Advertisement

RCA
Home Administrare flote Juridic Consiliul European a adoptat poziția pentru un trafic rutier mai sigur în UE

Consiliul European a adoptat poziția pentru un trafic rutier mai sigur în UE

Pentru a asigura un trafic rutier mai sigur, Consiliul European a adoptat pozițiile sale comune (abordările generale) cu privire la două propuneri ale Comisiei care fac parte din așa-numitul „pachet legislativ” privind siguranța rutieră.

Astfel, au fost adoptate pozițiile referitoare la modificarea sau abrogarea:
– directivelor din 2006 și 2022, precum și a regulamentelor din 2012 și 2018 privind permisele de conducere,
– directivei din 2015 referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.

”Este o schimbare de paradigmă pentru regimul permiselor de conducere din Europa. Împreună cu consolidarea mecanismelor de asistență reciprocă între statele membre pentru a facilita identificarea persoanei în cauză și aplicarea amenzilor, noua legislație va îmbunătăți siguranța pe autostrăzile europene și va garanta zone rezidențiale mai sigure în întreaga UE”, a precizat Óscar Puente, ministrul transporturilor și mobilității durabile din Spania, țară care deține președinția Consiliului European.

Directiva privind permisele de conducere

Propunerea Comisiei vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații a cetățenilor în cadrul UE. Propunerea ar trebui privită ca o revizuire completă a directivei existente, întrucât ultima reformă majoră a avut loc în 2006 și a trebuit să fie transpusă de statele membre până în 2013.

Propunerea introduce patru elemente principale noi în regimul actual:

  • un regim european pentru conducătorii auto începători, care permite conducerea însoțită după obținerea unui permis la vârsta de 17 ani
  • condiții mai stricte în ceea ce privește condusul pentru conducătorii auto începători în primii 2 ani (sau mai mulți, în funcție de normele statelor membre) după obținerea permisului
  • un permis de conducere mobil ca parte a portofelului european pentru identitatea digitală și
  • utilizarea autoevaluărilor ca filtru pentru examinarea medicală a capacității conducătorului auto.

Direcția generală a propunerii Comisiei a fost menținută în poziția comună a Consiliului. Cu toate acestea, Consiliul a adus mai multe modificări propunerii Comisiei, ce pot fi rezumate după cum urmează:

  • menținerea caracterului voluntar al reducerii perioadelor de valabilitate pentru permisele de conducere ale persoanelor în vârstă
  • o prezentare mai clară a verificării capacității fizice și mentale de a conduce, înainte de eliberarea și reînnoirea permiselor de conducere, pe baza diferitelor sisteme dezvoltate în statele membre
  • alinierea elementelor tehnice pentru permisele de conducere mobile la revizuirea regulamentului privind identitatea digitală (eIDAS) și o mai bună legătură între adoptarea actelor de punere în aplicare și obligația statelor membre privind punerea în aplicare
    orientări mai detaliate pentru evaluarea de către Comisie a cadrului de siguranță rutieră al țărilor terțe
  • detalierea cerințelor privind însoțitorul în cadrul regimului de conducere însoțită, cu caracter obligatoriu numai pentru permisul de conducere categoria B
  • reformularea condițiilor pentru perioada de probă, având în vedere competențele și practicile consacrate ale statelor membre
  • posibilitatea ca cetățeanul să susțină un examen teoretic, în anumite condiții, în statul membru de cetățenie, atunci când acesta este diferit de statul membru de reședință, dar nicio astfel de opțiune pentru testul practic.

Directiva referitoare la schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră

Propunerea urmărește să asigure faptul că conducătorii auto nerezidenți respectă normele de circulație atunci când conduc în alte state membre.

Direcția generală a propunerii Comisiei a fost menținută de către Consiliu. Cu toate acestea, Consiliul a adus mai multe modificări propunerii, vizând în principal clarificarea domeniului de aplicare și a definițiilor actului juridic. Acest lucru implică, printre altele:

  • introducerea conceptului de „persoană în cauză” și clarificarea rolurilor și a responsabilităților punctelor naționale de contact și ale autorităților competente
  • adăugarea mai multor infracțiuni la propunerea Comisiei, cum ar fi cazurile de nerespectare a normelor sau restricțiilor de acces ale vehiculelor la trecerile la nivel cu calea ferată, precum și cazurile de părăsire a locului accidentului
  • clarificări suplimentare cu privire la diferitele proceduri legate de accesarea datelor privind înmatricularea vehiculelor și la diferitele opțiuni prin care autoritățile competente pot solicita asistență reciprocă pentru a se asigura că persoana în cauză este identificată și că notificarea privind încălcarea normelor de circulație ajunge la locul potrivit și în vederea unei mai bune aplicări a amenzilor rutiere
    instituirea tuturor garanțiilor necesare pentru a proteja drepturile fundamentale ale conducătorului auto sau ale oricărei alte persoane în cauză

Etapele următoare

În urma adoptării mandatelor de negociere ale Consiliului (abordări generale), viitoarea președinție poate iniția discuții cu Parlamentul European („triloguri”) cu privire la aceste dosare legislative majore.

În cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, Comisia și-a reluat angajamentul față de obiectivul ambițios de a se ajunge la aproape niciun deces și nicio vătămare gravă pe drumurile din UE până în 2050 („Viziunea zero”), precum și față de obiectivul pe termen mediu de a se reduce decesele și vătămările grave cu 50% până în 2030. Cu toate acestea, conform celor mai recente date ale Comisiei, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a crescut cu 4% între 2021 și 2022.. Această cifră este continuare cu 9% sub nivelul anterior pandemiei, dar ritmul îmbunătățirilor nu este suficient pentru a se atinge obiectivele vizate.

Ambele propuneri fac parte din „pachetul privind siguranța rutieră”, adoptat de Comisie la 1 martie 2023, care cuprinde și o propunere nouă, privind decăderea din dreptul de a exercita funcția de conducător auto, potrivit căreia decădere survenită într-un stat membru conduce la acțiuni ulterioare ale statului membru care a eliberat permisul de conducere.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Cum contribuie leasingul operațional de la Arval la reducerea amprentei de carbon

Test KIA NIRO HEV. Mărunțiș

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Săptămâna de muncă de 4 zile
Juridic

Săptămâna de muncă de 4 zile în România: cum se aplică și ce avantaje are

În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională...

permisele de conducere
Juridic

Șoferii sunt anunțați prin SMS și e-mail când le expiră permisele de conducere

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculari a lansat, în luna iulie...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

MAE
Siguranţă rutieră

MAE: Recomandări privind trecerea frontierelor bulgare pentru perioada 20 iulie – 15 septembrie

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care intenţionează să călătorească în...