Advertisement

vehicule electrice
Home Piaţa auto Flotă verde Mașini electrice ”made in Europe” de 25.000 de euro. Un scenariu T&E pentru 2025

Mașini electrice ”made in Europe” de 25.000 de euro. Un scenariu T&E pentru 2025

Până în 2025, constructorii auto europeni ar putea lansa pe piață mașini electrice din segmentul B la un preț competitiv de 25.000 de euro, pentru a face față provocării companiilor chineze, subvenționate de Guvernul de la Beijing, arată o analiză Transport&Environment (T&E). Însă dincolo de acest preț-țintă, modelele producătorilor din China nu sunt chiar atât de ieftine în Europa.

Pentru a concura cu afluxul chinez de vehicule ”verzi” din segmentul B, producătorii de automobile pot vinde profitabil mașini electrice mici fabricate în Europa cu o valoare de 25.000 de euro, arată o analiză realizată de organizația neguvernamentală Transport&Environment (T&E), bazată pe datele companiei de consultanță Syndex.
Potrivit studiului, scăderea costurilor de producție și a prețurilor bateriilor ar face ca vehiculele din segmentul B de pe piața de masă să poată fi electrificate până în 2025. T&E arată că disponibilitatea vehiculelor electrice mai mici și mai accesibile ar putea schimba jocul pentru adoptarea în masă a mașinilor ”curate” și va fi crucială dacă producătorii auto europeni vor să facă față provocării companiilor chineze care intră în Europa.

Calculele Transport&Environment arată că producătorii europeni pot realiza o marjă de profit rezonabilă de 4% pe un vehicul electric mic cu baterii produs în Europa în 2025. Astfel, costurile bateriilor ar scădea la 100 dolari per kWh, în conformitate cu prognozele BloombergNEF. Raportul ia în considerare și alte reduceri directe ale costurilor, păstrând în același timp așteptările largi ale industriei în ceea ce privește costurile indirecte și adaosurile.Vehiculul din segmentul B ar avea o baterie LFP (litiu-fier-fosfat) de 40 kWh și o autonomie de 250-300 km.

„Sondajele au arătat că prețurile sunt una dintre cele mai mari bariere în calea șoferilor care utilizează mașini electrice. BEV-ul mic de 25.000 de euro va schimba jocul pentru adoptarea în masă a mașinilor electrice. Introducerea acestor modele pe piață rapid și în volume mari este crucială pentru producătorii europeni pentru a concura cu rivalii chinezi care oferă deja mașini electrice mici și ieftine”, spune Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare pentru mobilitate în cadrul T&E.

Efecte pentru piață

Apariția unor mașini electrice mici mai accesibile ar grăbi adoptarea mașinilor cu emisii zero în Europa. Un sfert (25%) dintre cumpărătorii de mașini noi intenționează deja să cumpere o mașină electrică în anul următor, potrivit unui sondaj YouGov realizat, pentru T&E, în Franța, Germania, Italia, Spania, Polonia și Marea Britanie. Dar atunci când se oferă opțiunea unei mașini electrice mici de 25.000 euro, ponderea cumpărătorilor de autoturisme noi care doresc să cumpere un model electric cu baterie crește la 35%. Acest lucru ar echivala cu încă 1 milion de vehicule electrice vândute anual în Europa, înlocuindu-le pe cele echivalente cu motoare cu ardere internă.

Cu toate acestea, arată T&E, cei șase mari constructori auto europeni – BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Volvo Cars și Volkswagen – au abandonat mașinile mici la prețuri accesibile, în căutarea unor profituri care au crescut mult mai repede decât inflația. Potrivit analizei, între 2019 și 2022, profitul lor net pe vehicul a crescut de la un interval minim de -40 euro – 1.920 euro, la un interval maxim de 510 euro – 8.940 euro, valori ajustate cu inflația. Acest lucru a fost realizat prin prioritizarea vânzărilor de SUV-uri mai mari și mai profitabile, care reprezintă astăzi peste jumătate (53%) dintre toate vehiculele vândute în Europa. SUV-urile electrice, care consumă mai multă energie electrică și materii prime, au reprezentat 51% din vânzările de mașini electrice în 2022.

T&E consideră că Parlamentul european trebuie să creeze condițiile necesare pentru ca producătorii auto să acorde prioritate mașinilor electrice mici, care sunt mai bune pentru mediu, pentru gospodăriile cu venituri mici, dar și pentru competitivitatea industriei auto europene. Organizația a solicitat o strategie comună privind regulile de eficiență a vehiculelor electrice la nivel european, taxele și subvențiile la nivel național care penalizează greutatea și taxele mai mari de parcare pentru SUV-uri la nivel local.

„Mai mulți cumpărători vor trece la mașini electrice dacă sunt disponibile BEV-uri mici și accesibile. Dar acum producătorii de automobile sunt bucuroși să obțină profiturile de pe urma SUV-urilor mari, care sunt prea scumpe pentru multe gospodării cu venituri mici. Legislatorii trebuie să intervină cu standarde de eficiență, taxe, reforma subvențiilor și alte măsuri care să încline balanța în favoarea mașinilor electrice mici, la prețuri accesibile pentru oamenii obișnuiți”, a conchis Julia Poliscanova.

Mașinile ieftine din China, un mit?

La jumătatea lunii septembrie, prin vocea președintei Ursula von der Leyen, Comisia Europeană a anunțat că va lansa o investigație asupra importurilor de vehicule electrice chineze, care fac o concurență neloială modelelor fabricate în Europa. „Pieţele globale sunt acum inundate de maşini electrice chinezeşti ieftine, al căror preţ este menţinut în mod artificial scăzut prin subvenţii guvernamentale masive. Europa este deschisă concurenţei. Nu unei nivelări în jos. Trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale”, a declarat von der Leyen în discursul anual privind starea Uniunii Europene.

O analiză realizată de Bloomberg pare să contrazică, însă, afirmațiile președintei CE. Situația poate devine și mai ironică, în contextul în care grupul auto francez Renault este unul dintre cei care au profitat de costurile reduse din China pentru a produce modelul Dacia Spring, cea mai accesibilă maşină electrică din Europa. Crossoverul, fabricat în provincia chineză Hubei, are un preţ de pornire de 20.800 de euro. În România, cu ecotichetul prin Rabla Plus ajunge la 10.800 de euro, iar în Franța, cu subvenția guvernamentală, se poate cumpăra și cu 15.800 de euro.

În comparaţie, atunci când cel mai mare producător chinez de automobile electrice, BYD Co., a anunţat în urmă cu un an preţurile pentru gama sa de modele electrice pe care le va vinde în Europa, cel mai accesibil model oferit era SUV-ul Atto 3 la 38.000 de euro.

BYD nu este singurul constructor chinez care dă dovadă de reţinere, în loc să reducă preţurile în cursa pentru volume de vânzări. Și modelele altor mărci chineze, inclusiv MG, Polestar şi Nio, se vând la preţuri mai mari pe principalele pieţe europene decât acasă.

În analiza Bloomberg sunt date câteva exemple ale diferenţelor considerabile de preţuri percepute de constructorii chinezi pentru automobilele electrice exportate în Europa şi preţurile de pe piaţa locală. Modelul BYD Dolphin se vinde în Franţa pentru 28.990 de euro în timp ce în China costă 116.800 de yuani (15.200 de euro). Un automobil MG ZS se vinde în Germania pentru 31.310 euro, iar în China pentru 119.800 yuani (15.600 de euro). Modelul Zeekr X se vinde pentru 44.990 de euro în Germania şi pentru 189.990 de yuani (24.700 de euro) în China. Modelul Polestar 2 se comercializează la 48.990 de euro în Germania şi la 299.800 de yuani (38.900 de euro) în China.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

10 ani de FLOTE AUTO. Privind în oglinda retrovizoare

10 ani de FLOTE AUTO. Număr aniversar în luna noiembrie 2023

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România

Ford a prezentat astăzi Puma Gen-E, versiunea complet electrică a celui mai...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

flotele corporative
Flotă verde

De ce ar putea fi interzise mașinile termice pentru flotele corporative din 2030?

Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru...

Electric Up 2
Flotă verdeFonduri publice

Programul Electric UP 2. Bani de la stat pentru instalarea stațiilor de reîncărcare

IMM-urile și operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa pot accesa finanțări...