România are la dispoziţie pentru proiecte de transport 5 miliarde de euro în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare, din care mai mult de jumătate sunt disponibile pentru autostrăzi şi drumuri.
Pentru a absorbi, însă, eficient această sumă, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, spune că este nevoie de o planificare realistă, o pregătire amănunţită şi o implementare eficientă a proiectelor de transport.
„Sper ca întârzierea de până acum în pregătirea şi implementarea noilor proiecte de transport sa fie recuperată”, a spus Corina Creţu în cadrul întâlnirii de la Bruxelles cu ministrul Transporturilor, Felix Stroe.
Aceasta a subliniat necesitatea ca Ministerul Transporturilor să aibă un rol de lider în managementul părţilor implicate în proiecte. Litigiile contractuale între antreprenori şi beneficiarii majori de transport, cum ar fi CNAIR şi CFR, au dus la întârzieri în implementarea proiectelor.
În prezent, autorităţile române colaborează cu experţi internaţionali pentru a elabora un nou contract standard, cu clauze de arbitraj pentru soluţionarea conflictelor, în loc să recurgă la instanţele judecătoreşti obişnuite. Astfel s-ar facilita şi accelera implementarea proiectelor de transport cu finanţare europeană şi a celor cu finanţare naţională.
Comisarul pentru politică regională a apreciat faptul că autorităţile romane accelerează pregătirea proiectelor majore, precum tronsonul de cale ferată Gurasada — Simeria şi tronsoanele de autostradă Câmpia Turzii — Târgu Mureş şi Sebeş — Turda, proiecte ce urmează a fi trimise spre aprobare Comisiei Europene, până la finalul acestui an.
De asemenea, oficialul european a apreciat progresul realizat de autorităţile de resort din România în ceea ce priveşte îndeplinirea precondiţiilor aferente investiţiilor în transport, în special încheierea contractelor de performanţă cu furnizorii majori de servicii de transport şi cu beneficiarii — CNAIR, CFR şi Metrorex — şi înfiinţarea Autorităţii de Reformă Feroviară.
„Este foarte important pentru sustenabilitatea sectorului de transport din România faptul că procesul de reformă şi reorganizare în sectoarele feroviar şi rutier continuă şi este accelerat. Cetăţenii români trebuie să aibă acces la drumuri, servicii feroviare şi alte conexiuni de transport public mai bune, cât mai curând posibil”, a subliniat Corina Creţu.
Comisarul pentru politică regională, Corina Creţu, l-a primit miercuri, la Bruxelles, pe ministrul Transporturilor, Felix Stroe, pentru a discuta despre proiectele de transport şi propunerile de proiecte din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), cofinanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi prin Fondul de Coeziune (FC).
Fondurile disponibile pentru transport în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru perioada 2014-2020, sunt:
- autostrăzi / drumuri (FC + FEDR): 2.652.957.000 euro
- căi ferate (FC + FEDR): 1.494.981.576 euro
- reţeaua de metrou Bucureşti-Ilfov (FC): 543.319.149 euro
- căi navigabile interioare şi porturi maritime (FC + FEDR): 271.244.894 euro
- transport multimodal (FEDR): 75.601.432 euro
- TEN-T aeroporturi (FEDR): 42.568.374 euro
Comentați?