MAN TGX 560. Leul se întoarce mârâind

Cu noul motor de 15 litri, MAN se întoarce printre cei mai puternici. L-am supus la test pe noul TGX 560, echipat cu transmisia ZF Traxon, care își face acum debutul pe șosele.



Exilul lui MAN din segmentul camioanelor de peste 500 CP a durat aproximativ un an, de când a fost introdusă norma Euro 6 și retragerea motorului V8 și scăderea cilindreei propulsorului D26 la 12,4 litri și 480 CP (înainte de a fi urcat la 540 CP). Un minus serios, mai ales din partea casei care, între 1997 și 2003, a fost cu modelul F2000 19.603, pe primul loc în topul supercamioanelor de cursă lungă. Cu un motor de 6 cilindri și 16,2 litri, TSX își pierduse din atracție, sau o parte din ea, dar acum protagonist este “autolimitatului” propulsor de 560 CP din acest test, cu un motor de bază de 520. Va fi lansat și altul, de 640, pentru încărcături grele. Să vedem cum se comportă pe traseul nostru de testare.

Frâu liber cailor

Probabil este ceva psihic, dar când te urci la bordul a orice de peste 500 CP, te aștepți la mult. Chiar și în prezența unei “italience” de 44 tone, TGX-ul va trece destul de silențios. Probabil prea silențios, în sensul că vei auzi doar zgomotul obloanelor: meritul aparține fără discuție atât raportului final de 2,53:1; la fel cât și modului linear de funcționare: cuplul maxim este de 2700 Nm de la 930 rpm și rămâne în palier până la 1350 rpm. Un mare ajutor pentru crearea unei platforme solide pentru muncă vine din partea noii cutii de viteze robotizate Traxon de la ZF, care la MAN se numește TipMatic TX.

Între așteptări și surprize

Ei bine, urmașul lui As Tronic a venit după trei ani de așteptări și a debutat pe vehiculele producătorilor care deja se hotărâseră asupra furnizorului lor (ex. Scania). În mod clar, fructul colaborării dintre nemți și suedezi încă nu s-a copt, în vreme ce relația dintre MAN și ZF este deja o cooperare armonioasă. O colaborare atât de bună încât s-a ajuns la o comunicare inteligentă dintre electronica motorului și cea a transmisie care pare excelentă pe TGX: cele mai rapide schimbări de trepte, dar în special o performanță mai bună în utilizarea funcției EcoRoll și o anticipare a vitezei prevăzute; funcții care fuseseră deja implementate pe ultima generație As Tronic, dar acum funcționează mai bine.

În numele ordinii și disciplinei

Crescând mai degrabă alezajul decât cursa, noul motor nu este foarte masiv ca înălțime și, prin urmare, nu a necesitat schimbarea tunelului motor. Prin urmare, în cabină nu sunt modificări. Spațiul, mai ales în cabina XXL aflată la test, nu lipsește, dar atmosfera este un pic rece. O lume în alb și negru este prea austeră, cu o rigoare care poate fi văzută în aranjarea butoanelor, toate comasate pe consola centrală, și lăsând foarte puțin spațiu pentru instrumentar. Cu excepția unui ușor șuierat de vânt (care a fost detectat de fonometrul nostru), MAN este confortabil.

Direcția este ușor de manevrat și pare să fi câștigat în feed-back-ul punții față. La frânare, TGX rămâne stabil, chiar dacă sistemul asistat al frâneide motor EVB nu este atât de puternic raportat la cilindree dar, împreună cu sistemul de menținere a vitezei costante, reușesc să mențină o medie bună de consum. Ca și cuplu, motorul face față fără probleme atunci când este în treapta 12 la 950 rpm; dar retrogradează atunci când Traxon se pregătește de o pantă (până în treapta a 10-a unde se descurcă mai bine decât în altele).

Cu toate acestea, D38-ul pe turațiile intermediare, ne-a demonstrat în test o viteză medie ridicată deși condițiile de trafic nu au fost optime. Cei 560 CP oferă foarte mult, dacă luăm în calcul și consumul mediu de doar 3,2 l/km și un consum modest de AdBlue, confirmând faptul că pe parcursul traseului de testare nu s-a apropiat niciodată de limitele sale.

PRESTAȚII

Accelerație de pe loc

400 metri – 1000 metri (sec.) 35,22 – 61,61

0-80 km/h (sec.) 44,32

Reprize de la 70 km/h în treapta 12

400 metri (sec.) 18,57

1000 metri (sec.) 43,22

70-80 km/h (sec.) 11,93

Consum la viteză constantă (litri la 100 km – km/l)

70 km/h 21,82 – 4,58

80 km/h 24,17 – 4,14

85 km/h 25,73 – 3,89

Test la deal (fără kick down)

Viteză minimă stabilizată (km/h) 67

Treaptă angajată – rotații/min 10a – 1500

Zgomot

La 80 km/h (dBA) 67,1

La 85 km/h (dBA) 68,0

Zgomot maxim în accelerație (dBA) 70,1

Rezistență la înaintare

La 80 km/h (kW – CP) 84,8 – 107,1

Randament energetic 40,26

Diametru de întoarcere (ture de volan 4,3)

La dreapta – la stânga (metri) 15,9 – 16,9

Adaugati comentariu