Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avut o nouă întâlnire cu reprezentanţii ASF privind stadiul măsurilor adoptate în Protocolul încheiat în data de 22 decembrie 2015, evoluţia tarifelor RCA şi propuneri de amendare a cadrului normativ actual în piaţa de asigurări.
În urma întâlnirii, cele două instituţii au agreat, ca pe termen scurt, să fie implementate o serie de măsuri care să vină în ajutorul transportatorilor rutieri, dar şi a tuturor conducătorilor auto din România
1. Creşterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor. Potrivit UNTRR, estimările reale arată că doar 50% din parcul total de autoturisme din România este asigurat, iar legislaţia europeană prevede un minimum de 85%. Pentru verificarea poliţelor RCA, reprezentanţii transportatorilor rutieri au propus accesarea camerelor de supraveghere ale CNADNR care deja sunt utilizate pentru verificarea rovinietei. Reprezentanţii ASF au menţionat că au luat cont de această soluţie şi că vor depune toate eforturile pentru a o implementa. Totodată, vor propune şi creşterea sancţiunilor pentru cei care nu deţin un RCA valabil.
2. Ghid de vătămări corporale. UNTRR a propus stabilirea unui ghid de vătămări corporale după modelul german. În replică, ASF a declarat că are o propunere legislativă pregătită, care va fi înaintată Parlamentului.
Propunerile transportatorilor pentru piaţa RCA
Pe de altă parte, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a prezentat şi câteva dintre soluţiile posibile de reducere a costurilor şi riscurilor pe segmentul RCA pe termen mediu şi lung, identificate la precedentele întâlniri cu ASF şi companiile de asigurări:
- Declararea şi avizarea daunelor la timp şi aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului în termenul prevăzut de lege. În unele ţări UE această valoare este de 500 euro.
- Completarea automată a seriei de şasiu după numărul de înmatriculare pentru fiecare vehicul pentru care se solicită o cotaţie RCA (model asemănător ca la rovinietă). La reînnoirea poliţei, pentru evitarea aplicării sistemului de malus, intermediarii introduc eronat o altă serie de şasiu (inversează două caratere din serie) şi evită, astfel, plata unei prime mai mari.
- Introducerea de tehnologii noi, precum camere video la bordul autovehiculelor ca în Marea Britanie şi în Federaţia Rusă. Această abordare poate fi fezabilă – doar dacă costurile scutite de firmele de transport sunt mai mari decât costurile echipării autovehiculelor cu camere video şi dacă aceste filmări pot avea valoare legală în stabilirea vinovăţiei.
- Aplicarea standardului de siguranţă rutieră 39001 – dar atât timp cât asigurătorii nu sunt dispuşi să ofere standard o reducere a primelor de asigurare pentru firmele care au
implementat standardul 39001, care să acopere costurile de implementare şi de monitorizare pentru aceste standarde, aceasta practică nu se va bucura de vreun succes.
UNTRR a demarat discuţiile cu ASF încă din luna septembrie a anului trecut pentru a găsi soluţii la majorarea tarifelor RCA pentru transportatorii rutieri. În tot acest timp, Uniunea a trimis adrese către preşedintele României, premier, ministrul de Finanţe, ministrul Transporturilor, toţi parlamentarii români, preşedintele Consiliului Concurenţei şi către instituţiile europene competente pentru a le solicita întreprinderea tuturor eforturilor pentru rezolvarea crizei din zona de RCA şi pentru a nu împinge această piaţă în colaps.
UNTRR consideră că în măsura în care niciuna dintre modificările propuse nu va fi implementată pe termen scurt, vortexul pieţei RCA din România va creşte şi atunci singura soluţie care va rămâne va fi, ca pentru o perioadă de un an, tarifele RCA/carte verde să fie limitate la valori normale de
- maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri şi persoane care fac transporturi rutiere internaţional şi naţionale,
- maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local,
- maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.
Comentați?