Factorii care influențează prețurile carburanților

De la începutul anului, prețurile carburanților pe piața românească au crescut continuu, cu aproximativ 17% la benzină și 15% la motorină, ajungând la jumătatea lunii iunie la un nivel mediu de 5,63 lei/litru pentru benzină și de 5,59 lei/litru pentru motorină. Vestea bună este că scumpirile s-ar putea opri aici, pe fondul estimărilor privind o scădere a cotațiilor internaționale ale petrolului.
accizelor

Cei mai importanţi factori care influenţează prețurile carburanților pe piaţa românească sunt evoluţia cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului şi produselor finite (în speţă, benzina şi motorina), evoluţia cursului de schimb leu/dolar, precum şi nivelul de taxare impus de stat pentru produsele petroliere. Există şi alţi factori care influenţează prețurile carburanților practicate de companii, însă cei menţionaţi anterior au un impact major şi comparabil în structura costurilor tuturor jucătorilor de pe piaţă.

Începând din decembrie 2019, preţurile carburanţilor din benzinăriile din România au urmat în mare măsură evoluţia cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului Brent şi ale produselor petroliere finite. Îm această perioadă, se remarcă reducerea semnificativă, de aproximativ 30 de bani/litru, a preţurilor la pompă ca urmare a eliminării supraaccizei la carburanţi, operată la 1 ianuarie 2020. De altfel, analizele realizate de Consiliul Concurenţei au arătat că, în cele mai multe cazuri, principalele companii petroliere au transpus integral modificările de accize în preţurile la pompă, fie că a fost vorba de creşteri sau de scăderi ale acestora. În mod similar, şi creşterea de accize de la începutul anului 2021 a fost însoţită de creşterea preţurilor la pompă, cu aproximativ 6 bani/litru.

Prețurile carburanților, în creștere continuă din noiembrie 2020

Cotaţiile internationale ale ţiţeiului şi ale produselor finite (benzină şi motorină) au fost puternic influenţate în anul 2020 atât de supraproducţia de ţiţei determinată de războiul preţurilor purtat între Rusia şi Arabia Saudită, cât şi de scăderea cererii de carburanţi la nivel mondial, generată de restricţiile impuse de guvernele mai multor ţări pentru a restrânge răspândirea virusului Covid-19. Din luna noiembrie 2020, preţul ţiţeiului a cunoscut o creştere continuă, ajungând la valori similare cu cele înregistrate înainte de izbucnirea pandemiei, în special datorită angajamentelor marilor producători de ţiţei de reducere a producţiei în prima parte a anului 2021, cât şi a speranţelor privind revenirea cererii ca urmare a începerii campaniei de vaccinare în tot mai multe ţări.

Reducerea cotaţiilor internaţionale pentru produsele petroliere a condus la o reducere pentru prețurile carburanților în prima parte a anului 2020. În mod similar, avansul recent al cotaţiilor internaţionale a condus la creşterea preţurilor carburanţilor în România. De exemplu, în perioada 8-24 februarie 2021, cotaţia ţiţeiului Brent, de referinţă pentru piaţa europeană, a variat în intervalul 60-65 de dolari/baril, în timp ce media preţurilor la pompă s-a situat în intervalele 5,05-5,26 lei/litru pentru benzină şi 5,06-5,27 Iei/litru în cazul motorinei.

La începutul lunii iunie, cotaţia petrolului Brent a crescut până la 73,64 dolari pe baril, cel mai ridicat nivel atins din aprilie 2019. În același timp, preţul petrolului West Texas Intermediate (WTI), de referinţă pe piaţa americană, a avansat până la 71,78 dolari pe baril, un maxim după octombrie 2018. În aceste condiții, media prețurilor carburanților pe piața românească a urcat la 5,63 lei/litru pentru benzină și la 5,59 lei/litru pentru motorină. Cu toate acestea, din datele disponibile pe portalul Eurostat reiese că, de la începutul anului 2021, prețurile medii naţionale ale carburanţilor retail în România au fost constant sub media europeană, fiind inferioare cu circa 25% la benzină şi aproximativ 16% în cazul motorinei.

Analiștii consideră că aceste creşteri ale cotaţiilor petrolului din ultimele trei săptămâno reflectă faptul că traficul rutier îşi revine la nivelurile anterioare pandemiei, iar numărul curselor aeriene este în creştere, odată cu relaxarea restricţiilor impuse în timpul crizei sanitare. Totodată, optimismul investitorilor a fost alimentat şi de summitul G7, unde cele mai bogate ţări ale lumii au încercat să transmită un mesaj de cooperare pe temele majore, cum ar fi redresarea post- pandemie şi donarea a unui miliard de doze de vaccinuri pentru ţările sărace.

”Cererea îşi revine mai rapid decât oferta şi vom avea nevoie de o ofertă mai mare pentru a satisface cererea respectivă”, a precizat Phil Flynn, analist senior la firma Price Futures Group din Chicago. De altfel, cei mai mari producători de petrol din lume vor mări producţia în luna iulie, în conformitate cu decizia lor din aprilie, prin care vor să pompeze suplimentar pe piaţă 2,1 milioane de barili pe zi, în perioada mai-iulie.

Cum va evolua cotația țițeiului

În contextul în care cotaţiilor internaţionale ale ţiţeiului reprezintă unul dintre factorii de influență principali în ceea ce privește valorile prețurilor la pompă în România, estimările privind evoluția lor poate oferi un indiciu asupra viitorelor scumpiri sau ieftiniri ale benzinei și motorinei.

Astfel, potrivit estimărilor realizate la începutul lunii iunie, agenția guvernamentală americană Energy Information Administration (EIA) consideră că în cel de-al treilea trimestru al anului cotațiile petrolului vor scădea la o medie de 68 dolari/baril, urmând ca în 2022, media să coboare la 60 dolari/baril. Astfel de cotații au fost înregistrate și în februarie 2021, când, în România, valorile la pompă erau de 5,05-5,26 lei/litru pentru benzină şi 5,06-5,27 Iei/litru în cazul motorinei.

Agenția americană reamintește că pandemia Covid-19 a avut un impact semnificativ asupra prețurilor petrolului. Cotațiile țițeiului Brent au demarat puternic în 2020, cu o medie de 64 dolari/baril în luna ianuarie, dar au scăzut puternic în al doilea trimestru, închizându-se la aproximativ 9 dolari/baril în aprilie 2020. În același timp, prețul petrolului WTI a scăzut la un preț negativ fără precedent, de aproximativ – 37 dolari/baril.

Ulterior, prețurile Brent au crescut în medie la peste 40 dolari/baril până în iunie 2020, ajungând la 50 dolari/baril până la sfârșitul anului. Cotațiile au crescut apoi și mai mult, la 68 dolari/baril în mai 2021, pe fondul cererii de petrol în creștere și al ofertei limitate din partea OPEC.

Previziuni dramatice 2025 – 2050

Potrivit agenției americane EIA, până în 2025, prețul nominal al țițeiului Brent va fi de 66 dolari/baril, până în 2030, cererea mondială va urca nivelul la 89 dolari/bari, iar până în 2040, se estimează că prețurile vor ajunge la 132 dolari/baril. Din păcate, în acel moment, sursele de petrol ieftine vor fi epuizate, ceea ce face mai scumpă extracția. Astfel, până în 2050, prețurile țițeiului vor ajunge la 185 -200 dolari/baril, un nivel care a mai fost atins în 2009, în timpul crizei financiare. EIA prognozează însă că, peste 30 de ani, cererea de petrol se va aplatiza, pe măsură ce utilitățile se vor baza din ce în ce mai mult pe gazul natural și pe energia regenerabilă.

Monitorul preţurilor la carburanţii auto

În anul 2019, Consiliul Concurenţei a lansat o aplicaţie online privind „Monitorul preţurilor carburanţilor auto”, ce conţine evoluţia zilnică a preţurilor în 1.300 de staţii de distribuţie a carburanţilor, aparţinând principalilor actori de pe piaţa românească. Aplicația urmăreşte, pe de o parte. stimularea concurenţei între companiile de distribuţie a carburanţilor auto şi, pe de altă parte, asigurarea posibilităţii consumatorului de a alege carburanţii cu cel mai bun raport calitate­ preţ, precum şi vizualizarea anumitor servicii disponibile în staţiile de distribuţie a carburanţilor. Cu ajutorul acestei platforme online, consumatorii pot afla care sunt benzinări ile cele mai apropiate, preţurile valabile la pompă în momentul respectiv, serviciile disponibile în aceste benzinării, având astfel posibilitatea de a lua decizii informate.

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

CNAIR va primi fonduri europene pentru Drumul de legătură dintre A1 Arad-Timișoara și DN 69

Noi reguli pentru transmiterea informaţiilor pe piaţa de leasing operaţional

 

 

 

Adaugati comentariu