Autostrada de Centură Bucureşti A0 prinde contur, însă, conform estimărilor actuale, traficul va fi deschis treptat, până în 2026. Dintr-un total de aproximativ 101 de km, din aprilie 2024 se circulă, pe sărite, doar pe 33,3 de km din cei 42,3 km finalizați. Alți 32 km vor fi gata pe parcursul lui 2024, iar 8,6 km, în noiembrie 2025. Ultimii 17,5 km vor fi finalizați abia în trimestrul III 2026.
Autostrada de Centură Bucureşti A0, cu un traseu diferit de cel al Șosele de centură a Capitalei, este proiectată pentru a prelua traficul de tranzit, în special traficul greu, pe relaţia Constanţa – Nădlac şi pe direcţia Giurgiu – Siret. Construcția sa a fost divizată în două mari secţiuni, Autostrada de Centură Sud (51,3 km), care include și modernizarea actualei Șosele de centură (DNCB) și Autostrada de Centură Nord (49,6 km).
Semi-inelul de sud
Semi-inelul de sud, denumit Autostrada de Centură Bucureşti Sud (51,3 km), este divizat în 3 loturi:
– Lotul 1 Glina – Vidra (17 km). Proiectarea și execuția sunt realizate de compania turcă Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret, care a câștigat licitația cu prețul de 830,7 milioane de lei. Deși traficul rutier ar fi trebui deschis în septembrie 2023, constructorul turc a finalizat, în aprilie 2024, lucrările pentru deschiderea circulației pe 7 km, între DN 4 și granița lotului 2 (km 69), astfel încât să existe descărcare pentru a se circula și pe ultimii 6 km ai Lotului 2 Vidra – Bragadiru (16,3 km), finalizat în întregime la sfârşitul anului trecut.
Segmentul cuprins între DN 4 și Autostrada A2 (aproximativ 10 km) se estimează că va deschis circulației la finalul lunii iulie 2024. Șantierul cuprinde unul dintre cele mai importante noduri rutiere din România, dintre Autostrada București A0 și Autostrada Soarelui A2.
Pentru Lotul 1, Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la finalul anului 2020. Traseul începe printr-un nod rutier prevăzut la intersecţia cu autostrada A2 București – Constanța, traversează râul Dâmboviţa se înscrie între Glina şi Bălăceanca, după care ia direcţia vest traversând Valea Câlnăului şi intersectează DN 4. Aici este prevăzut un nod rutier tip treflă, iar din acest punct, traseul merge paralel cu Centura existentă, trece la nord de Berceni unde intersectează DJ 401, punctul final fiind la km 69.
Șantierul autostrăzii a întâmpinat dificultăți din cauza relocării unei conducte Transgaz care, din cauza documentațiilor întocmite greșit, s-a suprapus peste lucrările de la Pasajul Berceni. În urma revizuirii celor două proiecte identice s-a ajuns la concluzia că este necesară întocmirea unei noi documentații în vederea realizării procedurilor de expropriere.
– Lotul 2 Vidra – Bragadiru (16,3 km). Proiectarea și execuția a fost realizată tot de compania turcă Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret (de la Lotul 1), care a câștigat licitația cu prețul de 750,85 de milioane de lei fără TVA. Deși lucrările au fost finalizate pe întregul lot, circulația rutieră a fost deschisă în luna decembrie 2023 doar pe 9 km (între DN 5 și DN 6) în lipsa unui sector din Lotul 1.
Termenul inițial de finalizare a lucrărilor a fost luna iulie, întârzierile fiind cauzate de o serie de lucrări neprevăzute pentru relocarea infrastructurii de electricitate, care au necesitat noi expropieri.
Traseul începe din apropierea liniei CF 902 Bucureşti – Giurgiu. De aici, autostrada trece printre localităţile Sineşti şi Jilava, unde intersectează DJ 401A, traversează râul Sabar, după care intersectează DN 5, unde este prevăzut un nod rutier. După intersecția cu DN 5, traseul autostrăzii ia direcţia nord-est, ocolind pădurea Jilava, traverseaza CF Port 1 Decembrie și apoi trece la nord de Dărăşti, unde intersectează DC 101. În continuare, traseul se desfăşoară aproape paralel cu râul Sabar pe circa doi kilometri, trece la sud de Măgurele şi Bragadiru, unde intersectează, printr-un nod rutier, DN 6.
– Lotul 3 Bragadiru – Autostrada A1 (18 km). Construcția este realizată de Asocierea Aktor – Euroconstruct Trading, valoarea totală a contractului fiind de 853,4 milioane de lei fără TVA. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în luna octombrie 2021. Traficul rutier ar trebui deschis în luna septembrie 2023, însă, la finalul lunii octombrie, lucrărilor de construcție abia ajunseseră la jumătate. În urma unei vizite pe șantier, ministrul Transporturilor i-a cerut antreprenorului grec ca lucrările să fie finalizate în 2024. Traseul ia direcţia nord-vest după nodul rutier cu DN 6. Autostrada trece la sud-vest de localităţile Clinceni şi Domneşti. La kilometrul 93, autostrada traversează CF 900 Bucureşti – Craiova, iar în continuare traseul are direcţia nord, traversează râul Sabar, la vest de Dârvani şi canalul de aducţiune Argeş, după care, la vest de Ciorogârla, traseul autostrăzii traversează pădurea Berceni, intersectează DJ 601, traversează pârâul Ciorogârla şi DJ 602 şi se termină până la intersecţia cu Autostrada A1 Bucureşti – Piteşti.
Practic, Lotul 3 Sud conectează DN 6, în zona Bragadiru – Cornetu, cu Autostrada A1, în zona Ciorogârla – Dragomirești Vale, iar construcția sa cuprinde și nodul rutier dintre autostrăzile A0 și A1.
Semi-inelul de nord
Semi-inelul de nord, intitulat Autostrada de Centură Bucureşti Nord (49,6 km), este împărțit în patru loturi:
– Lotul 1 Dragomirești – Corbeanca (17,5 km) a fost atribuit Asocierii Pizzarotti & C SpA Italia – Retter Project Management de abia în 2023, după patru ani de la lansarea licitației și după două contestații în instanță, care au întârziat începerea lucrărilor. Deschiderea circulației era prevăzută inițial pentru 2025, dar CNAIR estimează că investiția va fi finalizată în trimestrul III 2026. Practic, lotul conectează DN 1 de Autostrada A1. Valoarea contractului este 815,07 milioane de lei, fără TVA, iar prima etapă, cea a proiectării, a început în luna octombrie 2023. Traseul se desfăşoară pe raza judeţului Ilfov, între DJ 601A (Dragomireşti Vale – Bacu) şi DN 1, în dreptul localității Corbeanca. De-a lungul traseului vor fi amenajate două noduri rutiere la intersecţia cu DN 7 Bucureşti – Piteşti la km 9+400 şi cu DN 1A Bucureşti – Buftea – Ploieşti – Săcele, la km 12+130. De asemenea, contractului mai prevede realizarea a 10 poduri şi pasaje.
Lucrările de execuție vor începe în curând, potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor. În acest moment se derulează cercetarea arheologică, descoperindu-se de fapt opt situri în plus față de cele patru prevăzute de Studiul de Fezabiliate.
– Lotul 2 Corbeanca – Afumați (19 km). Circulația a fost deschisă în data de 29 noiembrie 2023, cu 7 luni înainte de termenul contractual stabilit cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade. Din cei 19 km finalizați, se circulă pentru început doar pe aproximativ 10 km, iar, după asigurarea legăturii cu Lotul 3, circulația va fi posibilă la profil de autostradă între DN 1 și DN 2, pe 21 de km. Valoarea contractului este de 831,92 milioane de de lei (fără TVA). Traseul se desfășoară între DN 1 (în dreptul localității Corbeanca) și proximitatea DN 2 (în dreptul localității Afumați) și traversează teritoriile administrative ale localităților Corbeanca, Balotești, Tunari, Dascălu, Ștefăneștii de Jos și Afumați. Pe acest lot au fost realizate 9 pasaje, două poduri (peste râul Moștiștea și râul Pasărea), un nod rutier la intersecția cu DN 1 București – Ploiești, un nod rutier la intersecția cu A3 București – Brașov, o parcare de scurtă durată, un spațiu de servicii și un Centru de Întreținere și Control.
– Lotul 3 Afumaţi – Pantelimon (8,6 km). Contractul de proiectare și a fost semnat cu compania China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), la prețul de 397,99 milioane de lei, fără TVA. Inițial, constructor fusese desemnată compania turcă IC Ictaș Inșaat Sanayi ve Ticaret, dar contestația companiei chineze a avut succces. CNAIR estimează că investiția va fi finalizată în luna noiembrie 2025.
Traseul acestui lot se desfăşoară pe raza judeţului Ilfov între DN 2, în dreptul localităţii Afumaţi şi DN 3 în zona Pantelimon – Cernica. De-a lungul traseului va fi amenajat un nod rutier la intersecţia cu DN 2 Bucureşti – Urziceni la km. 40+230 și, totodată, vor fi construite 7 pasaje, două dintre acestea având lungimi de 318,30 m, respectiv 466,50 m.
Ministerul Transporturilor a emis, în martie 2024, Autorizația de Construire pentru Etapa I: km 39+000 – km 41+230 – Nod rutier DN2, necesară pentru începerea lucrărilor de execuție a 2,3 km. Această porțiune are prioritate pentru asigurarea descărcării traficului rutier de pe A0 dinspre A3 (Lotul 2 Nord) spre DN 2, astfel încât să se poată circula pe întregul Lot 2 Nord, finalizat, dar dat în trafic parțial la sfârșitul anului trecut.
Totodată, Primăria Afumați a emis două Autorizații de Construire, una pentru amenajarea organizării de șantier și una pentru construirea unui sens giratoriu provizoriu pe DN 2, în scopul asigurării legăturii rutiere între A0 și DN 2.
– Lotul 4 Pantelimon – Autostrada A2 (4,5 km). Proiectarea și execuția este realizată de SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade. Contractul a fost semnat în august 2020, la prețul de 312,63 milioane de lei fără TVA, iar lucrările au început, în aprilie 2023, doar pe porțiunea pentru care există Autorizație de construire, adică pentru pasajul peste calea ferată București Sud – Oltenița, cu o lungime de 504 m și o primă parte (Culeea C1, Pilele P1 și P2) din Podul peste Lacul Cernica și drum de exploatare la km 49+157.
În martie 2024, Agenția Națională pentru Protecția Mediului a emis Acordul de Mediu care cuprinde și restul lucrărilor afectate de ariile protejate, precum pasajul pe DJ 301 (Pantelimon – Cernica – Budești – Crivăț) peste autostradă și Podul peste Lacul Cernica. Ulterior, în mai 2024, a fost emisă Autorizația de construire etapa II, care include pilele podului (19 pile) și pasajul CFR Oltenița (racordări cu terasamentele).
Traseul se desfășoară pe teritoriul județului Ilfov între DN 3 și începutul nodului rutier cu A2, pe raza localităţilor Pantelimon și Cernica. După intersecția cu DN 3 autostrada ocolește proprietatea Mănăstirii Cernica, intersectează DJ 301 și apoi traversează Lacul Cernica printr-un viaduct de aproape 1,3 km. Potrivit CNAIR, deschiderea circulației este prevăzută chiar la finalul acestui an (!).
Conectare directă cu Bucureștiul
Pentru fluidizarea traficului, Autostrada de Centură Bucureşti va fi conectată la marile bulevarde din București printr-o rețea de 8 drumuri radiale, cu o lungime totală de peste 96 de km, de-a lungul cărora vor fi construite trotuare și piste de biciclete și pe care vor fi instalate 120 de stații de încărcare pentru mașinile electrice. Șoselele vor fi legate de Capitală prin 33 de noduri, intersectând 30 de localități din zona metropolitană, costul estimat al proiectelor fiind de 590,85 mil. euro fără TVA. La începutul lunii decembrie 2023, stadiul realizării era următorul:
– în proiectare: DR 1 Vest Expres (Domnești/Ciorogârla – Bd. Timișoara), DR 4 Nord Expres (Bd. Poligrafiei – Corbeanca), DR 9 Sud Expres (Berceni/Vidra – Bd. Metalurgiei)și DR 10 Măgurele Expres (Măgurele – Prelungirea Ferentari);
– în pregătire pentru lansarea licitației pentru proiectare: DR 5 – Pipera Expres (Tunari – Otopeni); DR 6+7 – Afumați Est Expres (Voluntari – Afumați); DR 8 – Splai Expres (Splaiul Unirii – A0); Nod Rutier Ștefăneștii de Jos;
– în procedura de licitație: DR 2, care reprezintă de fapt proiectul de extindere a Autostrăzii A1 la 3 benzi până la Pitești; DR 3 Giuleşti Expres (Calea Giuleşti – Săbăreni).
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)
CITEȘTE ȘI:
Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi
Germania va acorda, până în 2028, noi facilități pentru mașinile electrice de companie
Comentați?