Lege specială pentru Autostrada Unirii

Un număr de 70 de parlamentari intenţionează să grăbească realizarea autostrăzii de peste munţi, Târgu Mureş - Iaşi, susţinând o propunere legislativă special destinată acestui proiect.



autostrada

Iniţiativa se află deja pe masa senatorilor şi ea se referă la “executarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, denumită în continuare Autostrada Unirii”.

Potrivit proiectului, construcţia va fi finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene disponibile în cadrul exerciţiului financiar multianual 2014-2020.

Dacă propunerea legislativă va fi adoptată, Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării autostrăzii, iar termenul de execuţie este de patru ani de la data intrării în vigoare a legii.

Potrivit iniţiatorului, deputatul Petru Movila, lipsa unui tronson de drum, care să conecteze Regiunea de Nord-Est de Vestul ţării, a dus la un decalaj pronunţat în ceea ce priveşte dezvoltarea regiunilor. „În timp, discrepanţa va deveni din ce în ce mai mare, iar acest lucru se traduce prin depopulare, demoralizare şi o slabă industrializare. Necesitatea acestei autostrăzi este argumentată şi în Strategia de dezvoltare teritorială a României, document adoptat în octombrie 2016 de către Guvernul României, în care se precizează faptul că regiunile extracarpatice sunt cele mai puţin dezvoltate”, spune deputatul.

Acesta mai aduce drept argument şi analizele realizate de Asociaţia Pro Infrastructura care arată că autostrada Târgu Mureş-laşi-Ungheni va aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie. Pe coridorul Iaşi – Paşcani – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Tg. Mureş timpii de călătorie sunt mari în condiţiile în care viteza medie înregistrată pe traseu este de aproximativ 61 km/h. Conform estimărilor, aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat va trece pe noul traseu. Astfel, viteza medie prognozată va creşte până la 100 km/h, iar timpii de călătorie pe durata orelor de vârf vor scădea cu 42%.

Proiectul a primit deja avizul Comisiei de buget finanţe din Senat.

Nu este nicio surpriza în faptul că Guvernul nu susţine proiectul legslativ, dat fiind faptul ca în Master Planul General de Transport figurează propriul proiect Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, un proiect despre care s-a vorbit prima dată în 2007.

De altfel, în Punctul de vedere trimis parlamentului, reprezentanţii Guvernului nu spun nimic concret, ci prezintă tot planurile “fără de sfârşit” ale Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Conform acestora, sectorul (montan) Târgu Mureş-Târgu Neamţ al autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni are perioada de implementare/programare între 2021-2030, iar Sectorul Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, 2014-2020.

Cert este ca un cost total al execuţiei nu se cunoaşte, însă potrivit cifrelor din Master Planul General de Transport (MPGT), realizarea tronsoanelor este estimată la 4 miliarde de euro, fiind cea mai mare investiţie planificată de autorităţile române. Pe site-ul CNAIR, cifra avansată este de 6,1 mld euro.

 

 

Adaugati comentariu