspendat, la anularea carnetului de conducere dacă șoferul a consumat droguri și la sancționarea posesorilor de autoturisme care ocupă trotuarul fără a asigura lățimea minimă de 1 metru, necesară pentru trecerea pietonilor.

Unul dintre cele trei proiecte de lege pentru modificarea Codului Rutier introduce posibilitatea ca testul de verificare a regulilor de circulaţie, ce permite reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere, să fie susţinut la oricare serviciu al poliţei rutiere de pe teritoriul României.

În prezent, testul poate fi dat în localitatea indicată în permis sau în localitatea unde a fost constatată contravenţia, ceea ce se traduce „prin costuri suplimentare şi risipă de timp” pentru şoferi, consideră inițiatorul proiectului, deputatul Alin Apostol.

„România este ţara paradoxurilor, în care o lege fără sens nu te mai ia prin surprindere. Să zicem că ai permis de conducere de Baia Mare şi te-ai mutat în Bucureşti. Să presupunem că pleci în weekend la Sighişoara. Încalci legislaţia rutieră şi ţi se ridică permisul pentru 3 luni. Conform legii, ai dreptul legal să-ţi testezi cunoştinţele rutiere ca să-ţi reduci perioada de suspendare. Unde crezi că te obligă legea să dai acest test? După cum zice povestea noastră… în Maramureş. Care e sensul să străbaţi 500 km ca să dai un test rutier? De ce nu-ţi poţi testa cunoştinţele oriunde? Pentru a repara acest non-sens, am depus acest proiect legislativ care dă posibilitatea contravenientului să dea acest test oriunde în România”, a precizat deputatul Alin Apostol.

De altfel, acesta subliniază că testul de verificare a cunoştinţelor este un test standard 1a nivel naţional. Nu există întrebări special concepute pentru un anumit judeţ, întrucât regulile de circulaţie sunt unice pe întreg teritoriul naţional, conform OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi a normelor metodologice subsecvente pentru testarea cunoştinţelor regulilor de circulaţie. Prin urmare, dacă cineva susţine examenul de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie în judeţul Iaşi trebuie să dovedească acelaşi set de cunoştinţe ca cineva care susţine examenul in judeţul Maramureş, fără excepţie.
Propunerea legislativă modifică art. 1062 alin. (1) din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cunoscută și sub denumirea de Codul Rutier.

„Testul de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie se poate susţine la oricare serviciu al poliţiei rutiere de pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile art. 106 şi art. 1061”, prevede modificarea propusă.
Proiectul a fost înregistrat la Senat, prima cameră sesizată, în luna iunie 2021. După dezbatere, va fi trimis la Camera Deputaților, forul decizional în acest caz.

Modificarea Codului Rutier prevede și sancțiuni drastice pentru parcarea ilegală pe trotuare

O altă iniţiativă legislativă pentru modificarea Codului Rutier, înregistrată pe agenda Senatului tot în luna iunie, este cea care prevede măsuri mai dure pentru posesorii de autoturisme care ocupă trotuarul fără a asigura lățimea minimă de 1 metru, necesară pentru trecerea pietonilor. Potrivit proiectului, sancțiunile presupun amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (9-20 puncte-amendă, 1.305 – 2.900 lei) și 6 puncte de penalizare.

”Odată cu creșterea rapidă a procentului de deținere și utilizare a autovehiculelor private, asigurarea spațiilor de parcare speciale în orașele din România este problematică, iar numărul locurilor de parcare este deseori inadecvat pentru a face față cererii. Acest lucru determină în multe cazuri găsirea unor soluții „informale” pentru parcare, în fapt de-a dreptul ilegale/abuzive, vehiculele fiind parcate pe trotuare, piste pentru bicicliști, pe spații verzi etc. Acest aspect creează dificultăți pietonilor, bicicliștilor și altor utilizatori ai drumurilor și trotuarelor, și în același timp accentuează și problemele legate de trafic. Gestionarea locurilor de parcare în unele orașe din România este rudimentară. Pentru toate aceste motive, este necesară aplicarea unor măsuri mai dure pentru a proteja si îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor”, își motivează demersul deputații Sebastian Burduja și Cătălin Teniță.

Potrivit celor doi parlamentari, în alte state europene există sancțiuni mai drastice pentru acest fenomen. De exemplu, în Codul Rutier al Franței este prevăzut că staționările și parcările pe trotuare sunt considerate parcări „foarte obstructive” și sunt sancționate cu amendă de 135 euro (classe 4) sau 375 Euro în cazul în care amenda este majorată. De asemenea, agenții rutieri pot dispune, prin ordonanță, imobilizarea sau ridicarea vehiculelor.

”Adoptarea inițiativei înseamnă sancționarea drastică a posesorilor de autoturisme care ocupă trotuarul fără a asigura lățimea minimă de un metru, necesară pentru trecerea pietonilor. Astfel, situațiile în care pietonii sunt nevoiți să se deplaseze pe spațiul carosabil, din cauza ocupării trotuarelor de autovehiculele parcate, vor fi diminuate. Acest demers este coerent și în contextul eliminării impedimentelor pe care paramedicii și pompierii ce se deplasează cu echipamente specifice le îintâmpină în îndeplinirea acțiunilor de intervenție. De asemenea, o astfel de măsura poate contribui la reducerea cheltuielilor de întreținere a locurilor și drumurilor publice, precum și la îmbunătățirea aspectului orașelor din România”, conchid inițiatorii proiectului de lege.

Anularea permisului, imediat după testul antidrog pozitiv

Cel de-al treilea proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier prevede că Poliția rutieră va putea anula direct permisul auto, fără o decizie judecătorească, în cazul șoferilor care sunt surprinși la volan după ce au consumat droguri.

„Fenomenul conducerii sub influența drogurilor a luat o amploare deosebită, situație față de care se impun măsuri deosebite constând în anularea permisului de conducere în momentul depistării unor astfel de cazuri în trafic. Sondajele au arătat că în anul 2018, 12,6 milioane au condus sub influența drogurilor ilicite. Estimările arată că aproape 44% dintre șoferii care au suferit accidente mortale au fost sub influența a cel puțin unui drog în momentul producerii accidentului respectiv”, susține Dorel Acatrinei, inițiatorul proiectului de lege, care argumentează că legarea sancțiunii anulării permisului auto de o hotărâre judecătorească definitivă are relevanță pentru stabilirea pedepsei complementare stabilite de Codul Penal. În schimb, anularea permisului în prealabil în cazul șoferilor drogați la volan ar intra în regimul contravențiilor.

„În materie contravențională, legiuitorul trebuie să creeze pârghiile necesare pentru ca astfel de conducători auto să nu mai aibă posibilitatea să fie prezenți în trafic, prin anularea permisului auto la momentul depistării cu mijloace și aparate omologate care indică consumul de droguri sau alte substanțe psihoactive. Astfel, copii noștri ar fi mai în siguranță și vor fi ocrotite valori sociale importante, precum dreptul la viață și dreptul la proprietate”, consideră parlamentarul.

Dacă proiectul de lege ar fi adoptat, ar fi pentru prima dată când este legiferată posibilitatea anulării permisului de conducere auto, fără să existe o decizie judecătorească în acest sens.
În prezent, potrivit prevederilor OUG 195/2002, anularea permisului auto direct de către Poliția rutieră nu este posibilă nici măcar în cazurile în care șoferii care au consumat alcool provoacă accidente mortale, fără să existe în prealabil o decizie a instanței.

De asemenea, anularea permisului mai este posibilă în cazurile în care tot instanța stabilește că a fost obținut ilegal sau în perioada în care titularul era cercetat sau judecat în cadrul unui proces penal pentru săvârșirea unei infracțiuni la regimul circulației pe drumurile publice, atunci când acesta a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă.

Inițiativa deputatului Dorel Acatrinei a fost respinsă de Senat și a fost trimisă, spre dezbatere, la Camera Deputaților, forul decizional în acest caz.

 

CITEȘTE ȘI:

ASF a lansat un ghid cu informații utile pentru asigurații și păgubiții City Insurance

Măștile de protecție vor fi incluse obligatoriu în trusa de prim ajutor a vehiculelor din Germania

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Săptămâna de muncă de 4 zile
Juridic

Săptămâna de muncă de 4 zile în România: cum se aplică și ce avantaje are

În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională...

permisele de conducere
Juridic

Șoferii sunt anunțați prin SMS și e-mail când le expiră permisele de conducere

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculari a lansat, în luna iulie...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...