Test drive – Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Test drive - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Motor nou, cutie de viteze nouă, sistem multimedia nou: m-am întors din Barcelona cu primele impresii de la volanul lui Nissan Qashqai 1.3 DiG-T, în versiunile de 138 și 157 CP.

Noul motor de 1,3 litri joacă un rol crucial în gamele companiilor Nissan, Renault, Dacia și Mercedes-Benz, pentru că  urmează să echipeze unele dintre cele mai bine vândute modele ale acestora. Deja poate fi comandat pe Renault Megane, în variantele de 116 și 140 CP (exclusiv cutie de viteze manuală) și pe Mercedes-Benz Clasa A (136 și 163 CP, ambele cu transmisie manuală sau DCT cu 7 rapoarte). Până la sfârșitul anului îl vom regăsi, cu siguranță, și sub capota modelelor Dacia Duster (130 și 150 CP, doar cutii de viteze manuale, dar tracțiune față sau, pentru varianta de 150 CP, opțional integrală), Nissan Qashqai și – țineți-vă bine – Nissan X-Trail, așa cum aveam să aflu din discuția cu oficialii mărcii nipone! Vă dați, astfel, seama că importanța pe care o are noul propulsor în viitorul acestor companii este realmente uriașă.

Test drive - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Desigur, Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi n-a tratat cu superficialitate speța, ci a dezvoltat motorul continuu, timp de patru ani, alături de partenerii de la Daimler. I-au pus ”toate cele”: injectoare cu șase duze, poziționate central în capul camerei de ardere, capabile să pulverizeze benzina cu 250 bari direct în camera de ardere (200 de bari la versiunile anterioare), distribuție variabilă pe admisie și evacuare, precum și turbocompresor cu waste gate controlat electronic, pentru răspuns instantaneu la turații joase, apoi au aplicat un strat metalic fin pe oglinda cilindrilor (ca la super-sportiva Nissan GT-R), pentru durabilitate și transfer optim de căldură și l-au aruncat în teste: peste 40.000 de ore de reglaje și măsurători pe banc, peste 300.000 km pe șosea, în condiții extreme.

Iar acum sunt gata să văd cum se descurcă sub capota lui Qashqai. Japonezii l-au reglat în două variante de putere: versiunea de 138 CP îl va înlocui pe actualul 1.2 DiG-T de 115 CP, iar cea de 157 CP, pe actualul 1.6 DiG-T de 163 CP. Astfel, cel mai puțin performant motor pe benzină din gama Qashqai va avea 140 CP!

Am pornit la o tură de aproximativ 80 km cu versiunea de bază, de 138 CP. Aceasta dezvoltă cu 23 CP și cu 50 Nm mai mult decât cea de 1,2 litri care iese din gamă, consumul mixt este mai mic cu 0,3 l/100 km, iar reprizele sunt clar mai rapide: 80-100 km/h în treapta a patra scade cu 21% (de la 5,7 la 4,5 s), iar 80-120 km/h într-a cincea este mai scurt cu 35%. Pe șosea, forța de accelerare se face simțită de la 1.500 rpm și ține până la 5.000 rpm. Sub 1.500 rpm, propulsorul funcționează rafinat și nu dă semne de subturare, deși trage greu. Depășirile sunt rapide, în pofida treptelor lungi: într-a șasea, la 130 km/h, turația este de 2.750 Nm. La fel de mult m-a impresionat și lipsa zgomotului și a vibrațiilor. Consumul în test a fost de 6,5 l/100 km.

Test drive - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Pauză de cafea și încep runda a doua, la volanul versiunii de top, care dezvoltă 157 CP. Raportat la motorul 1.6 DiG-T pe care îl înlocuiește, puterea a scăzut cu 6 CP, cilindreea este inferioară cu 286 cmc, dar cuplul maxim este mai mare cu 20 Nm. Rezultatul: accelerația 0-100 km/h a rămas neschimbată (8,9 s) iar consumul mixt a scăzut cu 0,5 l/100 km. În practică, motorul de 157 CP este puternic și trage bine până la 5.500 rpm, dar diferența de putere față de versiunea de 138 CP se simte în palierul de turație 3.000-5.000 rpm, unde forța de tracțiune este mai mare. În rest, ambele motoare ”prestează” asemănător, de aceea diferența de 600 euro la echipări echivalente merită plătită doar de vitezomani (în treapta a 3-a, versiunea puternică atinge 145 km/h) și de flotele care obișnuiesc să transporte mărfuri mai grele. Consumul pe care l-am înregistrat după un mers alert spre sportiv, cu drum întins și serpentine, a fost de 7,5 l/100 km. Pentru ambele versiuni, intervalele de revizii au crescut la 30.000 km, față de numai 20.000 km la vechile 1.2 DiG-T și 1.6 DiG-T.

O nouă pauză scurtă și intru în runda a treia: organizatorii testului mi-au pus la dispoziție un exemplar animat de combinația 1.3 DiG-T 157 CP – transmisie automată cu dublu ambreiaj. Noua cutie de viteze este produsă de Getrag, are șapte rapoarte și anunță o premieră pentru constructorul japonez: este prima transmisie DCT care echipează un autoturism Nissan de serie mare (doar supersportiva GT-R a mai avut o transmisie cu dublu ambreiaj până acum). Niponii au luat-o, au reglat-o ”in house” (aceștia mi-au că softul este diferit de cel de la Mercedes-Benz Clasa A) și au montat-o pe Qashqai. La proba practică, ce a conținut atât porțiuni de drum prin Barcelona, cât și câteva escapade pe drum național, primele impresii au fost pozitive: transmisia este reglată echilibrat, schimbă suficient de rapid, fără a induce șocuri și nu a ezitat pe parcursul celor 40 km de test. Este foarte plăcută, relaxantă la condus și reprezintă un salt uriaș peste fostul CVT. Nici CVT-ul nu a ieșit din ofertă, ci va echipa opțional viitoarea versiune diesel 1.7 dCi 150 CP, care o înlocuiește pe actuala 1.6 dCi 130 CP. În concluzie, transmisia DCT reduce mult oboseala șoferului, deci o recomand doar companiilor pentru care confortul șoferului valorează mai mult decât prețul de 1.764 euro (fără TVA) cerut de Nissan pe noua transmisie.

Test drive - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

Pe același exemplar a fost montat și noul sistem de infotainment NissanConnect, care, deși păstrează aceeași diagonală de 7 inci, a primit un ecran nou-nouț, mult mai prompt, și un sistem de navigație TomTom conectat, care actualizează datele în timp real. Descărcarea pe telefon a aplicației Door to Door, permite planificarea călătoriei pe îndelete, din timp, urmând ca la conectarea cu sistemul multimedia, datele să fie transferare automat.

Test drive - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T

În plus, poți să poziționezi iconițele pe cele trei ecrane de start întocmai ca la un smartphone (drag and drop) și poți să-ți conectezi smartphone-ul folosind aplicațiile Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul se updatează automat, folosind conexiunea Wi-Fi, iar dacă update-ul este consistent (transferul de date este prea mare), acesta poate fi descărcat pe un stick, care se poate conecta la mufa USB a sistemului multimedia.

 

Verdict FloteAuto

Un mare pas înainte, noul motor de 1,3 litri este plăcut la condus, pu-ternic și în test a avut un consum decent. Prețul de bază, de 15.925 euro fără TVA este foarte scăzut, iar transmisia DCT (+1.764 euro fără TVA) este docilă și performantă.

 

 

 

 

  • Motor puternic și rafinat
  • Consum real decent
  • Silențios, indiferent de turație
  • Transmisie DCT cu mult peste CVT
  • Sistem multimedia în mare progres
  • Transmisie DCT relativ scumpă (1.764 euro)

 

Test drive – Nissan Qashqai 1.3 DiG-T / galerie foto

Date tehniceNissan Qashqai 
Model1.3 DiG-T 138 CP1.3 DiG-T 157 CP
Motor/nr. cilindriL4, turbo
Cilindree (cmc)1.332
Putere maxima/turatie (CP/rpm)138/5.000157/5.500
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)240/1.600260/2.000
Transmisiefata
Cutie de vitezemanuala, 6 treptemanuala, 6 trepte
L/l/h (mm)4.394/1.806/1.595
Ampatament (mm)2.646
Volum portbagaj (l)430-1.598
Masa la gol (kg)1.375
Acceleratie 0-100 km/h (s)10,58,9
Viteza maxima (km/h)193200
Consum mixt (l/100 km)5,35,5
Emisii CO2 (g/km)121122
Pret (euro cu TVA)de la 15.925de la 18.353

Adaugati comentariu