Guvernul a stabilit țintele pentru achiziţiile publice de vehicule nepoluante

Guvernul a aprobat proiectul de Ordonanţă de Urgenţă care stabilește ținte pentru achizițiile publice de vehicule nepoluante, în sprijinul unei mobilităţi cu emisii scăzute, informează Ministerul Mediului.
vehiculel nepoluante

Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea vehiculelor nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, defineşte „vehiculele nepoluante” şi impune ţinte privind achiziţia acestora şi termene clare de implementare tuturor autorităţilor contractante.

„În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România şi-a asumat tranziţia către ecomobilitate, iar o componentă esenţială a acestui proces este decarbonizarea sectorului de transport. Şi pentru că legislaţia românească din acest domeniu s-a dovedit ineficientă în a stimula achiziţiile de vehicule nepoluante, în special din fondurile publice, venim cu reglementări noi care impun, în premieră, ţinte clare pentru toate achiziţiile publice de vehicule. Este un pas important care vine în completarea programelor de susţinere a achiziţiilor de vehicule curate, cum este Rabla Plus, sau a programelor de finanţare a infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice. Prin aprobarea acestei OUG ne îndeplinim obiectivul de transpunere a directivei europene în termenul solicitat de Comisie şi venim în sprijinul cetăţenilor care îşi doresc să trăiască în oraşe fără poluare”, a declarat Barna Tanczos, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Astfel, vehiculele nepoluante sunt definite după cum urmează:

  • Vehicule ușoare nepoluante – orice mașină sau microbuz care îndeplinește următoarele criterii:
    – Până la 31 decembrie 2025 – cantitatea maximă a emisiilor de CO2 la țeava de
    evacuare mai mici de 50 g/km, precum și cu emisiile de poluanți în condiții reale
    de conducere (RDE) mai mici de 80%;
    – De la 1 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero.
  • Vehicule grele nepoluante – orice camion sau autobuz care utilizează unul dintre următorii combustibili alternativi:
    – Hidrogen;
    – Energie electrică;
    – Gaze naturale (GPL, GNC, LNG);
    – Biocombustibili lichizi;
    – Combustibili sintetici.

Conform actului normativ, începând cu data de 2 august 2021, în procesul de achiziţie publică sau achiziţie sectorială, autorităţile şi entităţile contractante au obligaţia de a se asigura că, la fiecare contract de achiziţie pentru vehicule, este respectată ponderea aferentă vehiculelor nepoluante.

În prima fază, până la 31 decembrie 2025, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante este de 18,7%, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6% în cazul autoutilitarelor şi de 24% în cazul autobuzelor pentru transport persoane. În intervalul 1 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2030, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante rămâne la 18,7%, însă pentru vehiculele grele creşte la 7% în cazul autoutilitarelor şi la 33% în cel al autobuzelor.

Ministerul de resort precizează că prevederile se aplică pentru toate tipurile de contracte de achiziţii publice, fie că vorbim despre cumpărare, închiriere sau leasing. De asemenea, prevederile se aplică inclusiv societăţilor cu capital privat care prestează servicii publice (transport public de persoane, transport şcolar, salubritate etc.).

 

CITEȘTE ȘI:

5 motive pentru care anvelopele de vară sunt indispensabile în sezonul cald

Cum se obține Certificatul Digital UE privind Covid în 8 pași

1 din 9 maşini vândute în Europa anul trecut a fost un vehicul electric sau hibrid plug-in

 

 

Adaugati comentariu