Autoturismele, noile „vedete” din leasing financiar

Cu o pondere de 38% în volumul total al finanţărilor prin leasing financiar, în creştere cu 4 p.p. în ultimii doi ani, autoturismele au luat locul vehiculelor comerciale grele în preferinţele de investiţii ale companiilor.



În primele nouă luni din 2017, companiile de leasing financiar au finanţat bunuri în valoare de 7,6 miliarde de lei (aproximativ 1,7 miliarde de euro), în creştere cu 14 % faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

bogdan-speteanu-floteauto„Vestea bună este că trendul ascendent al pieţei de leasing financiar, pe care l-am văzut în ultimii ani, a continuat şi, dacă ne uităm la evoluţia an la an, respectiv septembrie 2016 – septembrie 2017, vedem o creştere de 14%, ce confirmă evoluţiile pozitive pe care ni le-am asumat încă de anul trecut”, a afirmat Bogdan Speteanu, preşedintele ALB România şi director general al BCR Leasing, în cadrul celei de-a XIII-a Conferinţe Naţionale a Asociaţiei Societăţilor Financiare.

Potrivit acestuia, industria de profil a fost influenţată de majorarea cererii pentru autovehicule noi, care au avansat cu 17% în primele trei trimestre ale anului, dar şi a celei pentru maşini second hand, care au crescut cu 70%.

Tendinţele anului

Datele Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România, ce reuneşte 90% din companiile de leasing financiar, arată că avansul industriei din primele trei trimestre ale anului s-a datorat, în principal, majorării finanţărilor de autoturisme (+24% an/an) şi vehicule comerciale uşoare (+27% an/an). În schimb, finanţările noi pentru vehicule comerciale grele, “vedetele” din trecut, au înregistrat, după câţiva ani de creştere susţinută, o uşoară scădere (-2% an/an ).

Astfel, în perioada ianuarie-septembrie 2017, autoturismele şi-au majorat cota de piaţă în totalul finanţărilor noi, la 38%, de la 34% în 2015, câştigând teren în defavoarea vehiculelor comerciale grele.

Care ar fi cauza acestei schimbări de trend? În opinia lui Răzvan Diaconescu, director general Impuls Leasing, investiţiile în camioane sunt oprite, pentru că, pe de o parte, se constată lipsa forţei de muncă – nu sunt şoferi -, iar pe de alta, reglementările Uniunii Europene privind detaşarea salariaţilor pun presiune pe sectorul transporturilor internaţionale de mărfuri.

Deşi se observă un trend de orientare a finanţărilor noi în leasing financiar către moneda locală, cele în euro rămân în continuare predominante, deţinând o cotă de 79% în total, în scădere însă faţă de 2015, când reprezentau 85%.

“S-a spus că noi nu încurajăm finanţările în lei, dar, iată, lucurile s-au mai schimbat. Piaţa este încă denominată în euro, dar se observă o creştere a finanţărilor în moneda locală. Dacă în 2015, ponderea acestora era de aproximativ 15%, în septembrie 2017 a depăşit 20%”, a subliniat  Bogdan Speteanu.

În funcţie de durata contractelor, ponderile finanţărilor se menţin relativ constante comparativ cu 2016, singura creştere fiind înregistrată la contractele încheiate pe perioade de 5-6 ani. Astfel, durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (pondere de 41%), urmată de cea de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-6 ani (6%), 1 an (6%), 1-2 ani (5%) şi peste 6 ani (2%). Ultima perioadă este caracteristică finanţării în leasing financiar a sectorului imobiliar.

În ceea ce priveşte valoarea medie a bunurilor finanţate de companiile de leasing membre ale ALB România, aceasta se situează la 127.000 lei, în uşoară scădere faţă de sfârşitul anului 2016. Astfel, valoarea medie a autoturismelor finanţate a scăzut la 84.417 lei comparativ cu decembrie 2016, când se plasa la 85.861 lei. Şi pentru vehiculele comerciale valoarea medie s-a redus faţă de finalul anului trecut, de la 162.184 lei la 158.546 lei. Spre deosebire de maşini, valoarea medie a echipamentelor finanţate a crescut cu 12% faţă de decembrie 2016.

Prognozele pieţei

În opinia preşedintelui ALB, impredictibilitatea legislativă este principalul motiv de îngrijorare pentru finanţatorii în leasing financiar. Cu toate acestea, Bogdan Speteanu se arată optimist şi estimează că piaţa va continua să crească, înregistrând la finalul acestui an un volum de finanţări noi în valoare de 2,2 miliarde de euro, în cazul în care nu apar “surprize” în ultimul trimestru.

În ceea ce priveşte evoluţia industriei în 2018, prognoza preşedintelui ALB România indică o creştere de 10-15%. “Estimarea noastră este una realistă, pentru că suntem pe un trend sustenabil, traversăm o perioadă de creştere economică, iar piaţa de leasing financiar este încă sub potenţial. O piaţă normalizată ar trebui să depăşească 3 miliarde de euro, o cifră care, din punctul meu de vedere, reprezintă potenţialul pe care trebuie să-l atingem”, a punctat Bogdan Speteanu.

Prezent la Conferinţa organizată de ALB România şi Govnet Conferences, Liviu Şerban, managing partner Idea Leasing, consideră că ponderea în PIB a pieţei de leasing financiar, de 1% în prezent, ar putea urca la 2% în 2020, ceea ce înseamnă că volumul finanţărilor noi va creşte la 4 miliarde de euro.

liviu_serban“În timp ce piaţa de leasing din România reprezintă doar 1% din PIB, adică 2,2 miliarde de euro, în Polonia, aceasta are o valoare de 16 miliarde de euro. Motivul pentru care piaţa românească este atât de puţin dezvoltată este că ne axăm pe finanţări de vehicule, dar nu şi de echipamente, deoarece nu se investeşte. Ţinta pentru 2020 ar fi creşterea ponderii pieţei de leasing financiar la 2% din PIB, Oricum, dacă piaţa auto creşte, creştem şi noi”, a arătat Liviu Şerban, managing partner Idea Leasing..

Referindu-se la aşteptările clienţilor de la companiile de leasing, Mircea Cotigă, CEO UniCredit Leasing, prezent de asemenea la conferinţă, a punctat că aceştia îşi doresc în special produse şi servicii simple.

cotiga„Clienţii îşi doresc simplificare. Digitalizarea este o soluţie şi cred că acesta este şi viitorul. Protocolul cu ANAF, care a avut ca scop principal prevenirea fraudelor, deoarece se prezentau multe adeverinţe de venit false, a însemnat un lucru important pentru piaţa creditelor de consum, a  simplificat viaţa clienţilor şi a permis creşterea împrumuturilor. Un lucru similar se poate întâmpla şi cu leasingul. Trebuie să fim aproape de clienţi şi să vedem cum ne putem face viaţa mai uşoară”, a explicat Mircea Cotigă, CEO UniCredit Leasing.

În acest context, el a menţionat că UniCredit Leasing a început deja demersurile pentru digitalizarea serviciilor. „Am dezvoltat platforma digitală, dar ceea ce ne mai lipseşte este reglementarea semnăturii. Pentru acest lucru există o directivă implementată parţial în România, dar este puţin neclară. Dacă s-ar stabili şi cum pot fi semnate digital contractele astfel încât să fie recunoscute de instanţele din România, atunci finanţarea online a maşinilor ar avea loc într-o singură zi”, a conchis Mircea Cotigă, CEO UniCredit Leasing.

 

 

 

Adaugati comentariu