În perioada ianuarie – aprilie 2022, înmatriculările de autoturisme au crescut cu 36% faţă de perioada similară din 2021, iar cele de autoturisme “electrificate” au avansat cu 131,1%, realizând o cotă de piață de 19,7%, arată datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit APIA, după evoluția importantă a primelor trei luni, luna aprilie 2022 a venit cu o creștere de doar 7,4% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, creştere înregistrată după 4 luni de scădere de la sfârşitul anului precedent. Comparativ cu anii anteriori, aprilie 2022 este în creștere cu 89,7% față de luna similară din anul 2020 şi cu 10,2% în scădere faţă de aprilie 2019.
Pe piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după patru luni din 2022, este condus de către Dacia (9.832 unități), urmată de Ford (3.596 unități), Hyundai (3.282 unități), Renault (2.904 unități), Toyota (2.852 unități), Volkswagen (2.746 unități), Skoda (2.604 unități), Mercedes Benz (2.367 unități), Peugeot (1.512 unități) și Fiat (996 unități).
Segmentarea pe clase. După primele patru luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+174,2%), Clasa B (+21,0%), Clasa C (+25,6%), Clasa D (+12,5%), Clasa E (+2,7%), Clasa F (-9,6%), SUV (+39,8%), MPV (+284,7%) și Clasa Sport (+22,1%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 46,4%, în creștere cu 1,3% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 24,3%, în scădere cu 2,0% și Clasa B cu o cotă de 16,7%, în scădere cu 2,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 42,2% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 64,9%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 20,7% față de primele patru luni din 2021 și dețin o cotă de 15,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după patru luni din 2022, o cotă de piață de 19,7%, care depăşeşte cu 4,4% si 1.644 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie s-au dublat (+131,1%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+487,4%) şi a celor plug-in hybrid (+159,5%).
Cu atât mai mult, în primele patru luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.458 unități, model lansat în 2021, Tesla Model 3, 235 unități, cu o creștere de 25 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 171 unități, în creștere cu 612,5%, Renault Zoe cu 106 unități, în creștere cu 194.4% și Volkswagen e-UP! cu 95 unități, în scădere cu -4,0%.
În ceea ce privește înmatriculările de autoturisme Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 119 unități, +221,6%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 96 unități, +220,0%, Hyundai Tucson cu 87 unități, Mercedes Benz GLC cu 79 unități, în creștere cu 97,5% și Renault Captur cu 70 unități, în creștere cu 32,1%.
Potrivit APIA, înmatriculările de autoturisme hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 617 unități, în creștere cu 9,2% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 579 unități și 5,9% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 400 unități, în creștere cu 9,6%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după patru luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,9%, corespunzătoare unui volum total de 7.729 unități, în creştere cu 8,3% față de anul 2021, când se înregistrau 7.136 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în aprilie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 64,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele patru luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revenine persoanelor fizice.
Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule a înregistrat, în aprilie 2022, o scădere de 41,0% față de luna aprilie 2021. Pe ansamblul celor patru luni din acest an, se remarcă o scădere de 17,4%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+36,0%). În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.
CITEȘTE ȘI:
Numărul companiilor insolvente din Europa Centrală şi de Est, în creștere. Analiză Coface
Cererile pentru autorizaţiile de taxi pot fi depuse până în data de 17 mai
Comentați?