Investiţii de 165 mil. euro în extinderea autostrăzii Istrian Y

Comisia Europeană a aprobat, conform normelor UE privind ajutoarele de stat, planul de prelungire a acordului de concesiune a autostrăzii Istrian Y dintre Croaţia şi compania Bina-Istra. Acesta va permite realizarea unor noi investiţii de 165 mil. euro.



Autostrada Istrian Y are o lungime de 145 km şi leagă regiunea Istria de restul Croaţiei. Şoseaua este operată sub concesiune din 1995, aceasta fiind acordată companiei Bina-Istra până în 2027.

Istrian Y este de fapt un complex de autostrăzi din reţeaua croată, alcătuit din secţiunea A8 Matulji-Kanfanar şi secţiunea A9 frontiera slovenă-Kanfanar-Pula. Se numeşte Istrian Y deoarece are forma literei Y.

În martie 2018, Croaţia a notificat Comisiei Europene o prelungire a acordului de concesiune până în 2032. În anumite condiţii legate de plăţi, concesiunea poate fi prelungită cu maximum 18 luni.

Prelungirea concesiunii va permite companiei croate să finanţeze construcţia unui drum secundar cu o lungime de 28 km pe partea nord-estică a autostrăzii. Se estimează că această investiţie va costa 165 de milioane de euro.

Comisia a concluzionat că măsura va promova creşterea şi deblocarea investiţiilor, limitând în acelaşi timp impactul asupra utilizatorilor de autostrăzi, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat şi achiziţiile publice. Pe această bază, Comisia a aprobat sprijinul acordat de Croaţia prin prelungirea concesiunii autostrăzii Istrian Y.

„Prelungirea concesiunii de autostrăzi a Croaţiei va promova creşterea economică şi investiţiile regionale, precum şi sporirea siguranţei cetăţenilor şi reducerea congestionării. Decizia noastră va asigura construirea extinderii autostrăzilor, limitând în acelaşi timp eventualele denaturări ale concurenţei”, a afirmat comisarul Margrethe Vestager, responsabil de politica în domeniul concurenţei.

Atunci când o societate obţine o prelungire a unui contract de concesiune (fără reîncadrare) pentru construirea şi exploatarea autostrăzilor în schimbul taxelor de trecere impuse utilizatorilor, prelungirea trebuie să respecte normele UE privind ajutoarele de stat şi achiziţiile publice.

Normele UE privind ajutoarele de stat permit statelor membre să acorde sprijin pentru astfel de investiţii în infrastructură pentru stimularea creşterii economice, sub rezerva anumitor condiţii – aceasta include în special necesitatea de a evita supracompensarea şi de a garanta menţinerea unei concurenţe efective pe piaţă.

Decizia în cazul autostrăzii Istrian Y urmează celor similare luate de Comisie cu privire la planurile de investiţii în autostrăzi ale Franţei şi Italiei.

 

 

Adaugati comentariu