Advertisement

testarea medicală a șoferilo
Home Infrastructură Siguranţă rutieră Testarea medicală a șoferilor ar trebui standardizată la nivelul UE. Propunerea ETSC

Testarea medicală a șoferilor ar trebui standardizată la nivelul UE. Propunerea ETSC

Potrivit Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (European Transport Safety Council – ETSC), medicii generaliști (medicii de familie) din țările UE ar trebui să acorde o atenție mai mare testării pacienților din punctul de vedere al aptitudinilor de a conduce, în condițiile în care acestea sunt verificate sistematic doar pentru șoferii mai în vârstă. Totodată, pentru testarea medicală a șoferilor, organizația propune adoptarea unei proceduri de screening standardizat, bazat pe cele mai bune practici internaționale, pentru a fi utilizat în toate statele membre.

Abordarea actuală a UE de a evalua dacă șoferii sunt apți din punct de vedere medical să dețină un permis de conducere necesită o revizuire substanțială, potrivit unui nou raport al ETSC.

Documentul examinează situația actuală din țările europene în ceea ce privește evaluarea capacității medicale de a conduce, cu referire la normele actuale ale UE. În prezent, Comisia Europeană revizuiește Directiva privind permisul de conducere a vehiculelor și se estimează că proiectul va fi finalizat în 2022.

Raportul arată că punctul de plecare pentru multe țări din UE este încă evaluarea bazată pe vârstă, în pofida faptului că studiile au concluzionat că afecțiunile medicale specifice, abuzul de substanțe, tulburările mentale, epilepsia și diabetul sunt factori mai importanți decât vârsta atunci când vine vorba de condiția medicală necesară pentru a conduce.

Testarea obligatorie bazată pe vârstă a șoferilor nu s-a dovedit a fi eficientă în prevenirea coliziunilor severe. Poate avea chiar un impact negativ asupra siguraței, deoarece șoferii mai în vârsta cu permise de conducere anulate din cauza sănătății precare devin utilizatori vulnerabili ai drumului. În aceste condiții, ETSC recomandă guvernelor naționale să utilizeze pe scara mai largă permisele de conducere condiționate, pentru a permite celor care ar putea prezenta un risc scăzut să continue să conducă în anumite circumstanțe.

O lipsa de informații valide cu privire la rolul jucat de afecțiunile și tulburările medicale în coliziunile rutiere constituie, de asemenea, o problemă semnificativă, potrivit autorilor raportului. Aceștia sunt de părere, că datele aprofundate la nivel european rezultate din investigarea acestor accidente ar putea fi de folos în aceasta chestiune, însă, în prezent, doar un număr mic de țări colectează sistematic astfel de informații.

O excepție importantă este Finlanda, unde fiecare coliziune fatală este analizată printr-o investigație aprofundată. Între 2014 si 2018, în 16% dintre cazuri, politiștii finlandezi au atribuit cauza unei coliziuni fatale stării de sănătate a soferului. Bolile cardiovasculare au fost cel mai frecvent factor de risc în care afecțiunea a contribuit direct la coliziune. Dintre cele 141 de coliziuni fatale cauzate de starea de sănătate a șoferului, în perioada 2014 – 2018, 119 au fost cauzate de boli de inimă sau hipertensiune.

Multe dintre țările analizate în studiu impun efectuarea unui control medical atunci când se solicită pentru prima dată permisul de conducere, în afara de testul de vedere cerut de normele UE. Însa, potrivit ETSC, există diferențe mari în ceea ce privește modul în care se efectuează aceste verificări. Astfel, testul medical necesar pentru obținerea unui permis de conducere pentru prima dată poate varia de la un formular de autoevaluare completat și semnat de solicitant, la un examen medical efectuat de un medic de familie sau un examen medical efectuat de un medic specialist.

ETSC recomandă ca UE și guvernele naționale să ia în considerare adoptarea unei proceduri de screening standardizat, bazat pe cele mai bune practici internaționale, pentru a fi utilizat în toate statele membre.

Totodată, organizația recomandă întârirea rolului medicilor de familie (medicii generaliști) pentru identificarea celor care ar putea fi expuși riscului de accidente.

 

CITEȘTE ȘI:

Număr mare de ”insolvențe ascunse” în Europa. Studiu Coface

Renault pregătește producția a 5 modele hibride la fabricile din Spania

UE alocă 726 de mil. euro pentru construirea Drumului Expres Craiova – Piteşti

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

accidentate
Siguranţă rutieră

INS: Scădere uşoară a numărului de persoane accidentate mortal în incidente de circulaţie

În cursul anului 2023 s-au înregistrat 28.962 accidente de circulaţie rutieră cauzatoare...

mașinile electrice
Siguranţă rutieră

Riscul ca mașinile electrice să accidenteze pietonii este de 2 ori mai mare decât în cazul mașinilor termice. Studiu

Mașinile electrice cu baterie (BEV) și hibridele plug-in (PHEV) în modul electric...

traficul rutier
Siguranţă rutieră

Topul orașelor din România în funcție de traficul rutier. Analiză Storia

Reșița, Oradea, Brașov, Botoșani și Deva sunt orașele din România cu traficul...

siguranţa rutieră a copiilor
Siguranţă rutieră

Ghiduri de educație rutieră pentru elevi, realizate de MAI și Ministerul Educației

Ministerul Afacerilor Interne (MAI), în colaborare cu Ministerul Educației, a publicat trei...