Advertisement

drepturile pasagerilor
Home Administrare flote Juridic Liberalizarea transportului rutier de călători

Liberalizarea transportului rutier de călători

În cadrul Pachetului legislative pentru Mobilitate Curată, dat publicităţii la începutul lunii noiembrie, Comisia Europeană propune revizuirea Regulamentului nr. 1073/2009 prin extinderea cadrului de aplicare la pieţele naţionale de servicii regulate şi pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu pe pieţele interne.

Printre documentele care vor fi adoptate în cadrul Pachetului legislative pentru Mobilitate Curată, Comisia Europeană a inclus şi Directiva destinată liberalizării pieţelor naţionale pentru servicii regulate cu autocare şi autobuze. În opinia reprezentanţilor de la Bruxelles, aceste măsuri vor stimula dezvoltarea legăturilor cu autobuzul pe distanţe lungi şi vor oferi alternative la utilizarea autoturismelor personale, prin opţiuni de mobilitate suplimentare, de mai bună calitate şi mai ieftine, în special pentru persoanele cu venituri reduse.

Concret, Executivul de la Bruxelles propune revizuirea Regulamentului nr. 1073/2009 privind normele comune pentru accesul pe piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul, prin extinderea cadrului de aplicare la pieţele naţionale de servicii regulate şi pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu pe pieţele interne. Obiectivul revizuirii este de a garanta o concurenţă echitabilă şi eficientă pe toate pieţele interne şi de a stimula iniţiativele de afaceri în beneficiul pasagerilor.

Comisia Europeană consideră că această propunere este în concordanţă cu Cartea albă privind politica comună în domeniul transporturilor elaborată în 2011, intitulată „Foaia de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor – Către un sistem competitiv şi eficient de utilizare a resurselor sistem de transport”.

Astfel, CE are patru propuneri referitoare la revizuirea Regulamentului 1073/2009:

  • Liberalizarea pieţelor naţionale de servicii regulate, care vor fi efectuate de transportatori rutieri nerezidenţi pe baza unei autorizaţii obţinute printr-o procedură simplă şi transparentă. Transportatorii nerezidenţi ar trebui să fie în măsură să opereze servicii regulate naţionale în aceleaşi condiţii ca şi transportatorii rezidenţi.
  • Accesul nediscriminatoriu la terminale. În acest sens, Executivul european propune măsuri de asigurare a drepturilor de acces la terminale pentru toţi operatorii în condiţii corecte, echitabile, nediscriminatorii şi transparente, în scopul operării serviciilor de transport regulate.
  • Liberalizarea excursiilor locale şi eliminarea restricţiilor privind cabotajul prin servicii regulate. Astfel, se urmăreşte eliminarea cerinţei ca serviciile regulate, prestate de un operator de transport nerezident în statul membru gazdă să fie parte a unui serviciu regulat internaţional, precum şi a cerinţei ca operaţiunile de transport de cabotaj să nu se efectuează independent de un astfel de serviciu internaţional.
  • Abolirea foilor de parcurs ca documente de control. Prin această măsură, CE urmăreşte reducerea poverii administrative pentru transportatorii europeni de persoane.

Potrivit Executivului de la Bruxelles, o creştere cu 7% a utilizării autobuzelor şi autocarelor în UE ar conduce la reducerea costurilor de poluare a aerului cu 500 de milioane de euro şi a costurilor legate de accidente cu 2,8 miliarde de euro. În plus, mobilitatea pentru grupurile sociale defavorizate ar creşte cu 130 de miliarde de pasageri-kilometri.

Pachetul pentru Mobilitate Curată

Directiva destinată liberalizării pieţelor naţionale pentru servicii regulate cu autocare şi autobuze face parte din Pachetul pentru Mobilitate Curată, destinat reconcilierii nevoilor de mobilitate ale europenilor cu protecţia sănătăţii lor şi a planetei. Sunt vizate toate dimensiunile acestei provocări şi anume vehicule mai curate, accesul la energia alternativă şi îmbunătăţirea organizării sistemului european de transport. 

Prin acest pachet legislativ, Comisia vrea să facă un pas decisiv în ceea ce priveşte punerea în aplicare a angajamentelor asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris cu privire la reducerea obligatorie cu cel puţin 40% a emisiilor de CO2 pe plan intern până în 2030.

Odată cu intrarea în vigoare a Acordului de la Paris, comunitatea internaţională şi-a luat angajamentul de a trece la o economie modernă cu emisii scăzute de carbon, ceea ce presupune o serie de transformări profunde ale industriei autovehiculelor. Comisia Europeană vrea să profite de această oportunitate şi să devină un lider mondial, având în vedere că ţări precum Statele Unite şi China progresează foarte rapid. Pentru a oferi un exemplu, procentul vânzărilor de autoturisme noi în UE, în raport cu vânzările la nivel mondial, a scăzut de la 34% înainte de criza financiară (2008-2009) la 20% în prezent. Pentru a menţine cota de piaţă şi pentru a accelera trecerea la vehicule cu emisii scăzute şi cu emisii zero, Comisia a propus în noiembrie noi obiective pentru emisiile medii de CO2 generate de toate autoturismele şi camionetelevhiculele utilitare uşoare noi din UE, care se vor aplica începând cu 2025 şi, respectiv, 2030.

Pachetul privind mobilitatea curată include următoarele documente:

– Noi standarde privind CO2, pentru a-i ajuta pe producători să îmbrăţişeze inovarea şi să furnizeze vehicule cu emisii scăzute pe piaţă. Propunerea include atât obiective pentru 2025, cât şi pentru 2030. Obiectivul intermediar pentru 2025 asigură demararea deja de pe acum a investiţiilor, Obiectivul pentru 2030 oferă stabilitatea şi direcţia pe termen lung necesare pentru a menţine aceste investiţii. Aceste obiective contribuie la efectuarea tranziţiei de la vehicule convenţionale cu ardere la vehicule nepoluante.

Directiva privind vehiculele nepoluante, pentru a promova soluţiile de mobilitate curată în procedurile de achiziţii publice şi, prin urmare, pentru a stimula puternic cererea şi implementarea în continuare a soluţiilor privind mobilitatea curată.

– Un plan de acţiune şi soluţii de investiţii pentru instalarea la nivel transeuropean a unei infrastructuri pentru combustibili alternativi. Scopul este de a încuraja crearea unor planuri naţionale mai ambiţioase, de a spori investiţiile şi de a îmbunătăţi gradul de acceptare în rândul consumatorilor.

– Revizuirea directivei privind transportul combinat, care promovează utilizarea combinată a diferitelor moduri de transport de mărfuri (de exemplu, camioane şi trenuri), va facilita folosirea stimulentelor de către întreprinderi şi, astfel, va impulsiona utilizarea combinată a camioanelor şi a trenurilor, a şlepurilor şi a navelor pentru transportul de mărfuri.

Directiva privind serviciile de transport de călători cu autocarul, menită să stimuleze dezvoltarea de legături cu autobuzul pe distanţe lungi în Europa şi să ofere alternative la utilizarea autoturismelor personale, va contribui la reducerea în continuare a emisiilor generate de sectorul transportului şi a congestionării traficului. Aceasta va oferi opţiuni de mobilitate suplimentare, de mai bună calitate şi mai ieftine, în special pentru persoanele cu venituri reduse.

Iniţiativa privind bateriile are o importanţă strategică pentru politica industrială integrată a UE, astfel încât vehiculele şi alte soluţii privind mobilitatea, precum şi componentele acestora, să fie concepute şi produse în UE.

Propunerile privind mobilitatea curată vor fi trimise colegiuitorilor, iar Comisia solicită tuturor părţilor interesate să colaboreze îndeaproape pentru a asigura adoptarea şi punerea în aplicare rapidă a acestor propuneri şi măsuri, astfel încât beneficiile pentru industria, întreprinderile, lucrătorii şi cetăţenii din UE să fie maximizate şi generate cât mai rapid posibil.

Pachetul pentru Mobilitate Curată este cel de al doilea pachet privind mobilitatea pe care Comisia îl prezintă în cursul acestui an. Primul, „Europa în mişcare”, a fost prezentat în luna mai. Acest pachet a inclus un set amplu de iniţiative care au drept obiectiv îmbunătăţirea siguranţei rutiere; încurajarea taxării rutiere inteligente; reducerea emisiilor de CO2, a poluării aerului şi a congestionării traficului; reducerea birocraţiei pentru întreprinderi; combaterea practicilor ilicite în materie de ocupare a forţei de muncă şi asigurarea unor condiţii de muncă şi a unor perioade de odihnă adecvate pentru lucrători.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2017 – ianuarie 2018)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

stellantis
Juridic

Stellantis, adus în instanță de investitori. Întâi în SUA, acum în Țările de Jos

Fundația olandeză Fiat Chrysler Investors Recovery Stichting, care reprezintă investitorii din fostul...

Afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primul semestru din 2024

În primele șase luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

Marele Bazar de la Istanbul
Transporturi

Destinații de vacanță: Marele Bazar de la Istanbul

Un patrimoniu cultural deosebit de important, Marele Bazar de la Istanbul are...

Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii
Juridic

Guvernul renunță la proiectul privind Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii

Proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la...