Autostrada Transilvania. După 15 ani

Anul acesta se împlinesc 15 ani de la încercarea eşuată cu americanii de la Bechtel de a construi o autostradă care să traverseze Transilvania. Din păcate, visul de a conduce pe o astfel de magistrală rutieră, prin vama Borş, până în vestul Europei rămâne, în continuare, unul îndepărtat.



Autostrada A3 care ar fi trebuit să traverseze Transilvania pe traseul Braşov – Tg. Mureş – Borş (358 km) are, în prezent, doar un singur lot pe care se circulă (Gilău – Câmpia Turzii, 52 km). În rest, „visul” s-a transformat în „coşmar”. O secţiune întreagă (Braşov – Tg. Mureş), în lungime de 151 km a dispărut de tot din proiect, un lot de 8,7 km (Gilău Nădăşelu) este finalizat, dar nu este şi circulabil, se lucrează pe diferite porţiuni ce însumează 75 km, iar pentru alţi 157 de km fie se pregătesc licitaţiile, fie contractele de execuţie încă nu au fost semnate. Şi pentru că niciodată nu este prea târziu ca lucrurile să meargă şi mai rău, luna trecută, unul din antreprenori, Euroconstruct Trading ’98 a intrat în insolvenţă.

Cum a început

În urmă cu 15 ani, la data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase aproba prin OUG 120 „demararea procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel International Inc. în vederea încheierii contractutui de proiectare, construire şi finanţare a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş”. Valoarea acestuia era de 2,25 miliarde de euro. Fix o lună mai târziu, prin HG nr. 1513, CNADNR (actuala CNAIR) este mandatată să semneze contractul. Conform documentului, autostrada era împărţită în 8 secţiuni (1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C), construcţia sa urmând să includă şi realizarea a 300 de poduri, 73 de pasaje şi 19 noduri rutiere.

În iunie 2004 demarează lucrările pe Secţiunea 2B (Câmpia Turzii – Gilău) şi pe Secţiunea 3C (Suplacu de Barcău – Borş).

Nouă ani mai târziu, în 29 mai 2013, contractul cu Bechtel este reziliat. În acel moment, sectorul 2B era finalizat în proporţie de 97%, iar sectorul 3C, în proporţie de 52%.

Unde s-a ajuns?

Nu prea departe, dacă este să dăm răspuns acestei întrebări. Porţiunea aproape finalizată de Bechtel (Gilău – Turda – Cîmpia Turzii, 52km) este singura operaţională. După plecarea americanilor s-a mai reuşit finalizarea lotului 3A.1 Gilău – Nădăşelu (8,7 km), dar acesta nu poate fi pus în funcţiune pentru că podul de peste Someş nu este finalizat. Mai există 19 oferte pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, dar licitaţia este evaluarea lor este abia la început.

Dar să le luăm pe rând…

Secţiunea 1, înlocuită cu alte 2 autostrăzi

Secţiunea 1, în lungime de 151 de km, ar fi trebuit să facă legătura dintre Braşov şi Tg. Mureş. Aceasta era împărţită în 3 subsecţiuni:

– 1A Braşov Făgăraş (40 km),

– 1B Făgăraş – Sighişoara (53 km),

– 1C Sighişoara – Tg. Mureş (58 km).

În 2016, însă, acest traseu a dispărut din Master Planul General de Transport, un lucru echivalent cu pierderea finanţării din fonduri europene, cel puţin în următoarele două exerciţii financiare ale Comisiei (2014 – 2020, 2020 – 2027).

Noul traseu ar părea că este Braşov – Făgăraş – Sibiu – A10 (Sebeş – Turda) – Cluj.

În acest moment, porţiunea de autostradă Braşov – Făgăraş – Sibiu nu există. Cu o lungime de 120 km şi o valoare totală de 816 milioane euro, a fost inclusă de Guvern în portofoliul de proiecte rutiere a căror execuţie va începe în perioada 2019 – 2027. Este compusă din 5 sectoare: Sibiu – Tălmaciu de Nord, Tălmaciu de Nord – Bradu, Bradu – Perşani, Perşani – Vlădeni, Vlădeni – Braşov.

Autostrada A10 Sebeş – Turda, care face de fapt legătura între A1 (Bucureşti – Piteşti – Sibiu – Sebeş – Orăştie – Deva – Lugoj – Timişoara – Arad – Nădlac) şi A3 (Bucureşti – Braşov – Cluj – Borş). Are o lungime de 62,1 kilometri pe teritoriul judeţului Alba, de la intersecţia cu Coridorul IV- Pan-European, în dreptul localităţii Sebeş, până în dreptul localităţiii Rădeşti, după care intră pe teritoriul judeţului Cluj, pe o lungime de 7,9 kilometri, din dreptul localităţii Moldoveneşti până în municipiul Turda.

Stadiul lucrărilor pe autostrada Sebeş-Turda:

  • Lot 1: km – km 17. Data estimată a recepţiei nu a fost anunţată, însă este posibil ca avizul să poată fi dat la începutul anului viitor. În prezent, lucrarea este realizată în proporţie de 44%. Contractul a fost semnat cu asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL la 2 decembrie 2014, investiţia trebuind finalizată încă din 2016.
  • Lot 2: km 17 – km 41,25. Data estimată a recepţiei este octombrie 2018. În prezent, a fost realizată 44% din execuţie. Contractul a fost semnat în data de 2 decembrie 2014 cu asocierea Aktor – Euroconstruct Trading ’98 (intrat în insolvenţă). Finanţarea este asigurată prin POIM 2014- 2020.
  • Lot 3: km 42,25 – km 53,7. Receptia a fost programata pentru ianuarie 2018, însă neconformităţile în constructie au determinat Compania Naţională de Administrare Rutieră sa amane cu 90 de zile acordarea avizului. Noul termen prevăzut este luna aprilie. Contractul a fost semnat in 20 mai 2014 cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua. Finanţarea este asigurată prin POIM 2014-2020.
  • Lot 4, km 53,7 – km 70. Data estimata a receptiei este luna martie 2018, însă circulaţia pe acest tronson este dependentă de deschiderea lotului 3, cel cu neconformităţile. Stadiul fizic comunicat de Ministerul Transporturilor este de 95%. Contractul a fost semnat în 20 mai 2017 cu asocierea Porr Construct – Porr Bau. Finanţarea provine din fondurile POIM.

Secţiunea 2, cu un lot finalizat

Această secţiune este împărţită în două subsecţiuni:

– 2A Târgu Mureş – Ogra – Câmpia Turzii (51 km):

■ 2A.1 Târgu Mureş – Ungheni, cu o lungime de 4,5 km, include un drum de legătură de 4,7 km. În luna noiembrie 2017, antreprenorul Strabag a fost desemnat câştigătorul contractului de execuţie a lucrărilor, valoarea estimată a acestuia fiind de 192 milioane de lei fără TVA. Perioada de execuţie este de 18 luni, iar perioada de garanţie, de 108 luni.

■ 2A.2 Ungheni – Ogra, cu o lungime de 10,105 km. În prezent se află în faza de execuţie. Contractul, cu o valoare de 251 milioane de lei fără TVA, a fost semnat în data de 24 februarie 2015. Ordinul de începere a fost emis în data de 1 iunie 2016 şi are un stadiu fizic cumulat de 54,76%. Termen contractual de finalizare era data de 1 iunie 2017. Având în vedere situaţia lucrărilor, Ministerul Transporturilor estimează că acestea se vor finaliza în 2018.

■ 2A.3 Ogra – Iernut, cu o lungime de 3,6 km. În prezent se află în faza de execuţie. Cu o valoare de 55, 8 milioane de lei fără TVA, contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în data de 16 februarie 2015 cu asocierea Geiger  Transilvania – Wilhelm Geiger. Data de începere a lucrărilor a fost 4 mai 2016, stadiul fizic al lucrăritor fiind de 41%. Se estimează că recepţia va putea fi realizată în trimestrul II din 2018.

■ 2A.4 Iernut – Cheţani, cu o lungime de 17,9 km. În prezent se află în faza de execuţie. Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în 6 aprilie 2016 şi are o valoare de 437,6 milioane de lei fără TVA. Data estimată a recepţiei este iulie 2018. Datele Ministerului Transporturilor arată ca execuţia este finalizată în proporţie de 58%, finanţarea fiind asigurată din fondurile europene din cadrul POIM 2014-2020

■ 2A.5 Cheţani – Câmpia Turzii, cu o lungime de 15,691 km. Lucrările nu au început. Cu o valoare de 279,7 milioane de lei fără TVA, contractul a fost semnat în data de 19 februarie 2015. Până în prezent, nu a fost obţinută autorizaţia de construire. Stadiu fizic este de 4,95%. Termenul de finalizare este prevăzut pentru 2019.

– 2B Câmpia Turzii – Turda – Gilău

În lungime de 52 de km, este singura porţiune operaţională a autostrăzii.

Secţiunea 3, „autostrada-muzeu” şi cel mai lung tunel rutier

Aceast secţiune este împărţită în 3 subsecţiuni:

– 3A Cluj Vest (Gilău) – Mihăieşti (24 km):

■ 3A.1 Cluj Vest (Gilău) – Nădăşelu. Acest lot are o lungime de 8,7 km şi a beneficiat de finanţare de la bugetul de Stat. Este finalizat, dar se va da în circulaţie odată cu încheierea lucrărilor la podul peste râul Someş, care face parte din proiectul Nodului rutier de la Gilău. Până atunci, porţiunea Gilău – Nădăşelu rămâne o veritabilă „autostradă-muzeu”.

Contractul pentru realizarea nodului rutier de la Gilău şi conexiunea dintre secţiunea 2B cu subsecţiunea 3.A1 a fost semnat în data de 11 septembrie 2017 cu societatea Tirrena Scavi, valoare estimată a lucrărilor fiind de 25,97 milioane de lei fără TVA. Proiectul include şi realizarea podului peste râul Someş şi a canalului Hidroelectrica. Se estimează că lucrările vor fi încheiate în august 2018. În prezent, CNAIR încearcă să obţină finanţare prin fonduri europene nerambursabile prin POIM 2014 – 2020.

■ 3A.2 Nădăşelu – Mihăieşti. Are o lungime de 16,8 km si beneficiază de finanţare de la bugetul de stat. Contractul de proiectare si execuţie a fost semnat în data de 26 mai 2016 cu asociarea ICM (Italia) şi Viaponte (Portugalia), având o valoare de 446 milioane de lei fără  TVA. Lucrările au început în octombrie 2016, dar după mai puţin de un an, contractut a fost reziliat. Pe traseu nu s-a mutat nicio piatră.

– 3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău (80 km)

Cu o valoare de execuţie estimată de 5,7 milioane de euro fără TVA, această secţiune nu are altă finanţare decât cea de la bugetul de stat, deşi CNAIR face demersuri pentru obţinerea unor fonduri nerambursabile prin POIM 2014 – 2020.

Studiul de Fezabilitate pentru secţiunea 3B, subsecţiunile 1, 2, 4 şi 5, a fost revizuit în cursul anului 2016, forma sa finală fiind avizată în ianuarie 2017. DEşi iniţial Ministerul Transporturilor considera că toate cele 4 contracte ar putea fi semnate în acest an, până acum a programat licitaţii doar pentru trei tronsoane: 3B1 Ţopa Mică – Zimbor (13,26 km); 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (12,4 km); 3B5: Nuşfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km).

Şi documentaţia pentru subsecţiunea 3B.3 Tunel Meseş este în pregătire, după ce s-a agreat, ca soluţie tehnică, subtraversarea Munţilor Meseş. Tunelul va avea 2,4 kilometri, de peste două ori mai mult decât actualul cel mai lung tunel rutier din România, de 884 metri,  construit în urmă cu 45 de ani pe Transfăgărăşan.

– 3C Suplacu de Barcău – Borş (60,25 km)

Nici această subsecţiune nu este finanţată din fonduri europene, deşi CNAIR încearcă să obţină bani tot prin POIM 2014-2020.

La momentut rezilierii contractului cu Bechtel, lucrările earu finalizate cam pe jumătate (52,12%). Nici noul contract încheiat în mai 2015 cu Corsan & Consinit nu a avut mai mulţi sorţi de izbândă. Ministerul Transporturilor spune că „în data de 17 noiembrie 2016 ca urmare a progresului scăzut al antreprenorului, acest contract a fost reziliat”.

În data de 19 februarie CNAIR a anunţat că un număr de 19 oferte au fost depuse în SEAP pentru proiectarea şi execuţia celor trei loturi ale subsecţiunii Subecţiunea a fost împărţită în 3 loturi cu o valoare însumată de 991 milioane de lei (aproximativ 220 milioane de euro):

■ 3C.1: Suplacu de Barcău – Chiribiş (26 km). Valoare: Valoare: 377,65 milioane de lei (fără TVA); Durata: 6 luni perioada de proiectare care include Proiectul pentru autorizaţia de construire, 18 luni perioada de execuţie şi 60 de luni perioada de garanţie a lucrăritor.

■ 3C.2: Chiribiş – Biharia (29 km). Valoare: 454,414 milioane de lei (fără TVA); Durata: 6 luni perioada de proiectare care include proiectul pentru autorizaţia de construire, 18 luni perioada de execuţie şi 60 de luni perioada de garanţie a lucrărilor.

■ 3C.3: Biharia – Borş (5 km). Valoare: 159,223milioane de lei (fără TVA); Durata: 4 luni perioada de proiectare care include proiectul pentru autorizaţia de construire, 15 luni perioada de execuţie şi 60 de luni cea de garanţie. Ministerul Transporturilor crede că lucrările ar putea începe în 2018.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2018)

Adaugati comentariu