România nu are un sistem de taxare a poluării și, în condițiile în care statele europene descurajează deţinerea maşinilor poluante, a devenit o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi, a afirmat ministrul Mediului, Barna Tanczos.
Acesta a adaugat că este nevoie de un pachet de măsuri care să facă diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cel care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă aceasta costă 15 – 20.000 de euro.
“În momentul în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării şi descurajează deţinerea maşinilor poluante, şi România nu are un asemenea sistem, am devenit o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi. Aceasta este situaţia pe care am găsit-o şi eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând. Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetăţenii vulnerabili şi trebuie completat cu măsuri de descurajare a deţinerii maşinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe şosele, arată un statut al deţinătorului, dar care poluează foarte mult. Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat ministrul Mediului.
Potrivit datelor Autovit, tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern (reînmatriculări) au crescut, în România, cu 41%, în primele şase luni ale anului comparativ cu datele din 2020, până la 335.000 de unităţi, în timp ce piaţa maşinilor noi s-a diminuat cu 4%, în aceeaşi perioadă.
În acelaşi timp, piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu 10%, în primul semestru faţă de anul trecut, la aproape 200.000 de unităţi tranzacţionate, iar cea mai bună lună a fost martie, cu peste 36.000 de maşini vândute.
Mărcile auto second-hand preferate de români în primul semestru din 2021 sunt: Volkswagen (48.965 unităţi), BMW (19.558), Audi (19.487), Ford (14.037) şi Opel (13.204).
CITEȘTE ȘI:
EY România: Randamentele așteptate de investitori relevă un optimism moderat în piață
Continental. Linii de asamblare într-o nouă dimensiune cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală
Începe amenajarea spaţiilor de servicii pe autostrăzile A1 şi A2. Trebuie finalizate în 12 luni
Comentați?