FGA va deschide dosarele de daună avizate la asigurătorul rămas fără autorizație de funcționare. Proiect

În cazul în care o societate de asigurări rămâne fără autorizație de funcționare, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va putea deschide dosare de daună, dacă acestea au fost deja avizate. Prevederea, destinată protecției asiguraților, este inclusă în proiectul de modificare a Legii FGA.
FGA

Proiectul de modificare a Legii privind Fondul de Garantare a Asiguraților aduce o serie de schimbări privind activitatea Fondului. Printre acestea se numără creșterea plafonului de garantare și modificarea definiției acestuia pentru sporirea protecției creditorilor, acordarea de competențe pentru deschiderea dosarelor de daună avizate la asigurători înainte ca aceștia să-și fi pierdut autorizația de funcționare, precum și numirea FGA ca administrator interimar al unui asigurător pentru care se dispune măsura retragerii autorizației de funcționare și se constată indiciile existenței stării de insolvență.

Majorarea plafonului de garantare la FGA

Definiția plafonului de garantare, care va fi majorat de la 450.00 de lei la 500.000 de lei, va fi modificată, cu referire expresă la nivelul maxim al garantării pe un contract și nu pe un creditor de asigurare, așa cum este reglementat în prezent. Acesta schimbare, spun reprezentanții FGA, este necesară pentru a se asigura o protecție reală a creditorilor de asigurări care au calitatea de contractant în mai multe contracte încheiate cu societatea în faliment. Totodată, această modificare legislativă ține cont și de considerentele unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție, conform căreia plafonul de garantare prevăzut de lege se aplică pentru fiecare creanță în parte.

Pentru protejarea creditorilor de asigurări, FGA va primi competențe de a deschide dosare de daună, la solicitarea petenților, în cazul daunelor avizate la asigurători înainte de data retragerii autorizației de funcționare. În plus, Fondul va putea efectua și constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurători.

Totodată, va fi rezolvată și problema soluționării dosarelor de daună aparținând creditorilor de asigurări din străinătate, care au de obținut despăgubiri de la Fond. Astfel, se prevede expres faptul că, pentru a facilita demersurile creditorilor de asigurări rezidenți în alte state membre de a obține despăgubiri de la Fond, acesta poate mandata Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să gestioneze dosarele de daună, ținând cont de acordurile semnate în cadrul Sistemului Carte Verde. Prevederea este necesară și în condițiile în care birourile naționale auto garantează plata despăgubirilor chiar și în situația în care asigurătorul, membru al biroului care a încheiat Carte Verde, este în stare de faliment. Garanția birourilor este la nivelul despăgubirii datorate conform legii aplicabile, fără nicio limitare a acesteia. Mai mult decât atât, în cadrul sistemului Carte Verde, birourile naționale din statul de înmatriculare/înregistrare a vehiculelor garantează despăgubirea persoanelor prejudiciate prin accidente produse pe teritoriul altor state ale căror birouri naționale au aderat la sistem, iar constatarea și evaluarea prejudiciilor se face, cu deplină competență, de biroul național al statului pe teritoriul căruia s-a produs accidentul, în conformitate cu legea aplicabilă, care este, de regulă, legea statului respectiv.

Diminuarea duratei de plată

O altă modificare importantă pentru creditorii de asigurări prevede că din suma cuvenită creditorului de asigurări se rețin sumele datorate de către acesta conform contractului de asigurare încheiat între părți. Scopul viitoarei reglementări este acela de a diminua durata în care Fondul plătește creditorilor de asigurări sumele datorate, în practică întâlnindu-se situații în care plata a putut fi efectuată, conform legii, numai după ce creditorul a făcut dovada că a achitat primele restanțe potrivit condițiilor contractuale.

Preluarea contractelor de asigurare în vigoare și a dosarele de daună de către FGA

Nu în ultimul rând, proiectul mai propune și concentrarea materiei în aceeași reglementare, prin preluarea, cu adaptări, a prevederilor din Legea nr. 503/2004 referitoare la obligația asigurătorului pentru care s-a dispus măsura retragerii autorizației de funcționare și s-a constatat existența indiciilor stării de insolvență de a preda Fondului o serie de evidențe, precum contractele de asigurare în vigoare și dosarele de daună, și răspunderea conducerii societății pentru neîndeplinirea acestei obligații.

Adaptarea textului preluat constă, în principal, în raportarea termenului de predare a evidențelor la „data publicării deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare și constatare a existenței indiciilor stării de insolvență”, spre deosebire de prevederile actuale în care acest termen se raportează la „data publicării deciziei de închidere a procedurii de redresare financiară”, pentru a cuprinde și situațiile în care decizia de retragere a autorizației este emisă fără ca în prealabil să fi fost parcursă o procedură de redresare financiară.

Totodată, va fi reglementată și competența ASF de numire a FGA ca administrator interimar al unui asigurător pentru care se dispune măsura retragerii autorizației de funcționare și se constată indiciile existenței stării de insolvență. În plus, vor fi reglementate atribuțiile de administrator interimar constând în conservarea patrimoniului societății între data deciziei ASF și data deschiderii procedurii de faliment când este desemnat un lichidator judiciar. Pe perioada exercitării atribuției de administrator interimar, atribuțiile conducerii asigurătorului se suspenda de drept, cu câteva excepții expres, cum ar fi cea de predare a evidențelor.

 

CITEȘTE ȘI:

Societatea de asigurări City Insurance intră în faliment. ASF i-a retras autorizația de funcționare

UNSAR: Deţinătorii de poliţe RCA de la City Insurance şi păgubiţii sunt protejaţi de lege

 

Adaugati comentariu