Proiectele rutiere majore pentru care România cere fonduri UE

Autorităţile au în pregătire solicitări de finanţare europeană pentru şapte proiecte de infrastructură rutieră, însă recunosc că lucrurile merg greu, pentru că, alături de proiectul în sine, mai trebuie anexate şi o serie de documente suport, precum studiul de trafic şi analiza cost-beneficiu.



bani-euro-floteauto


Ministerul Transporturilor vrea să depună în acest an cereri de finanţare nerambursabilă, în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare (POIM), pentru patru proiecte rutiere majore:

  • Modernizare DN73 Piteşti – Câmpulung – Braşov (trimisă deja)
  • Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila (trim. III)
  • Autostrada de Centură Bucureşti Sud (trim. III)
  • Autostrada Transilvania – Sector Gilău – Zimbor (trim. IV).

Potrivit reprezentanţilor instituţiei, mai sunt în pregătire şi alte trei cereri de finanţare:

  • Drum expres Craiova-Piteşti (trim. IV)
  • Construcţia variantei de ocolire Bacău
  • Construcţia variantei de ocolire Satu-Mare.

Totodată, după emiterea Acordului de mediu, Ministerul Transporturilor intenţionează să transmită Comisiei Europene şi o solicitare de finanţare pentru Autostrada Sibiu-Piteşti.
Pe de altă parte, instituţia precizează că una dintre investiţiile majore pe care se va concentra în perioada următoare este coridorul de autostradă Cluj – Oradea – Borş. fiind în curs de elaborare alte trei aplicaţii de finanţare:

  • Sector Gilău – Nădăşelu – Mihăieşti – Zimbor
  • Sectorul Topa Mică – Suplacu de Barcău;
  • Sectorul Suplacu de Barcău – Borş.

Potrivit MT, cererile de finanţare urmează a fi transmise ulterior finalizării documentelor suport necesare, progresiv începând cu trimestruL IV 2018.

“Cererile de finanţare pentru proiecte majore presupun un volum semnificativ de documente suport care se anexează pentru susţinerea proiectului propus – studiu de trafic şi analiza cost-beneficiu actualizate, analiza de vulnerabilitate şi risc a proiectului la schimbările climatice, etc. Având în vedere că documentaţia tehnică disponibilă pentru unele din proiectele cuprinse în portofoliul POIM este anterioară actualei perioade de programare, este necesară completarea sau actualizarea acesteia pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele POIM 2014-2020, activitate care se realizează atât prin resursele proprii ale CNAIR, cât şi prin intermediul unor consultanţi”, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Iordăchescu.

Potrivit acestuia, dintre cele patru proiecte majore deja aprobate şi depuse la Comisia Europeană, două sunt destinate infrastructurii rutiere:

  • Construcţia autostrăzii Târgu Mureş – Ogra – Câmpia Turzii, cu o valoare totală de 1,8 milioane lei, din care valoare eligibilă de 1,5 mil. lei, finanţarea UE fiind de 1,1 mil. lei.
  • Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda, cu o valoare totală de 1,9 milioane de lei, din care valoare eligibilă 1,6 mil. lei, finanţarea UE fiind de 1,2 mil. lei.

“Având în vedere complexitatea şi anvergura proiectelor de transport, pentru a ajunge la îndeplinirea condiţiilor de calitate necesare aprobării finanţării, beneficiarii împreună cu reprezentanţii Organismului Intermediar pentru Transport – OIT, sprijiniţi de experţii JASPERS, contribuie la pregătirea aplicaţiilor de finanţare pentru aceste proiecte majore, însă acest proces este unul de durată. Prin urmare, proiectele majore aflate în portofoliul POIM care nu au fost depuse până la această dată, nu îndeplinesc în totalitate condiţiile impuse de Ghidul Solicitantutui, neavând finalizate încă toate documentele necesare pentru ca să îndeplinească criteriile de eligibilitate şi tehnico-economice necesare aprobării finanţării”, punctează oficialul Ministerului Transporturilor.

Îln plus, acesta menţionează că proiectele sunt considerate majore de la o valoare eligibilă de 75 milioane euro, dar foarte multe dintre ele nu ating acest prag.
Datele MT arată că până la data de 31 mai 2018 au fost depuse 49 de proiecte minore, cu o valoare eligibilă de 2,2 miliarde de lei.

Adaugati comentariu