Întrebări la care transportatorii rutieri aşteaptă răspuns de la ASF de peste 5 luni

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a adresat Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) o serie de întrebări despre criza actuală din piaţa de asigurări RCA pentru vehicule comerciale, la care aşteaptă răspuns de peste 5 luni.



camion-autostrada-sosea-floteauto

În opinia transportatorilor rutieri, „ASF nu demonstrează că îşi îndeplineşte rolul, nu controlează, nu supraveghează asigurările RCA şi se încurcă în propriile cifre raportate”. Transportatorii consideră că preşedintele instituţiei, Mişu Negriţoiu, nu cunoaşte daunalitatea produsă de vehiculele comerciale în ultimii ani şi, ca atare, sunt nemulţumiţi de faptul că acesta este de acord cu creşterea tarifelor de primă RCA cu peste 300%.

„Dacă declaraţia preşedintelui este corectă şi nu cunoaşte evolutia daunalităţii pe poliţele RCA care ar putea justifica creşterile tarifelor de primă, atunci ASF va trebui desfiinţată întrucât nu îşi îndeplineşte rolul principal de supraveghere a pieţei asigurărilor. Dacă declaratia preşedintelui este incorectă şi cifrele nu sunt comunicate cu bună ştiinţă, atunci suspectăm ASF de ascunderea de date publice în scopul protejării intereselor de grup ale anumitor asigurători”, afirmă UNTRR.

În aceste condiţii, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită ASF „să vină cu răspunsuri publice clare şi la obiect la următoarele întrebări şi să demonstreze astfel, pentru prima oară de la începutul crizei RCA, că îşi îndeplineste rolul pentru care a fost înfiinţată”.

1. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scăzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu peste 300% ?

2. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, influenţa pe tariful de primă RCA din creşterea pe reasigurare pentru îndeplinirea conditiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300% ?

3. Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvenţa daunei a scăzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300%?

4. Conform raportului Consiliului Concurenţei, despăgubirea medie plătită pe RCA în anul 2014 faţă de 2013 a crescut cu 9%, din care, despăgubirea medie plătită pe RCA pentru vătămări corporale a crescut cu 7%, în timp ce despăgubirea medie plătită pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primă RCA şi cu 300% ?

5. Conform raportului Consiliului Concurentei, gradul de cuprindere în asigurarea RCAa vehiculelor comerciale a scăzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum consideră ASF că va creşte acest indicator în condiţiile în care asigurătorii oferă prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?

6. Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plătită a fost de 7.106 lei. Înseamnă că la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plătit o daună, adică, în medie, s-au încasat 13.140 de lei şi s-au achitat 7.106 lei. De ce diferenţa, de 46%, nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurări?

7. Conform raportului Consiliului Concurentei, asigurările RCA reprezintă 66% din asigurările auto. De ce au o pondere aşa de mare în activitatea asigurătorilor dacă reprezintă un produs care aduce mari pierderi conform declaraţiilor acestora?

8. De ce ASF refuză să includă în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primă RCA clar, pe bază de elemente de cost general acceptate de către asigurător, asigurat şi ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care să ofere transparenţa necesară ar afecta interesele ASF şi ale asigurătorilor? Dacă nu, de ce nu este prevăzut în proiectul de lege?

9. Conform noului proiect de lege RCA, penalitătile de întârziere pentru plata despăgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, fată de 0,2% în prezent. De ce ASF doreşte reducerea acestor penalităţi la jumătate dacă în 2015 au fost peste 11.500 de petiţii din partea asiguraţilor împotriva companiilor de asigurări pentru neplata daunelor în termen?

10. Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aştepta peste 100 de zile plata despăgubirii de la asigurător. De ce ASF doreşte să protejeze asigurătorii impunând acest termen de plată, corelat cu reducerea penalităţilor de întârziere la plata despăgubirilor?

11. Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat să furnizeze date istorice asigurătorului iar asigurătorul poate modifica tariful de primă după încheierea politei dacă asiguratul a omis să transmită o parte din aceste informaţii. De ce ASF doreşte să pună în sarcina asiguratului o procedură care îl priveşte exclusiv pe asigurător şi sistemul de raportare CEDAM?

12. De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurători? Cum este asigurată impartialitatea acestei institutii în conditiile în care odată cu creşterea nejustificată a primelor RCA creşte atât bugetul ASF, cât şi salariile angajatilor?

13. ASF nu a răspuns la aceste întrebări timp de 5 luni, ceea ce demonstrează faptul că institutia a generat criza RCA, o întreţine prin discuţii interminabile şi diversioniste numai în interesul asigurătorilor în dauna intereselor asiguraţilor. De ce nu îşi prezintă demisia conducerea ASF pentru a lasă locul unei echipe competente?

 

 

Adaugati comentariu