Lemnul era materia primă pentru realizarea roților, iar până la actualele anvelope, povestea este lungă. Etapele prin care au trecut cauciucurile de la primele modele până la anvelopele ultramoderne de azi merită cunoscute, pentru că fac parte din istoria autoturismelor.
Automobilele de azi sunt dotate cu roți care au cauciucuri și jante, sunt stabile și sigure datorită aderenței la carosabil și a tehnologiilor modern de fabricație. Rezistente și fiabile, fiecare din aceste cauciucuri auto au în spate o istorie de sute de ani. Oamenii au fost mereu preocupați de inventarea unor metode de îmbunătățire a anvelopelor, pentru a circula cât mai comod și plăcut cu automobilul.
In secolul al XIX-lea, oamenii au încercat pentru întâia dată să folosească cauciucul natural . Arborele de cauciuc oferea o resursa care trebuia exploatată. Din nefericire încercările de prelucrare s-au dovedit a fi eșecuri. Tehnologiile rudimentare nu au reușit să dea cauciucului flexibilitate și rezistență. Acest gen de material era casant, dificil de prelucrat, incomod.
Primele modele inițiale de anvelope erau fabricate din diferite straturi de pânză acoperite cu piele care acopereau un tub din cauciuc ce era umflat în prealabil. Această tehnică a fost dezvoltată de inginerul Robert W. Thompson și de medicul veterinar John B. Dunlop .
In secolul al XIX-lea, oamenii au încercat pentru întâia dată să folosească cauciucul natural
Până la folosirea procesului de vulcanizare pentru cauciucul folosit la anvelope, acestea erau mai dificil de folosit. În anul 1844, Charles Goodyear revoluționează lumea anvelopelor, descoperind procesul de vulcanizare. De abia după ce anvelopele vulcanizate au intrat în industria fabricării autoturismelor, putem vorbi de cauciucuri moderne. Vulcanizarea a reprezentat practice înlăturarea sulfului conținut de cauciuc, iar rezultatul a fost un material impermeabil și rezistent, cu proprietăți elastice. Numele lui Goodyear rămâne și azi unul de referință în istoria cauciucurilor, fiind una din cele mai cunoscute mărci de anvelope din lume.
În anul 1891 se marchează iar un moment important pentru evoluția anvelopelor. Fraţii Michelin inventează prima anvelopă demontabilă. Tot fraţii Michelin au creat cauciucul radial care a dat anvelopelor o stabilitate mult mai mare la rulare şi o durată de viață extinsă.
În 1910, Compania Goodrich a perfecționat anvelopele, mărindu-le rezistența prin adăugarea de carbon la cauciuc. Goodrich a realizat primele anvelope fabricate din cauciuc sintetic, în 1937. Acest procedeu a condus la eliminarea necesității de cauciuc natural, care se obține din arborele de cauciuc, o specie care merită să fie protejată.
Anii următori au adus alte îmbunătățiri pentru anvelope
Anii următori au adus alte îmbunătățiri cauciucurilor pentru autoturisme, apare și anvelopa de iarnă, special construită pentru a înfrunta zăpezile din nord. Celebrele anvelope Nokian au fost primele testate în condiții extreme de iarnă din Finlanda. Această anvelopă de iarnă a rămas una din cele mai vândute și apreciate cauciucuri și astăzi. Anvelopele radiale cu banda de rulare independentă de flancuri au fost create la jumătatea secolului trecut, iar stabilitatea la rulare a fost mult îmbunătățită. Carcasa cu arcuri drepte are o durabilitate sporită față de anvelopele anterioare cu pliu încrucișat.
In zilele noastre, tehnologiile de productie au evoluat iar forma anvelopelor și structura au cunoscut progrese uriașe. Marile branduri care fabric anvelope realizează azi milioane de produse, modele din ce în ce mai perfecționate de anvelope de iarnă, de vară și all- season.
Renumele acestor producători de anvelope a fost întreținut și încurajat de publicitate. Nu întâmplător, cel mai cunoscut personaj publicitar din lume este micul omuleț Bibendum – logo-ul celebrelor anvelope Michelin.
În fiecare an, sunt realizate în lumea întreagă peste 300 de milioane de bucăți de anvelope. Tendințele ecologice din ultimii ani au impus diferite metode de reciclare a anvelopelor. Cauciucul din care sunt fabricate anvelopele este refolosit. Topirea anvelopelor vechi duce la producerea de noi cauciucuri sau resturile sunt folosite în industria de drumuri și transport.
Dacă ai anvelope vechi acasă, te poți gândi să le oferi noi întrebuințări. Pot fi vopsite, colorate pentru a realiza un decor original în grădină sau în spațiile verzi din curte. Anvelopele rămân unele din cele mai comune produse, având în vedere că aproape toți folosim azi autovehicule pentru a ne deplasa.
Comentați?