Duster II. Continuarea unui succes

După o carieră fulminantă în care a reuşit să se vândă în milioane de exemplare sub ambele sigle, Dacia şi Renault, Duster a venit în straie noi la Frankfurt. A fost vedeta standului Dacia.



Evoluţia pieţei SUV-urilor la nivel european şi global a venit într-un moment excelent pentru Duster. Modelul produs la Mioveni a prins un curent  ascendent la momentul potrivit. Mulţi au ridicat din sprâncene când s-a lansat prima generaţie, dar curând mirarea unora a devenit  zâmbetul larg al celor de la Renault. Duster a devenit un succes comercial de  răsunet, fiind vândut în 44 de ţări sub mărcile Renault şi Dacia.

Deja-vue

Atunci când s-a lansat competiţia internă a celor de la Renault pentru realizarea  noului Duster, toate centrele de design ale grupului s-au aliniat la start, fiecare  designer dorindu-şi ca maşina să poarte semnătura sa. Inspiraţia cea mai bună a  avut-o Emmanuel Klissarov, un bulgaro-canadian care a venit cu ideea câştigătoare. După ce a fost ales drept cel mai bun concept, s-a trecut la designul  industrial al vehiculului, moment în care a intrat în scenă şi mongolul Erde Tungaa,  designerul primei generaţii Duster.

duster

Astfel a luat naştere o maşină care seamănă mult  cu prima generaţie dar, de fapt, este ceva complet nou. Duster II n-a mai fost făcut  cu elemente preluate de la alte modele (avea portiere de Sandero) ci este o maşină  complet nouă. Montanţii faţă au fost mutaţi spre înainte cu 10 cm. Linia mediană  laterală a maşinii a fost ridicată şi partea din spate a fost complet redesenată,  prezentând stopuri noi şi un alt hayon. În ciuda asemănărilor, niciun element de la prima generaţie nu se potriveşte cu noua generaţie. Noua linie estetică  exterioară include acum douădetalii pe aripile faţă care fac trecerea de la evazările  aripilor frontale la portierele faţă. Pentru noua generaţie, Duster va avea şi două  culori noi: Atacama Orange (portocaliu metalizat) şi Dune Beige (maro-deschis).  Dimensiunile exterioare sunt de 4,30 m lungime şi 1,80 lăţime.

Art nouveaux

Habitaclul a beneficiat de talentul şi priceperea unei echipe conduse de Vincent  Turpin, iar alegerea materialelor şi a culorilor i-a revenit româncei Cristina Sfiazof,  pe care am cunoscut-o cu ocazia unui eveniment de la Paris când ne-a fost  prezentat în avanpremieră noul Duster. Dacă până nu de mult, detaliile interioare nu  au avut un rol prea important pe agenda Dacia, la Duster II situaţia s-a schimbat.

duster_bordChiar dacă materialele folosite nu sunt de cea mai bună calitate, reproiectarea  acestuia au condus la o evoluţie clară faţă de orice model Dacia de până acum.  Toate îmbinările sunt ascunse vederii astfel încât senzaţia de finisaje de top este  destul de puternică.

Scaunele sunt noi, iar designul acestora ne aduce aminte de versiunile Stepway de  la gamele Sandero sau Logan MCV. Acum includ standard pentru toate versiunile  şi airbag-uri laterale. Analizând interiorul am descoperit că maşina este dotată şi cu  airbag-uri tip cortină. Astfel, există şanse foarte mari ca noul Duster să câştige cel  puţin patru stele la testele de impact EuroNCAP.

 

CITEŞTE ŞI: Concurenţi pentru Duster

Dotări 2018

Cu toate că Duster este încă în segmentul vehiculelor accesibile, evoluţia vânzărilor  şi pretenţiile tot mai crescute ale clienţilor i-au forţat pe cei de la Renault să ofere  mai multe dotări decât oricând pentru gama Dacia. Dacă sistemul MediaNav de 7”  exista deja în gamă, pe lângă acesta au mai fost adăugate şi alte funcţii. Spre exemplu, clienţii vor aprecia funcţia de înclinometru ce poate fi afişată pe display,  o funcţie foarte utilă atunci când se merge în teren accidentat. La prototipul văzut  la Paris era montat un ecran de 8 inchi, care va fi disponibil din vara lui 2018.

duster_2O altă dotare importantă este legată de sistemul de climatizare. Chiar dacă nu avem  de-a face cu un sistem dual cu reglaje separate stânga-dreapta, acesta are un sistem  automat de menţinere a temperaturii ce pare preluat de la Nissan Qashqai. Cele trei  butoane rotative de sub MediaNav includ şi afişajele pentru fluxul de aer, viteza  ventilatorului şi, desigur, temperatura reglată. Această opţiune în mod clar nu va fi  standard pe toată gama, dar va fi oferită pentru cei care vor mai mult de la Duster.  Trebuie precizat că noua generaţie are o instalaţie de climatizare mai performantă,  mai adaptată noilor temperaturi toride de vară când sistemul existent nu prea făcea  faţă.

Postul de conducere a fost studiat şi îmbunătăţit peste tot unde s-a putut. Acum  avem parte de un volan reglabil în două axe (40 mm pe înălţime şi 50 în  profunzime). Pe consola centrală a apărut un spaţiu nou de stocare şi, pentru a  face mai mult loc în consolă, maneta frânei de mână a fost repoziţionată. Confortul  pasagerului din dreapta a fost îmbunătăţit. Scaunul acestuia este ceva mai ridicat,  fapt ce a permis instalarea unui spaţiu de depozitare dedesubtul său, într-o tăviţă  culisantă. Pe planşa de bord, în dreptul pasagerului, există acum instalată o  policioară numai bună pentru pasagerul din dreapta să-şi pună telefonul mobil.  Luând în considerare că utilizatorii de Duster folosesc mult maşinile pentru  deplasări lungi, constructorul a proiectat un portbagaj de 445 de litri pentru  versiunea 4×2 care se restrânge la 376 în cazul variantelor cu tracţiune integrală.

Platforma îmbunătăţită

Platforma primei generaţii Duster a fost un succes din start. Cu toate că arată, la  prima vedere, cam fragilă, timpul a dovedit exact contrariul. Prin urmare, noul  Duster are aceeaşi platformă ca şi prima generaţie. Este o soluţie economică ce  merita păstrată. Motorizarea actuală include două motoare cu benzină, (1,6 l SCe  115 CP, 1,2 TCe 125 CP) şi două turbodiesel-uri de 1,5 litri în versiuni de 90 CP  (doar pe 4×2) şi 110 CP. Acesta din urmă poate fi cuplat cu o transmisie EDC, dar  numai în variante 4×2. O noutate pentru Duster este motorizarea cu GPL,  disponibilă pentru SCe-ul de 115 CP. Transmisiile, ca şi până acum, vor fi  manuale cu cinci sau şase trepte şi opţional EDC-ul tot de şase rapoarte. Pentu  împătimiţii de off-road, Duster prezintă un scut metalic sub motor. Unghiurile de  atac şi de degajare sunt de 30, respectiv 33 de grade, iar garda la sol este  respectabilă: 21 cm.

Deci, avem un Duster nou, dar cu un design inspirat puternic din cel vechi, pentru  că Duster a avut parte de o evoluţie constantă a vânzărilor. Iar atunci când ai parte  de un model cu asemenea succes, este şi păcat să strici cursul lucrurilor şi să  schimbi ceva ce merită păstrat.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2017)

 

 

Adaugati comentariu