Advertisement

Home Administrare flote Juridic Ce drepturi au pasagerii care călătoresc cu autocarul?

Ce drepturi au pasagerii care călătoresc cu autocarul?

Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau autocarul se aplică în special în  cazul deplasărilor pe distanţe lungi (peste 250 de km) care au ca punct de plecare sau ca  destinaţie o ţară din UE.

Când cumpăraţi un bilet de autobuz sau de autocar, nu trebuie să plătiţi un preţ mai mare  pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit  loc.

Pasagerii, inclusiv cei cu handicap sau cu mobilitate redusă, care călătoresc cu  autobuzul şi autocarul beneficiază de aceleaşi drepturi indiferent unde călătoresc în  Uniunea Europeană (UE). Aceste drepturi, inclusiv dreptul la informare sau la  despăgubiri în caz de întârziere sau anulare, completează drepturile similare pentru pasagerii care călătoresc pe căile maritime şi navigabile interioare, aeriene şi feroviare.

Prevederile sunt incluse în Regulamentul (UE) nr. 181/2011 al Parlamentului European şi  al Consiliului din 16 februarie 2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu  autobuzul şi autocarul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004.  Regulamentul a intrat în vigoare de la 1 martie 2013.

Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau autocarul se aplică în special în cazul deplasărilor pe distanţe lungi (peste 250 de km) care au ca punct de plecare sau ca  destinaţie o ţară din UE.

O parte din aceste drepturi se aplică tuturor serviciilor regulate. Ţările din UE pot decide ca aceste prevederi să nu se aplice serviciilor regulate exclusiv naţionale sau celor oferite  pe un traseu (inclusiv o oprire programată) care se află, în cea mai mare parte, în afara UE.

Anulări sau întârzieri

În caz de anulare sau întârziere, aveţi întotdeauna dreptul la informaţii adecvate şi prompte cu privire la ceea ce se întâmplă pe durata aşteptării.

Dacă deplasarea pe distanţe lungi (peste 250 de km), pentru care aţi făcut rezervare, se anulează sau are o întârziere de peste 2 ore, aveţi de ales între două posibilităţi:

  • să vi se ramburseze costul biletului şi, dacă este necesar, să vi se asigure transportul gratuit către punctul iniţial de plecare – de exemplu, dacă întârzierea sau anularea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei
  • să vi se asigure transportul, în condiţii similare, către destinaţia finală, în cel mai scurt
    timp şi fără costuri suplimentare.

Dacă nu vi se oferă la timp posibilitatea de a alege, puteţi înainta o plângere şi solicita atât rambursarea costurilor, cât şi o despăgubire echivalentă cu 50% din preţul biletului.

Dacă durata deplasării pe distanţe lungi (peste 250 de km) depăşeşte 3 ore, iar plecarea este anulată sau se efectuează cu o întâziere de peste 90 de minute, aveţi dreptul la:gustări şi băuturi răcoritoare – în funcţie de întârziere sau de durata aşteptării, cazare, dacă este necesar, pentru cel mult două nopţi, la preţul maxim de 80 de euro pe  noapte. Transportatorul nu este obligat să vă asigure cazarea dacă întârzierea este  cauzată de condiţii meteorologice extreme sau de dezastre naturale.

Accidente: despăgubiri şi asistenţă

Aveţi dreptul la despăgubiri dacă sunteţi rănit într-un accident de autobuz în timpul unei călătorii pe distanţe lungi (peste 250 de km). În caz de deces, despăgubirea poate fi solicitată de membrii de familie pe care îi aveţi în întreţinere.

De asemenea, compania transportatoare trebuie să vă despăgubească dacă bagajele sau alte bunuri vă sunt pierdute sau deteriorate într-un accident de autobuz pe durata unei deplasări pe distanţe lungi.

Dacă este necesar, transportatorul trebuie să vă asigure asistenţă imediată: prim ajutor, alimente, haine, transport şi cazare.

Plângeri

În cazul în care consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile, puteţi adresa o plângere transportatorului în termen de 3 luni de la data la care a avut loc evenimentul. Acesta are la dispoziţie o lună pentru a confirma primirea plângerii şi 3 luni pentru a vă da un răspuns definitiv.

Dacă răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.

Pentru distanţe mai mici de 250 de km, regulamentul prevede:

  • nediscriminarea pe bază de naţionalitate, în ceea ce priveşte preţurile şi condiţiile contractuale pentru pasageri;
  • tratament nediscriminatoriu al persoanelor cu handicap şi al persoanelor cu mobilitate redusă, precum şi despăgubiri financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate ale acestora în caz de accident;
  • norme minime privind informaţiile despre călătorie pentru toţi pasagerii înaintea şi pe durata călătoriei, precum şi informaţiile generale cu privire la drepturile lor, oferite atât în terminale, cât şi online;
  • un mecanism pentru soluţionarea plângerilor pus la punct de către transportatori şi disponibil tuturor pasagerilor;
  • organisme naţionale independente în fiecare ţară a UE, însărcinate cu aplicarea regulamentului şi, dacă este cazul, cu impunerea sancţiunilor.

Plângeri

În cazul în care consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile, puteţi adresa o plângere transportatorului în termen de 3 luni de la data la care a avut loc evenimentul. Acesta are la dispoziţie o lună pentru a confirma primirea plângerii şi 3 luni pentru a vă da un răspuns definitiv.

Dacă răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

termice
Juridic

Europarlamentarii propun anularea interdicției de vânzare a mașinilor termice din 2035

Partidul Popular European (PPE), principalul partid politic reprezentat în Parlamentul European, din...

valorificare
Juridic

Noi norme de valorificare a autovehiculelor intrate în proprietatea privată a statului

Guvernul a modificat condiţiile privind valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a...

RAR Auto-Pass
Juridic

Registrul Auto Român emite, din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass. Cât costă?

Registrul Auto Român emite, începând din 1 decembrie, certificatul RAR Auto-Pass, un...

auto
Juridic

România se alătură alianței care solicită UE sprijin pentru producătorii auto afectați de înăsprirea normelor privind emisiile de CO2

Șapte state membre UE, printre care și România, solicită acţiuni pentru menținerea...