90% dintre drumurile naţionale au o singură bandă de circulaţie pe sens


Executivul comunitar a publicat, săptămâna trecută, analiza anuală privind situaţia economică şi socială din statele membre.
Potrivit Comisiei Europene, în pofida investiţiilor substanţiale, starea generală şi siguranţa în exploatare a drumurilor din România rămâne slabă.
„Autostrăzile şi drumurile naţionale reprezintă puţin peste 20% din reţeaua rutieră, în timp ce aproximativ 90% dintre drumurile naţionale nu au decât o singură bandă de circulaţie în fiecare direcţie. Acest lucru afectează atât timpul de deplasare, cât şi siguranţa drumurilor”, se precizează în Raportul da ţară.
În documentul se mai arată că reforma din sectorul transporturilor progresează foarte încet. „Guvernul a adoptat, în septembrie 2016, Master Planul General de Transport, care este a condiţie prealabilă pentru accesarea în perioada 2014-2020 a fonduriloe structurale şi de investiţii, însă acest plan naţional oferă doar o imagine generală a priorităţii proiectelor şi disponibilităţii acestora”, punctează Comisia Europeană.
În acest context, Executivul comunitar arată că încă este nevoie de stabilirea unui portofoliu realist şi matur de proiecte care să poată îmbunătăţi infrastructura, atât din punct de vedere calitativ, cât şi cantitativ, să completeze coridorul multimodal şi să utilizeze integral fondurile europene în valoare de 6,3 miliarde de euro disponbil în perioada 2014-2020.
„Proiectele implementate în prezent, în etapa de programare 2014-2020, sunt cele pregătite, dar nu şi completate, în perioada de programare anterioară. La sfârşitul anului 2017 şi începutul anului 2018, pentru noi trei proiecte majore au fost depuse cereri de finanţare. Deşi nu mai există niciun risc de pierdere a fondurilor UE alocate pentru Programul Operaţional Major de Infrastructură 2018-2019, având în vedere dimensiunea şi complexitatea multora dintre proiecte, este necesar să se accelereze procesul de implementare”, recomandă Comisia Europeană.
Cele trei proiecte depuse pentru finanţare sunt: autostrada Targu Mureş – Ogra – Campia Turzii; reabilitarea căii ferate dintre Braşov şi graniţa cu Ungaria, sectorul Gurasada – Simeria; construcţia magistralei 6 de metrou, 1 Mai – Otopeni.
La final, dar nu în ultimul rând, Executivul comunitar recomadă utilizarea Contractului de performanţă încheiat de Ministerul Transporturilor, în octombrie 2017, cu CNAIR pentru a îmbunătăţplanificarea şi implementarea autostrăzilor şi, de asemenea, pentru a introduce practici moderne de management.