APIA a declarat că “Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creşterea abruptă a vârstei medii a parcului auto naţional şi anularea eforturilor financiare de curăţare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul «Rabla»”.
Dacă se va renunța la timbrul de mediu, prin urmare, există riscul suspendării programului “Rabla” care a generat o împrospătare masivă a parcului auto național. De asemenea, a dus la scăderea drastică a mașinilor cu un grad mai ridicat de poluare, prin casarea acestora. În ultimii ani, prin programul de reînnoire a parcului auto național (cunoscut și ca “programul Rabla”).
La ora actuală, România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa, vârsta medie fiind de peste 13,5 ani. Mai mult, vârsta vehiculelor mai mari de 15 ani este de peste 1,6 milioane. APIA consideră că eliminarea Timbrului de Mediu va duce la o îmbătrânire și mai mare a parcului auto național. În primele nouă luni ale anului 2016, 75% din totalul de importuri de autovehicule rulate au fost cu normă de poluare Euro4 – Euro6. Spre comparație, trebuie remarcat faptul că în niciunul dintre județele țării, vârsta medie a autoturismelor importate în 2015 nu a fost superioară vârstei medii a parcului auto național.
Momentan, legea prin care se abrogă mai multe taxe (printre care și Timbrul de Mediu) nu a fost promulgată de președinte și va intra în vigoare doar în 30 de zile după acesta o va semna.
Eliminarea timbrului de mediu în schimb va trebui făcută, într-un final, pentru că a fost declarată ilegală de Uniunea Europeană și, mai mult, a fost declarată ilegală și de câteva instanțe naționale. Astfel, cei care au plătit-o o pot recupera integral. Abrogarea acesteia riscă să pună sub semnul întrebării inclusiv programul de stimulare a înnoirii parcului auto (Programul Rabla) deoarece nu se va mai putea constitui un fond de mediu din taxele preluate.
Există câteva voci care susțin ca această taxă să fie introdusă în benzină (ce va duce la o majorare de 2 lei/plin de carburant) și care va merge pe principiul “poluatorul plătește”. O altă idee este de a impune o impozitare diferențiată în funcție de gradul de poluare a vehiculului, astfel încât cei care dețin mașini mai vechi și cu un grad ridicat de poluare să plătească sume mai mari decât cei care dețin vehicule mai ecologice.
Comentați?