Advertisement

Sfântu Gheorghe
Home Infrastructură Autorităţile amână din nou construcţia autostrăzii între Comarnic şi Braşov

Autorităţile amână din nou construcţia autostrăzii între Comarnic şi Braşov

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a anunţat că renunţă la atribuirea contractului de concesiune pentru Autostrada Comarnic – Braşov către asocierea Vinci-Strabag-Aktor, motivând că ofertantul nu a găsit fondurile necesare, iar finanţarea de la bugetul de stat ar fi afectat poziţia bugetară a României.

„În urma finalizării negocierii pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, CNADNR SA anunţă anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice pentru proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Bucureşti—Braşov, tronsonul Comarnic-Braşov„, se precizează într-un comunicat al CNADNR.

Potrivit documentului, contractul de concesiune este încadrat conform metodologiei Eurostat „on Government balance sheet” (finanţarea intră în calculul deficitului bugetar — n.r.).

autoritatile-amana-din-nou-constructia-autostrazii-intre-comarnic-si-brasov-floteauto
Lungimea totală a sectorului de autostradă Comarnic — Braşov este de 58 de km

„În aceste condiţii şi având în vedere costul semnificativ al proiectului, în situaţia în care Autoritatea Contractantă (rezultată din asocierea CNADNR cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în 2012) ar încheia contractul de concesiune cu ofertantul declarat câştigător, aceasta ar putea duce la nerespectarea angajamentelor pe care România le-a încheiat cu CE, FMI, Banca Mondială în privinţa ţintei de deficit bugetar şi a datoriei publice„, se mai precizează în comunicat.

 

În aceste condiţii, ofertantul declarat câştigător nu a reuşit să obţină implicarea instituţiilor financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC etc.) în finanţarea proiectului de concesiune. Pe de altă parte, în ipoteza unei finanţări acordate exclusiv de finanţatori privaţi, costurile de finanţare pentru realizarea proiectului ar creşte, precizează CNADNR.

În plus, în document se menţionează faptul că Ministerul Finanţelor Publice a refuzat să emită o scrisoare de susţinere a proiectului şi al suportării costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat în condiţiile unei clasificări „on Government balance sheet” a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depăşirea ţintei de deficit bugetar stabilită şi calificarea scrisorii de susţinere ca o garanţie de stat.

O altă cauză pentru care s-a renunţat la concesiune constă în faptul că, după desemnarea ofertantului câştigător, acesta, alături de potenţialii finanţatori privaţi, au solicitat unele modificări ale unor clauze ale contractului de concesiune. „Acceptarea acestor solicitări ar fi însemnat chiar modificarea procedurii de atribuire şi a condiţiilor care au stat la baza depunerii ofertelor”, subliniază CNADNR.

Compania de Drumuri susţine, însă, că autostrada Bucureşti — Braşov (din care face parte şi tronsonul Comarnic — Braşov), rămâne o prioritate în Master Planul General de Transport (MPGT), proiectul autostrăzii fiind continuat şi dezvoltându-se în paralel cu realizarea autostrăzii Sibiu — Piteşti.

„În acest sens, în prezent este în procedura de licitaţie deschisă atribuirea contractului „Proiectare şi execuţie finalizare Autostrada Bucureşti — Braşov, Secţiunea Bucureşti — Ploieşti, Sector 1, km 0+000 — km 3+325; Nod Centură Bucureşti, km 6+500 ?i Nod Moara Vlăsiei, km 19+500″, se subliniază în documentul citat.

Conform documentului, tronsonul de autostradă Comarnic — Braşov este împărţit în 5 sectoare. Sectoarele 1 şi 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Braşov, cu o lungime totală de aproximativ 10 km, la care se adaugă şi drumuri de legătură) vor fi scoase la licitaţie, cu finanţare de la bugetul de stat.

„Pentru sectoarele 2, 3 şi 4, care reprezintă partea cea mai dificilă a proiectului, va fi scoasă la licitaţie actualizarea studiilor geotehnice, cu finanţare de la bugetul de stat.

În paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt în lucru Studiile de Fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic şi Buşteni. După finalizarea studiilor, vor fi scoase la licitaţie lucrările de construcţie, cu finanţare de la bugetul de stat. Tot pentru fluidizarea traficului, la ieşirea din Sinaia spre Braşov, este proiectat şi urmează să fie realizat un sens giratoriu. De asemenea, se vor finaliza studiile de fezabilitate privind Varianta de Ocolire Câmpina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) şi a drumului forestier până în Săcele, astfel încât, în 2016 să înceapă lucrările pentru a avea un drum naţional modern între Câmpina şi Săcele„, se mai arată în comunicatul CNADNR.

Lungimea totală a sectorului de autostradă Comarnic — Braşov este de 58 de km, iar valoarea estimată pentru această intervenţie este de 997 milioane de euro fără TVA, respectiv 1,237 miliarde de euro cu TVA.

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

DN 1A
Infrastructură

Au început lucrările de lărgire a DN 1A, la Mogoșoaia. Trebuie finalizate în 10 luni

Au început lucrările de lărgire a DN 1A, pe tronsonul cuprins între...

Valea Oltului
Infrastructură

Rutele ocolitoare în perioada închiderii circulației pe Valea Oltului (DN 7)

În perioada 8 iulie – 9 august 2024, pentru executarea lucrărilor de...

Valea Prahovei
Infrastructură

Cum motivează CNAIR închiderea traficului pe Valea Oltului în timpul zilei. Ce spun specialiștii

În contextul restricționăriii traficului pe Valea Oltului (DN 7), Compania Națională de...

Circulaţia rutieră
Infrastructură

Circulația pe Valea Oltului se închide în timpul zilei, între 8 iulie şi 9 august

Circulaţia pe Valea Oltului va fi închisă între 8 iulie şi 9...