O flotă de SUV-uri mici? De ce nu? Se strecoară ușor în traficul urban, sunt economice pe autostradă, confortabile pe drum național și capabile de escapade pe drumuri neamenajate. În comparativul nostru, am aruncat în ring cei mai proaspeți concurenți din segment, echipați cu cele mai în vogă motoare: turbo cu trei cilindri. Test comparativ: Citroen C3 Aircross vs Opel Crossland X vs Seat Arona vs Kia Stonic
S-a mai domolit ușor progresul nebun pe care l-au înregistrat SUV-urile mici de-a lungul ultimilor ani. În 2017, am bifat o creștere cu 5% în Europa, față de 9,5% în 2016. Chiar și așa, SUV-urile mici își asigură o porție de 9,7% din totalul de autoturisme comercializate pe bătrânul continent. Desigur, surorile mai scunde din care provin aceste crossovere, hatchback-urile mici, monopolizează vânzările cu o cotă de 18%, dar tendințele arată că, peste doar câțiva ani, balanța va tinde spre echilibru, pentru că nu numai clienții particulari, ci chiar și o bună parte din flotele de mașini vor renunța la hatchback-uri în favoarea SUV-urilor. De ce? Simplu: pentru că, pe lângă calitățile hatchback-urilor, crossoverele oferă versatilitate, confort și robustețe, valori extrem de apreciate, care vor fura clientela clasei mici. Ultima parte din 2017 a fost marcată de apariția unor jucători noi, (aparent) fără tradiție. Doar aparent, pentru că Citroen C3 Aircross și Opel Crossland X beneficiază de experiența grupului PSA (Peugeot 2008 este al doilea cel mai de succes model din segment), iar Seat Arona are în spate gigantul VW, care a anticipat bum-ul încă din 2004, lansând modelul Polo Fun/Cross Polo. Singurul care pornește de la zero este Kia Stonic.
Citroen C3 Aircross
Opriți Pământul, vreau să cobor! În grupul prichindeilor de azi s-a insinuat un extraterestru: C3 Aircross este o prezență remarcabilă, care șochează de la prima vedere prin masivitatea designului, susținută de protecțiile caroseriei în cel mai pur stil off-road. Flotele care pun preț pe imagine nu trebuie să caute mai departe. Șinele de pe plafon îl ajută să atingă 1,63 m, transformându-l în cel mai înalt combatant de azi, iar ampatamentul mare, de 2,6 m (la fel ca și al fratelui Crossland X) promite confort de top. Nimic mai adevărat: descopăr o poziție extrem de înaltă la volan, de unde pot să supraveghez ușor atât traficul, cât și obstacolele de pe porțiunile off-road, iar selectorul Grip Control cu cinci programe (Standard, Snow, All-Terrain, Sand și ESP Off, 340 euro la pachet cu sistem de asistență la coborârea pantelor) care optimizează tracțiunea în funcție de tipul drumului, mă ajută să „pășesc“ mai ușor în zonele alunecoase în care adversarii de azi încep să patineze.
Iar acest avantaj se poate dovedi decisiv pentru șoferii care au de făcut livrări iarna, când utilajele de deszăpezire uită să-și facă treaba. Totuși, paradoxal, garda la sol de 17 cm nu este la fel de mare ca la Arona și Stonic, deci abilitățile de trecere prin șleaurile de zăpadă sunt ușor penalizate. Nici ergonomia nu este un punct forte, includerea comenzilor climatizării în meniul sistemului multimedia fiind o soluție prea alambicată. Șoferul primește, în schimb, scaun confortabil și cotieră rabatabilă pe spătar, iar pasagerii din spate sunt și mai fericiți: stau foarte sus, de aceea accesul pe banchetă este facil, beneficiază de cotieră centrală cu suport de răcoritoare și parasolare retractabile pentru geamurile laterale. Nu se bucură, însă, de prezența mânerelor de viraj și nici nu primesc mufă USB. Portbagajul este un exemplu de spațiu și modularitate: cei 334 litri sunt de top, segmentele banchetei glisează longitudinal pe 15 cm (standard), iar podeaua dublă are două poziții, în cea superioară obținându-se o suprafață plană de încărcare la rabatarea banchetei.
Călătoriile în modelul francez sunt comode, iar baxurile de răcoritoare din portbagaj nu fac spumă la trecerea peste liniile de tramvai: suspensia este confortabilă, direcția cu demultiplicare mare (3 ture de volan între capete) și puternic asistată (1,4 kg forță necesară învârtirii volanului) și transmisia automată care schimbă lin se aliniază bine la cerințele flotelor urbane. Motorul de 1,2 litri este un exemplu de rafinament și silențiozitate, cu rezerve mari de putere și o forță de tracțiune care începe să se facă simțită de la 1.500 rpm. Grupul PSA a investit mult în dezvoltarea sa (nu degeaba a câștigat în 2015, 2016 și 2017 titlul Motorul Anului), dotându-l cu un arbore de echilibrare care anulează o bună parte din vibrații. Totuși, el trebuie să se lupte cu suprafața frontală mare a caroseriei și cu greutatea apreciabilă a mașinii, de aceea rămâne în urmă la capitolele consum și demaraje. În plus, centrul de greutate ridicat produce un ruliu accentuat pe viraje, care penalizează modelul în cazul flotelor ce au preponderent rute interurbane.
Kia Stonic
Dinamica este punctul forte al lui Stonic: coreeanul atacă virajele cu o poftă nebună, bazându-se din plin pe cea mai scundă caroserie din grup (1,52 m) și pe direcția cu cea mai mică demultiplicare (2,7 ture de volan între capete). Cu cât „tragi“ mai tare, cu atât îți dorești mai mult: ambreiajul ține extrem de jos, maneta schimbătorului se mișcă ușor, iar treptele de viteză sunt cele mai scurte din grup (de exemplu, în tr. a VI-a la 2.000 rpm, are 85 km/h, față de Arona, cu 95 km/h și perechea C3 Aircross – Crossland X, cu 100 km/h). Șoferul se simte mereu în control, pentru că ruliul este foarte mic pentru un crossover, iar limitele aderenței sunt foarte sus, Stonic fiind și cel mai ușor model din test, cu 1.240 kg.
Cu adevărat lăudabile sunt și frânele extrem de puternice, care opresc mașina de la 100 km/h în numai 39,1 m (peste 40 m la adversari). Stonic reprezintă, fără îndoială, cel mai rapid mod de a livra marfa între două orașe, fiind recomandabil flotelor care străbat distanțe mai lungi pe rute extraurbane. Nici în oraș nu dă greș: cel mai mic diametru de bracaj (10,4 m) și vizibilitatea bună spre spate asigură o ușurință remarcabilă la manevrele de parcare. Surprinzător, deși arată ca un hatchback, garda la sol de 18,3 cm (dacă este echipat cu anvelopele pe 17 inch) este a doua cea mai mare din grup, asigurându-i capacități de cățărător nebănuite de la volan: bordurile din oraș pot fi escaladate fără probleme de șoferii aflați în căutare de locuri de parcare… improvizate. Cel mai puternic motor din test începe să tragă de la 1.700 rpm, vibrațiile tipice arhitecturii cu 3 cilindri fiind perceptibile doar la relanti.
Totuși, habitaclul nu are același nivel de antifonare cu al concurenților, de aceea sunetul motorului și zgomotele suspensiei pe denivelări scurte sunt ușor de perceput de călători. Deși suspensia nu zdruncină excesiv, nu se apropie de gradul de confort al celor două modele din grupul PSA. Viața la bord este plăcută, cu mânere de viraj pentru toate locurile, sistem multimedia cu display de 7 inci standard (navigația costă 678 euro), cele mai late scaune (50 cm) și cea mai generoasă banchetă (șezut de 49/126 cm, spătar lung de 134 cm), de aceea trei călători sunt bineveniți la bord. Nu vor primi, totuși, cotieră centrală, ci doar mufă USB (indisponibilă la adversari). În față, cotiera centrală (62 euro) are spațiu de depozitare inclus, dar incomodează puternic la manevrarea frânei de mână.
Deși climatizarea automată este disponibilă doar opțional (108 euro), atât prețul de bază, cât și toate dotările sunt mai ieftine decât la adversari, menținând prețul comparat la cel mai scăzut nivel (18.063 euro). În plus, șoferul primește pentru doar 46 euro volan încălzit, o dotare rarisimă în segment. Toți pasagerii stau extrem de jos, de aceea accesul este puțin mai dificil decât la adversari, dar vizibilitatea nu are de suferit, datorită liniei convenționale a geamurilor laterale. Punctul slab al lui Stonic este portbagajul: are cea mai înaltă margine de încărcare (78 cm), cel mai mic volum (290 litri) și nici nu beneficiază de banchetă glisantă sau cu spătar reglabil. Totuși, pentru numai 15 euro, puteți primi podea mobilă, care formează o suprafață plană la rabatarea banchetei.
Opel Crossland X
Portbagajul este însă unul dintre punctele forte ale lui Crossland X. Germanul oferă un volum de 276 litri, extensibil la 348 litri prin coborârea podelei mobile și la 494 litri prin glisarea banchetei maxim în față. Mai mult, înclinația spătarului se reglează în patru unghiuri diferite și, evident, se rabatează fracționat, formând o suprafață plană cu podeaua mobilă ridicată la maximum. Locul central de pe banchetă se transformă prin rabatare în cotieră centrală, eliberând un tunel spre portbagaj, util pentru transportul obiectelor lungi și înguste, ca și la C3 Aircross. Spre deosebire de francez însă, unde este disponibilă standard, la german bancheta glisantă cu cotiera inclusă costă 393 euro.
Pasagerii de pe banchetă primesc mânere de viraj și priză de 12 V, iar spațiul în spate este în ton cu cel al adversarilor, ușor mai scăzut la cap (înălțime interioară de 90 cm, sub Arona – 97 cm și Stonic – 94 cm). În față, primim cel mai luxos și confortabil spațiu din grup: materialele de calitate, în frunte cu bordul acoperit cu plastic moale, nu au egal în grup, iar ergonomia este de top. Scaunele certificate AGR (600 euro) sunt tapițate cu combinație textil/piele sintetică și au șezut extensibil, iar starea de oboseală se instalează greu. Șoferul stă sus, la fel ca în C3 Aircross, iar dacă nu luăm în calcul și barele longitudinale de pe plafon, mașina este cea mai înaltă și cea mai îngustă din grup, de aceea, dusă la limită, nu inspiră aceeași încredere precum adversarii săi. Combinată cu cea mai confortabilă suspensie, situația se poate rezuma într-un singur cuvânt: ruliu.
E drept, reversul se întâlnește în circulația urbană, unde denivelările de orice fel sunt absorbite excelent (în pofida jantelor pe 17 inci), fapt favorizat și de ampatamentul mare (2,6 m, ca și în cazul francezului). Deși montanții lați ai parbrizului obturează întrucâtva vizibilitatea spre lateral-față, fiind nevoie de mișcarea ușoară a capului la viraje, vizibilitatea spate este bună, datorită lunetei generos dimensionate. De fapt, la condus, mașina se comportă aproape ca și C3 Aircross, cu care împarte platforma, motorul și transmisia, dar o mică valoare le diferențiază: coeficientul aerodinamic de 0,349 pentru german, respectiv de 0,376 pentru francez, conform măsurătorilor Quattroruote. Astfel, consumurile sunt ceva mai mici la Crossland X, fără a se ridica totuși la nivelul celorlalți doi adversari. Mai mult, germanii au antifonat mai atent mașina, zgomotele interioare fiind ceva mai scăzute, deși nu egalează valorile obținute de Arona. Din păcate, cea mai mare greutate din grup (1.436 kg) își pune amprenta pe demaraje, mai lente decât ale adversarilor.
Seat Arona
Cel mai bine demarează Arona, singurul model care „atinge suta“ în mai puțin de 10 secunde. Este impresionant pentru un motor de 1.0 litri, mai ales că motorul se dovedește și cel mai economic din grup (6,62 l/100 km consum în test). În plus, este și deosebit de rafinat, fără vibrații și cu cel mai scăzut zgomot interior (56,9 dB în accelerare maximă). Nu, nu beneficiază de arbore de echilibrare, dar folosește tehnologii avansate, precum variatoare de fază pe arborii cu came și curea de distribuție cu fricțiune scăzută și care nu necesită înlocuire, iar rezultatele sunt excepționale. În practică, motorul trage puternic de la 1.700 rpm, iar transmisia manuală se mișcă ceva mai bine decât cea a lui Stonic, deși are curse un pic mai lungi. Pe viraje și denivelări se simte cea mai închegată, pentru că platforma MQB A0 este cu 30% mai rigidă decât precedenta, fără a folosi ranforsări care s-o îngreuneze, ci doar o tehnologie de ștanțare la cald, combinată cu peste 4.000 puncte de sudură. Incisivitatea pe viraje este comparabilă cu a coreeanului Stonic, cu o direcție un pic mai exactă (deși cu un feedback asemănător) și cu un ajutor de nădejde din partea sistemului XDS oferit standard pentru modelele de peste 100 CP, în fapt un diferențial electronic care îmbunătățește aderența la limită, dar cu o suspensie ceva mai puțin sportivă.
Arona se conduce foarte plăcut și în oraș: are cea mai mare gardă la sol (19 cm), oferă cea mai bună vizibilitate per total (unghi orb total de numai 87° din 360°) și cea mai bună vizibilitate în spate (obstacolul de 70 cm vizibil de la 9,4 m). Păcat de oglinzile laterale de-a dreptul simbolice, care au renunțat la utilitate în favoarea canoanelor de design. Deși plasticele din habitaclu sunt la fel de tari ca și la Stonic și C3, ambianța interioară pare desprinsă din clasa compactă: finisarea nu lasă loc de reproș, comenzile sunt clar grupate, iar display-ul de 8 inci disponibil standard adaugă rafinament. Habitaclul este foarte aerisit și oferă cea mai mare înălțime interioară (106 cm în față, 97 cm în spate) și cea mai mare lățime în spate (126 cm, ca și la Stonic). Totuși, pasagerii de pe banchetă nu primesc nici mufă USB, nici priză de 12 V, nici mânere de viraj, nici cotieră centrală, iar cotierele de pe uși sunt din plastic tare.
Ceva mai în spate găsim un portbagaj cu volum mediu de 334 litri, dar fără opțiunea unei banchete glisante, ca a modelelor grupului PSA. Are, totuși, podea mobilă, care ajută la obținerea unei podele plane la rabatarea banchetei și oferă cea mai joasă margine de încărcare: 69 cm deasupra solului. Prețul? SUV-ul spaniol costă la preț comparat 21.015 euro, o sumă pe măsura calităților pe care le oferă.
Flota cu mușchi: Citroen C3 Aircross vs Opel Crossland X vs Seat Arona vs Kia Stonic – Concluzii
Citroen C3 Aircross
Bun venit într-un SUV adevărat: totul, de la aspect la tracțiune, dă clasă celorlalte trei modele. Are cel mai mare și modular portbagaj, o suspensie confortabilă, protecțiile caroseriei o fac insensibilă la zgârieturi, iar costurile de întreținere sunt minime. Totuși, frânele slabe, consumul mare și ergonomia sunt perfectibile.
Opel Crossland X
Crossland X se comportă asemănător cu francezul și are un preț mai scăzut. Motorul trage bine, dar este penalizat de transmisia automată relativ lentă și cu rapoarte lungi. Flotele nu vor aprecia însă garda la sol redusă și vizibilitatea slabă, care îi fură germanului victoria.
Kia Stonic
Cea mai incisivă mașină din test oferă deopotrivă un consum foarte bun, un spațiu interior la nivelul concurenților și un sistem excepțional de frânare. Toate acestea vin la cel mai mic preț din grup și cu cea mai avantajoasă garanție. Portbagajul mic, suspensia inconfortabilă (ambele fiind cruciale la mașinile de flote urbane), precum și antifonarea slabă sunt punctele vulnerabile.
Seat Arona
Arona se dovedește cel mai economic model din test, are cele mai bune demaraje, un sistem multimedia fără egal și un propulsor extrem de rafinat. Vizibilitatea de top și transmisia exemplară îl recomandă în special pentru circulația urbană. Din păcate, prețul exagerat și portbagajul care nu oferă posibilități de modularitate îl depunctează decisiv.
Recomandare flotă
Patru combatanți puternici: cel agil, cel echilibrat, cel confortabil, cel original. Fiecare dintre ei debordează de calități, însă doar unul poate învinge. Chiar dacă cu toții am fost impresionați de Seat Arona, prețul exagerat și modularitatea scăzută sunt dezavantaje decisive pentru flote. Kia Stonic, pe de altă parte, îi suflă în ceafă la unele capitole și îl depășește la altele, fiind cel mai accesibil model din grup. Totuși, portbagajul mic și suspensia tare nu îi permit să urce mai sus de locul 3. Cei doi reprezentanți ai grupului PSA sunt mai confortabili, mai “SUV” și mai modulari decât adversarii, oferind fie o imagine originală, fie un interior luxos. Au cele mai mari portbagaje din test, prețuri decente și suspensii confortabile, ideale pentru condițiile urbane, care le ajută să ocupe primele două locuri în test.
Fișă tehnică
Model |
Citroen C3 Aircorss PureTech 110 S&S EAT6 Shine |
Kia Stonic 1.0 T-GDI |
Opel Crossland X 1.2 Turbo 110 CP |
Seat Arona |
Motor/nr.cilindri |
L3, turbo benzină |
L3, turbo benzină |
L3, turbo benzină |
L3, turbo benzină |
Cilindree (cmc) |
1.199 |
998 |
1.199 |
999 |
Putere max./turație (CP/rpm) |
110/5.500 |
120/6.000 |
110/5.500 |
116/5.000-5.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) |
205/1.500 |
172/1.500-4.000 |
205/1.500 |
200/2.000-3.500 |
Transmisie |
față |
față |
față |
față |
Cutie de viteze |
automată, 6 trepte |
manuală, 6 trepte |
automată, 6 trepte |
manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) |
4.154/1.824/1.637 |
4.140/1.760/1.500 |
4.212/1.825/1.605 |
4.138/1.780/1.543 |
Model anvelope |
Hankook Kinergy 4S |
Wiking Wintech |
BF Goodrich G-Force Winter 2 |
Conti Winter Contact TS810S |
Dimensiune anvelope |
215/50 R17 |
185/65 R15T |
205/60 R16 |
205/55 R17 |
Ampatament (mm) |
2.604 |
2.580 |
2.604 |
2.566 |
Gardă la sol (cm) |
17 |
18,3 |
15,7 |
19 |
Diametru de bracaj (m) |
10,8 |
10,4 |
10,7 |
10,6 |
Masă la gol (kg) |
1.203 |
1.185 |
1.289 |
1.187 |
Volum portbagaj (l) |
410-1.289 |
352-1.155 |
410-1.255 |
400-1.280 |
Accelerație 0-100 km/h (s) |
10,6 |
10,3 |
11,8 |
9,8 |
Viteză maximă (km/h) |
183 |
184 |
187 |
182 |
Consum ur./ext./mixt (l/100 km) |
6,7/4,8/5,5 |
6,0/4,5/5,0 |
6,5/4,8/5,4 |
5,9/4,3/4,9 |
Emisii CO2 (g/km) |
124 |
115 |
123 |
113 |
Volum rezervor (l) |
45 |
45 |
45 |
40 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE |
||||
Accelerații |
||||
0-60 km/h (s) |
4,5 |
4,6 |
4,7 |
4,3 |
0-100 km/h (s) |
11,0 |
10,6 |
11,3 |
9,9 |
0-130 km/h (s) |
20,0 |
16,9 |
20,0 |
16,5 |
1 km cu start de pe loc (s) |
32,9 |
31,6 |
33,0 |
31,6 |
Reprize |
||||
70-90 km/h în tr. VI (s) |
4,4 |
7,9 |
4,7 |
8,8 |
70-120 km/h în tr. VI (s) |
11,4 |
20,7 |
12,7 |
21,5 |
performanțe dinamice |
||||
Viteză maximă (km/h) |
173,8 |
189 |
172,6 |
182,2 |
Frânare de la 100 km/h |
||||
La gol, rece (m) |
45,6 |
39,1 |
42,1 |
41,0 |
Consum |
||||
În ultima treaptă la |
5,74/6,37/9,17 |
5,25/5,95/8,75 |
5,65/6,09/8,73 |
5,15/5,88/8,47 |
În oraș/drum național/ autostradă (l/100 km) |
7,87/6,49/8,62 |
6,75/5,72/7,92 |
7,69/6,29/7,87 |
6,37/5,49/8 |
Consum în test (l/100 km) |
7,69 |
6,67 |
7,3 |
6,62 |
Autonomie (km) |
586 |
674 |
617 |
604 |
Masă și dimensiuni |
||||
Masă măsurată (kg) |
1.430 |
1.240 |
1.436 |
1.275 |
Distribuție mase (%) |
61-39% |
60-40% |
61-39% |
60-40% |
Volum portbagaj (l) |
363 |
290 |
348 |
334 |
Zgomot interior |
||||
La 50 km/h (dB(A)) |
59,3 |
61,9 |
59,1 |
56,9 |
La accelerare maximă (dB(A)) |
72,4 |
75,3 |
71,8 |
74,5 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) |
||||
Impozit anual (lei/an) |
48 |
40 |
48 |
40 |
Interval revizii (km) |
25.000 |
15.000 |
15.000 |
30.000 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) |
1.217 |
1.665 |
2.200 |
2.580 |
Garanție |
4 ani/100.000 km |
7 ani/150.000 km |
2 ani, fără limită de km |
4 ani/120.000 km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) |
||||
Preț de bază |
15.546 |
13.460 |
14.580 |
15.686 |
Airbaguri fr./laterale/cortină |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
Climatizare man./aut. |
-/serie |
serie/91 |
-/serie |
-/serie |
Radio/CD/Bluetooth |
serie/-/serie |
serie/-/serie |
serie/-/serie |
serie/serie/serie |
Sistem de navigație |
serie |
570 |
462 |
431 |
Pilot automat/adaptiv |
serie/- |
65/- |
serie/- |
serie/172 |
Asistent de bandă/unghi mort |
-/(1) |
104/250 |
serie/(2) |
serie/301(6) |
Cameră marșarier |
559(1) |
65 |
437(2) |
565(7) |
Senzori parcare față/spate |
(1)/serie |
-/130 |
210(3)/(3) |
(7)/serie |
Scaune încălzite față |
169 |
78 |
252(4) |
475(8) |
Geamuri electrice față/spate |
serie/serie |
serie/143 |
serie/serie |
serie/serie |
Banchetă fracționabilă |
serie |
serie |
serie |
serie |
Jante aliaj 15/16 /17 inch |
-/serie/serie |
150/-/383 |
-/serie/- |
-/serie/345 |
Faruri xenon/LED |
-/- |
-/- |
-/630(5) |
-/517 |
Vopsea metalizată |
260 |
75 |
336 |
463 |
Preț comparat (euro cu TVA) |
16.534 |
15.178 |
16.277 |
17.659 |
(1) Pachetul include sistem supraveghere unghi mort, senzori parcare f/s și cameră marșarier; (2) Pachet tehnologie Park & Go, include avertizare unghi mort, cameră marșarier, oglinzi electrice, încălzite și sistem parcare semiautomată; (3) Pachet Asistent Parcare, include senzori parcare față și spate; (4) Pachet Iarnă, include și volan încălzit; (5) Pachet lumini, include asistent faza lungă, faruri și stropitoare automate, faruri LED Matrix, sistem de reglare automată a farurilor și stopuri LED; (6) în pachet cu Rear Cross Traffic Allert; (7) Pachet Vision Plus, include Park Assist; (8) Pachet Iarnă, cu duze spălător parbriz și oglinzi exterioare încălzite. La prețul comparat, nu am adunat la Arona pilotul adaptiv care nu există la celelalte trei și la Arona/Crossland X farurile cu LED care nu există la C3/Stonic.
Comentați?