Condusul ecologic poate reduce consumul de combustibil cu 20%

Programele de conducerea ecologică pot avea un impact pozitiv semnificativ asupra bugetului unei companii. Îmbunătăţirea comportamentului de conducere al şoferilor permite economii de combustibil imediate de 20% şi pe termen lung, de 5-7%. În plus, se reduc costurile de întreţinere ale maşinilor şi rata accidentelor.



condusul-ecologic-reduce-consumul-cu-20-floteauto

Consumul de petrol la nivel mondial cauzează probleme grave de mediu, mai ales în ceea ce priveşte poluarea aerului şi schimbările climatice. Cursa pentru exploatarea unor noi rezerve de petrol ameninţă să distrugă zone sensibile, de importanţă internaţională, cum ar fi Arctica. Pe de altă parte, din cauza necesarului de petrol, ţările devin dependente de importuri, iar economiile lor devin, astfel, vulnerabile la fluctuaţiile preţurilor.

Transporturile, în special cele rutiere, au o pondere de 64% în cererea de petrol la nivel mondial. Drept urmare, sectorul este responsabil pentru o mare parte a emisiilor de gaze de seră (GES) – 23%. Calculele companiei olandeze de consultanţă CE Delft, publicate în studiul comandat de Greenpeace, “Saving fuel, saving cost”, arată că acest procent este mai mic în Uniunea Europeană, (20%) şi mai mare în SUA şi Canada (28%). Iar în acest context, analiştii subliniază faptul că aproape jumătate din cantitatea de gaze de seră emise de mijloacele de transport provine din flotele corporate. De altfel, tendinţele de pe piaţă relevă că mare parte din parcul de vehicule al unei ţări este format din maşini de companie, care au şi o pondere ridicată în vânzările auto noi.

condusul-ecologic-reduce-consumul-cu-20-floteautoÎn Uniunea Europeană, de exemplu, aproape toate vehiculelel grele de marfă (HGV), cele mai multe vehicule comerciale uşoare (LCV) şi aproximativ jumătate din autoturismele noi sunt achiziţionate de către companii. Ca atare, pentru cantitatea imensă de combustibil destinată acestor flote, companiile europene cheltuiesc anual aproape 200 de miliarde euro, iar, în consecinţă, costul total de proprietate (TCO) urcă la aproximativ 600 de miliarde de euro pe an.

În total, flota corporativă a UE este responsabilă pentru aproximativ 45% din emisiile provenite din transportul rutier şi, prin urmare, pentru 8% din totalul emisiilor de gaze de seră. “După câţiva ani, maşinile de companiei sunt de multe ori vândute persoanelor fizice, astfel încât influenţa flotei corporative asupra GES este mult mai mare decât sugerează cifrele de mai sus”, punctează consultanţii CE Delft.

Patru posibile soluţii

Multe companii sunt în căutarea unor modalităţi de reducere a consumului de combustibil, cu scopul de a-şi micşora cât mai mult cheltuielile. Dincolo de efectele asupra profitabilităţii afacerii, demersul are drept rezultatul şi diminuarea impactului emisiilor de gaze de seră asupra mediului. În acest scop, spun consultanţii CE Delft, sunt necesare politici auto centrate pe măsuri eficiente de reducere a emisiilor de CO2 şi pe utilizarea tehnologiilor curate. Aceste abordări pot avea forme variate: eco-driving, anvelope de bună calitate, adăugarea unor componente cu caracteristici aerodinamice şi, nu în ultimul rând, înlocuirea vehiculelor clasice cu maşini electrice sau hibrid.

Într-un articol recent din revista Flote Auto, arătam că o companie poate economisi, în medie, 7.000 de euro/autoturism dacă timp de 4 ani (25.000 de km/an) utilizează în locul unei maşini cu combustie internă un vehicul electric, cu un consum de 0,7MJ/km. Dacă alege un vehicul hibrid (cu 30% din parcurs electric), îşi poate scădea costurile, în medie, cu 2.000 de euro/autoturism.

Cum România de abia face primii paşi în adoptarea măsurilor privind înlocuirea flotele clasice cu cele electrice, o soluţie oportună pentru administratorii parcurilor auto, în vederea reducerii consumului de combustibil, este cea privind “condusul ecologic”.

Eco-driving şi reduceri de cheltuieli

Utilizarea unor stiluri de conducere eficiente din punctul de vedere al consumului este o măsură foarte populară în rândul companiilor cu flote mari pentru reducerea cheltuielilor cu carburanţii. Aşa-numitul „condus ecologic” implică o serie de tehnici de conducere pe care şoferii le pot utiliza pentru a îmbunătăţi economia de combustibil. Potrivit raportului “Saving fuel, saving cost”, cele mai eficiente modalităţi de conducere implică:

  • utilizarea cât mai eficientă a motorului prin folosirea unei trepte mai ridicate de viteză şi prin evitarea accelerării rapide;
  • anticiparea traseului, prin reducerea frânărilor inutile;
  • reducerea la minimum a consumul redundant de energie, de exemplu, prin minimizarea staţionării la ralanti şi prin limitarea consumul inutil;
  • menţinerea presiunii în anvelope la nivelurile specificate.

Cele mai multe estimări disponibile în literatura de specialitate indică faptul că un condus ecologic permite o reducere a emisiilor de gaze de seră în proporţie de 10-15%.

Marea majoritate a companiilor care au adoptat politici auto bazate pe eco-driving au avut ca punct de plecare în demersul lor cursuri de conducere specifice. Aceste măsuri au avut ca efect imediat, adică pe termen scurt, o reducere a consumului de carburanţi cuprinsă între 5-25%. Consultanţii CE Delft avertizează, însă, că, acest câştig poate fi pierdut în cazul în care astfel de cursuri nu sunt organizate în mod regulat sau dacă firma nu implementează şi un program de premiere pentru motivarea şoferilor. În aceste situaţii, reducerea cheltuielilor cu carburanţii, la un an după organizarea cursurilor de condus ecologic, coboară la numai 3%.

Un plus de economii

Autorii studiului consideră că, alături de eco-driving, managerii de flote pot adopta şi alte măsuri care pot duce la o scădere şi mai mare a cheltuielilor, ele fiind, de altfel, tot atât de importante ca şi cursurile în sine:

  • Monitorizarea performanţelor individuale ale şoferilor şi transmiterea către aceştia a unui feedback periodic.
  • Evaluarea conducătorilor auto şi informarea acestora cu privire la rezultate, prin intermediul indicatorilor de schimbare a vitezei şi a dispozitivelor mobile (smartphone). Cercetări mai aprofundate au arătat că la o flotă de 118 vehicule, informarea şoferilor cu privire la performanţele lor în materie de condus ecologic, prin intermediul dispozitivelor instalate la bord, a determinat o economie de carburant de 2,8%. Pe de altă parte, lipsa feedback-ului a dus la o reducere mai mică a cheltuielilor, de numai 1,5%.
  • Organizarea unor concursuri interne privind abilităţile de condus ecologic. Astfel de competiţii, se arată în documentul CE Delft, îşi sporesc efectele dacă rezultatele sunt publicate, iar şoferii, recompensaţi.

Potrivit unui program-pilot organizat în cadrul proiectului european FLEAT (Fleet Environmental Action and Assessment), la care au participat 6 flote cu 643 de vehicule comerciale, cursurile de condus ecologic şi măsurile de monitorizare şi feedback au permis o reducere anuală a cheltuielilor cuprinsă între 2,2-21,8%. Deşi una dintre companiile participante la program nu a implementat cursuri de conducere defensivă, ci doar măsurile de monitorizare, aceasta a totuşi reuşit să obţină o economie destul de mare a consumului de carburant, ceea ce arată, spun specialiştii FLEAT, importanţa etapei de supraveghere a performanţelor şoferilor.

Cheltuielile implicate

Fără doar şi poate, toate măsurile necesare pentru reducerea consumului de carburant implică, într-o primă etapă, şi un cost care trebuie suportat de companie:

  • Plata instructorului de eco-driving şi pierderea orelor de serviciu a şoferilor trimişi la cursuri. Studiul “Saving fuel, saving cost” arată că, în medie, organizarea unui astfel de curs costă aproximativ 50-100 euro, iar lipsa fiecărui şofer din companie, exprimată în ore de muncă, înseamnă o scădere a veniturilor companiei cuprinsă între 300-1.000 de euro.
  • Costul pachetului pentru monitorizarea conducătorului auto: 15 euro pentru indicatorul de schimbare a vitezelor (pentru o serie de autovehicule acesta face parte din dotarea standard);
  • Implementarea unui sistem de monitorizare şi feedback. Potrivit CE Delft, costurile depinde de complexitatea acestuia.

Monetizarea beneficiilor

La prima vedere, acest capitol nu ar trebui să producă revelaţii uluitoare. Economiile de combustibil realizate prin adoptarea unui stil de condus ecologic se calculează prin înmulţirea reducerii consumului de combustibil (în l/km) cu preţul acestuia şi numărul de kilometri parcurşi.

Însă scăderii cheltuielilor cu carburanţii le pot fi adăugate şi alte beneficii monetare, precum sunt cele provenite din reducerea numărului de accidente şi din diminuarea cheltuielilor cu mentenanţa.

În final, autorii studiului subliniază un condus ecologic poate aduce şi beneficii sociale, cum ar fi reducerea zgomotului produs de trafic şi îmbunătăţirea siguranţei rutiere. Acest ultim aspect influenţează starea de sănătate şi scade costurile medicale.

Studiu de caz : Program eco-driving

Compania finlandeză Kone, lider mondial în industria de ascensoare şi scări rulante, cu o flotă de 14.000 de vehicule, a implementat un program de de conducere ecologică pentru reducerea consumului de carburant, a emisiilor de CO2 şi a accidentelor la 576 dintre maşinile sale.
Măsurile adoptate:
– Curs de eco-driving;
– Program de monitorizare;
– Dotarea vehiculelor cu manuale care prezentau şoferilor sfaturi pentru eco-driving;
– Afişarea unor postere cu reguli de conducere ecologică;
– Organizarea unui concurs intern, care a recompensat cel mai bun conducător auto.
Rezultate:
– Rata accidentelor a scăzut cu 13% în primii doi ani după punerea în aplicare a programului;
– Consumul de combustibil s-a diminuat cu 6% (de la 7 litri /100 km la 6,6 litri /100 km);
reducerea emisiilor de CO2: 400 kg/an/vehicul.

 

Estimarea emisiilor de CO2, consumului şi costurilor pentru flota corporate din UE

Flota corporativă Emisii CO2 Combustibil consumat (mil. litri) Costul combustibilului (mil. euro) TCO (mil. euro) Ponderea combustibilului în TCO
Autoturisme 97 33.5 53.2 204.6 26%
Vehicule comerciale uşoare 74 23.6 34.8 178.2 20%
Vehicule comerciale grele 206 65.7 96.7 187.5 34%
Total 377 122.8 184.7 570.3 32%

Sursa: Raportul „Saving fuel, saving costs”

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

Adaugati comentariu