Flotele instituțiilor publice numără doar 637 de vehicule finanțate prin programele Rabla

Din sutele de mii de vehicule achiziționate de companii și de persoane prin Rabla Clasic și Rabla Plus, instituțiile publice, care ar trebui să dea tonul în materie, nu s-au prea înghesuit să-și înnoiască flotele de mașini aflate în dotare. Ministerul Mediului arată că în custodia lor se află doar 637 de vehicule finanțate prin cele două programe.
rabla

Datele oficiale arată că numărul total de autoturisme aflate în custodia instituțiilor publice cu raportare strictă la programele Rabla, finanțate prin Fondul pentru Mediu, este de 637 de unități, dintre care 21 de mașini hibride, 591 termice, 19 hibrid-electrice și 6 pur electrice. În aceste condiții, nici numărul stațiilor de încărcare nu este prea mare. Cu finanțare de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), în custodia instituțiilor publice se află doar 8 stații de încărcare. În acest caz, Ministrul Mediului vrea să ”îndulcească” situația și precizează că AFM derulează în prezent Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reședință de județ. Programul este deschis și instuțiilor publice, însă doar primăriile au aflat de el.

Mai puțină birocrație pentru Rabla Clasic

Poate că flotele de mașini ale instituțiilor publice se vor înnoi mai repede de acum înainte, în condițiile în care, din data de 14 iunie 2021, au intrat în vigoare ultimele modificări aduse Ghidului de finanțare ale Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024 (Rabla Clasic) prin intermediul cărora a fost simplificat și mai mult mecanismul de accesare a finanțării.

Mai precis, dosarele de finanțare transmise de persoanele juridice vor conține mai puține documente, iar, pentru facilitarea însușirii prevederilor ghidurilui de finanțare, criteriile de eligibilitate și componența documentațiilor sunt reglementate prin intermediul a două articole, valabile tuturor categoriilor de solicitanți: toate categoriile de solicitanți vor urmări criteriile de eligibilitate prevăzute la articolul 27, iar componența dosarului de finanțare, la articolul 28.

În altă ordine de idei, modificările au avut în vedere și simplificarea unor proceduri interne ale Administrației Fondului de Mediu, specifice evaluării dosarelor de finanțare, care va conduce la urgentarea soluționării cererilor de finanțare depuse de solicitanți.

AFM a precizat că modificările se aplică dosarelor de finanțare depuse începând din data de 14 iunie, cele transmise până la data de 13 iunie, inclusiv, urmând a fi soluționate potrivit prevederilor valabile la momentul depunerii.

Reamintim că în 2021, prima de casare, majorată de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, se acordă pentru autovehiculul nou, al cărui sistem de propulsie generează maximum 120g CO2/km NEDC în regim de funcţionare mixt, conform informaţiilor înscrise în COC. În cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 140g CO2/km NEDC în regim de funcţionare mixt. în cazul în care în COC este înscrisă doar cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 165g CO2/km WLTP în regim de funcţionare mixt

La prima de casare se poate adăuga un ecobonus, în următoarele condiţii:
– la achiziţionarea unui autovehicul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km NEDC în regim de funcţionare mixt, conform informaţiilor înscrise în COC, sau echipat cu motorizare GPL/GNC, se acordă un ecobonus în valoare de 1.500 lei;
– în cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 105g CO2/km NEDC în regim de funcţionare mixt sau echipat cu motorizare GPL/GNC, se acordă un ecobonus în valoare de 1.500 lei;
– în cazul în care în COC este înscrisă doar cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 124g CO2/km WLTP în regim de funcţionare mixt, se acordă un ecobonus în valoare de 1.500 lei;
d) la achiziţionarea unui autovehicul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid, se acordă un ecobonus în valoare de 3.000 lei.

În situaţia în care sistemul de propulsie al autovehiculului nou îndeplineşte una dintre caracteristicile enumerate mai sus, ecobonusurile se pot cumula.

Valabilitatea notei de înscriere în cadrul Programului Rabla Clasic este 150 de zile de la data emiterii, timp în care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achiziție a autovehiculului nou.

Modificări pentru Rabla Plus

În programul Rabla Plus se acordă două tipuri de ecotichete: 45.000 de lei pentru maşinile full electrice şi 20.000 de lei pentru maşinile hibrid plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autoturismului nou.
Comparativ cu modificările aduse programului Rabla Clasic, în acest caz sunt mai puţine şi nu vizează cuantumul eco-tichetelor, a căror valoare rămâne de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km în regim WLTP şi de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice.

Astfel, şi pentru programul Rabla Plus au fost modificate prevederi referitoare la transmiterea documentaţiilor de către producătorii care doresc validarea şi de către persoanele juridice care doresc acceptarea în Program, pentru a facilita introducerea mecanismului de înscriere prin intermediul aplicaţiilor/modulelor informatice, după ce aceastea vor fi realizate.

Au fost eliminate sintagmele „în original”, „în copie legalizată” sau „scanat în original”, având în vedere că documentaţiile sunt transmise de către producători şi de către persoanele juridice prin mediul on-line, situaţie ce exclude posibilitatea verificării caracterului original al documentelor.

A fost introdusă posibilitatea acceptării formei denumite „furnizare informaţii” a certificatului constatator pe care producătorii şi persoanele juridice îl transmit la AFM.

Au fost modificate prevederi şi inserate altele noi prin care, pe de-o parte, a fost introdusă noţiunea de buget total al Programului, valabil pentru toată perioada de desfăşurare a acestuia, respectiv 2020 – 2024, iar, pe de altă parte, care permit aprobarea dosarelor depuse de persoanele juridice şi înscrierea la producători în mod continuu, pe toată perioada de desfăşurare a programului, în limita bugetului alocat; în acest fel, activităţile specifice programului se vor derula cursiv, fără a mai fi condiţionate de sfârşitul anului calendaristic, sau lipsa aprobării bugetului Fondului pentru Mediu în anul următor.

Totodată, au fost adaptate prevederi care să permită complementaritatea finanţării acordate prin Programul Rabla Plus cu programele finanţate prin Fondurile de coeziune.

Reamintim că o companie poate beneficia de ecotichet dacă îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii:
– a obţinut din partea Autorităţii aprobarea dosarului de acceptare;
– s-a înscris la un producător validat în vederea achiziţionării unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, perfectând contractul de finanţare şi obţinând nota de înscriere;
– a achiziţionat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producătorul validat cu care a perfectat contractul de finanţare şi a eliberat nota de înscriere.
Potrivit Ghidului de finanţare din 2020, a fost interzisă persoanelor juridice înstrăinarea autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului Rabla Plus pe o perioadă de 1 an de zile de la data achiziţiei şi în situaţia în care autovehiculele sunt cumpărate în sistem leasing, iar înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului a intervenit înainte de împlinirea termenului de un an.

Suplimentare cu câte 200 de milioane de lei

O suplimentare de câte 200 de milioane de lei a fost acordată începând cu data de 21 august pentru programul Rabla Plus și cu data de 28 august pentru programul Rabla Clasic. Potrivit AFM, Rabla Plus s-a bucurat de un interes impresionant din partea solicitanților, iar în anul 2021 bugetul alocat este triplu, respectiv 600 de milioane de lei, rezultând un buget total aferent anilor 2020 și 2021 de 800 de milioane de lei. De asemenea, pentru Rabla Clasic, ritmul înscrierilor s-a menținut crescut, ceea ce a condus la alocarea de noi sume. Pentru acest program, valoarea alocată în anul 2020 a fost de 405 milioane de lei, iar în anul 2021, ca urmare a acestei suplimentări, bugetul alocat este de 640 de milioane de lei, rezultând astfel o valoare totală alocată, cumulat în anii 2020 și 2021 de 1,045 miliarde de lei.

 

CITEȘTE ȘI:

Un pas înainte pe Drumul Expres București -Târgoviște

Constructor nou desemnat pe Lotul 1 de pe Autostrada de Centură Bucureşti Nord

 

Adaugati comentariu