Potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), România este ţara cu cea mai mare pondere a asigurărilor auto la nivel european, iar o situaţie asemănătoare în regiune mai există în Albania.
Piaţa de asigurări din România se caracterizează prin depedenţa excesivă de portofoliul auto – asigurările auto reprezintă 74% din totalul primelor brute subscrise la asigurări generale şi 60% din totalul primelor brute subscrise la
nivel de piaţă, conform datelor ASF la nivelul T4 2016, spun reprezentanţii UNSAR.
În 2016, piaţa locală de asigurări s-a situat la 2,2 miliarde euro, în creştere cu 10% faţă de 2015, din care asigurările auto – 1,33 miliarde lei. Asigurările de viaţă reprezintă în Romania numai 18 % din totalul primelor brute subscrise,
restul fiind asigurările „non-life”. Segmentul non-life este preponderent auto (74%), dominat de segmentul RCA – în 2016 a crescut cu aproximativ 26% faţă de anul anterior.
Potrivit asigurătorilor, piaţa de profil se menţine la nivelul de două miliarde de euro, dar potenţialul pieţei nu este pesegmentul RCA, ci în alte forme de asigurare care ar trebui să prindă contur şi în dezvoltarea serviciilor pentru
clienţi.rămâne „consecventă” acestei cifre.
Pe lângă dependenţa excesivă de segmentul auto, provocările industriei asigurărilor în 2016 au fost legate de directiva europeană Solvabilitate II, cu exigenţe mai stricte privind capitalul, de falimentul companiilor Astra şi Carpatica, care deţineau aproximativ 50% din piaţa RCA şi o cotă de piaţă de peste 15%, de protestele transportatorilor şi de plafonarea tarifului RCA, prin OUG, pentru perioada noiembrie 2016 – 18 mai 2017.
Din mai 2017 există o nouă lege RCA cu tarife de referinţă, iar companiile de asigurare speră ca tarifele dereferinţă prevăzute în lege să nu dea naştere, prin intermediul legislaţiei secundare, unei noi forme de plafonare a
tarifelor RCA. Alte provocări pe care le ridică noua lege vizează limitareacheltuielilor de administrare şi devânzare, inclusiv taxe ale companiilor de asigurare, la 25%, şi modul în care se va realiza despăgubirea pentru reparaţia autovehiculelor avariate, care ar putea duce la o creştere necontrolată a daunelor plătite.
Comentați?