În ultimii 2 ani, peste 90% dintre societăţile de asigurări din România au început să emită soluţii tehnice de reparare a unor piese care de fapt ar trebui înlocuite, avertizează Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Cel mai frecvent, acest fenomen s-a înregistrat în cazul barelor din plastic (material care contine pe langa plastic şi fibra de sticla, rasini şi alte materiale).
ASSAI atrage atenţia tuturor proprietarilor de autovehicule din România asupra faptului că repararea bărilor de protecţie din plastic ale autovehiculelor este o operaţie ilegală, neconformă şi care pune în pericol siguranţa rutieră.
Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despăgubire a devenit sarcină de serviciu pentru inspectorii de daune, angajaţi ai societăţilor de asigurări, funcţionari care nu poartă nici un fel de răspundere pentru aceste soluţii tehnice aberante, cu grave consecinţe asupra siguranţei în trafic atât pentru conducătorii auto, cât şi pentru pietoni, se arată într+un comunicat al ASSAI.
Potrivit documentului, repararea acestor repere nu poate fi efectuată în condiţii de siguranţă pentru că acele piese, atunci când sunt reparate (lipite), îşi pierd caracteristicile necesare de elasticitate şi preluare a şocului în cazul unui impact.
Producerea unui accident cu un pieton care este lovit cu o maşină astfel reparată poate face diferenţa dintre un accident cu vătămare corporală şi ucidere din culpă.
Asigurătorii români apelează la astfel de soluţii tehnice pentru că repararea unei bări costa aproximativ 100 de lei, pe când achiziţia uneia noi costă între 800 şi 2.500 de lei în funcţie de marca maşinii.
Aroganţa cu care societăţi de asigurări străine înţeleg să respecte legile româneşti şi asiguraţii români ne face să ne întrebăm dacă aceste societăţi de asigurări procedează la fel şi în ţările vest-europene”, a declarat Cristian Muntean, preşedinte ASSAI.
Potrivit Asociaţiei, în situaţia în care un păgubit RCA sau asigurat CASCO acceptă o asemenea soluţie tehnică, trebuie să se aştepte şi la alte consecinţe:
- Dacă bara reparată va fi distrusă într-un viitor accident, asigurătorul îi va despăgubi doar 50% din valoarea piesei noi, pe motiv că piesa de pe autovehiculul său nu a fost nouă, ci reparată. Prin urmare, asiguratul CASCO sau păgubitul RCA va trebui să suporte 50% din valoarea acelei piese;
- Lipsa unei garanţii tehnice acordate “beneficiarului” pentru niste reparaţii efectuate neconform si illegal;
- Deprecierea valorii de revânzare a autovehiculului reparat neconform;
- Încadrarea juridică diferită a şoferului într-un dosar penal, în cazul unui accident din care a rezultat uciderea din culpă a unui pieton din cauza unui impact cu o piesă reparată neconform. Acea piesă reparată neconform ar fi putut face diferenţa dintre viaţă şi moarte pentru pietonul accidentat.
„Asistăm la un fenomen care nu poate fi caracterizat decât ca o bătaie de joc la adresa legilor, condiţiilor minime de siguranţă rutieră şi respectul faţă de asiguraţii români prin RCA, nevinovaţi de producerea unui accident. Fenomenul s-a extins însă şi în cazul poliţelor CASCO. Poate, în acest fel, înţelegem de ce sub 20% dintre şoferi îşi cumpără asigurare CASCO în România şi aproximativ 72 – 74% dintre şoferii români îşi mai cumpără poliţe RCA”, a atras atenţia Cristian Muntean.
ASSAI a sesizat următoarele institituţii asupra acestui fenomen: Poliţia Română, Registrul Auto Român, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiară
“Reamintim asiguraţilor români că principiul de bază al asigurării este aducerea bunului asigurat la starea iniţială înainte de producerea evenimentului asigurat. Autovehiculele nu au fost puse în circulaţie de către producătorul auto echipate cu piese neconforme care pun în pericol siguranţa rutieră”, precizează presedintele ASSAI.
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente este asociaţia care reprezintă interesele service-urilor auto din România şi are rolul de a proteja şi dezvolta industria auto românească. Scopul Asociaţiei ca organizaţie non-guvernamentală profesională este să reprezinte industria de service-uri auto independente în faţa autorităţilor române, organizaţiilor profesionale, patronale şi sindicale, a comunităţii de afaceri şi a societăţii civile.
Comentați?