Advertisement

GSR2
Home Infrastructură Siguranţă rutieră Regulamentul general de siguranță: Mașini mai sigure, dar posibil mai scumpe

Regulamentul general de siguranță: Mașini mai sigure, dar posibil mai scumpe

În conformitate cu Regulamentul general de siguranță, din luna iulie 2024, mașinile noi de companie vor fi echipate standard cu o serie de tehnologii de siguranță suplimentare, care vor influența managementul de flotă, inclusiv din punct de vedere financiar. Specialiștii spun că vehiculele vor fi mai sigure, dar ar putea fi și mai scumpe.

Fie că este vorba de viteză nepotrivită, de distanță insuficientă, de conducere sub influența alcoolului, de distragerea atenției cauzată de smartphone-uri sau de alte sisteme de comunicații electronice, factorul uman joacă un rol crucial în accidentele de circulație. „În toată Europa, aproape 90% dintre accidente sunt cauzate de erori umane”, spune Markus Egelhaaf, specialist în accidente în cadrul DEKRA. Pentru a contracara aceste consecințe și, într-o anumită măsură, pentru a compensa pericolele rezultate din conducerea inadecvată a unui autovehicul, industria auto se bazează de ani de zile pe sisteme de asistență pentru șofer care pot recunoaște, într-un stadiu incipient, situațiile critice din trafic, avertizând asupra pericolelor și, dacă este necesar, intervenind activ. Acest lucru este exact ceea ce vizează Regulamentul general de siguranță (General Safety Regulation – GSR), revizuit de Comisia Europeană în luna martie 2019, și cunoscut, drept urmare, sub denumirea de GSR2. Ca parte a regulamentului, sistemele de asistență pentru șofer, care sporesc siguranța, vor deveni obligatorii în mai multe etape.

Din luna iulie 2022, regulamentul se aplică deja noilor tipuri de vehicule, iar din luna iulie 2024 toate vehiculele noi înmatriculate (pentru prima dată) în UE vor trebui să respecte majoritatea prevederilor GSR2. Pentru alte câteva sisteme de asistență, reglementările vor intra în vigoare în anii următori. „În general, pachetul în ansamblu poate oferi o creștere semnificativă a siguranței pentru toți utilizatorii drumului”, este convins Markus Egelhaaf. Totodată, expertul DEKRA arată că sistemele de asistență nu scutesc șoferii de responsabilitatea lor: „În cele din urmă, această responsabilitate revine întotdeauna conducătorului auto, care, chiar și cu sistemele de siguranță suplimentare, trebuie să își adapteze stilul de condus la situația de trafic sau la condițiile de drum și de vizibilitate. Cel mai bun sistem nu poate schimba limitele fizicii. De asemenea, trebuie să ne amintim că vor dura mulți ani până se va ajunge la un nivel ridicat de penetrare pe piață. Există încă multe vehicule pe șosea care nu au sisteme de asistență sau sunt echipate doar cu câteva”.

Prevenirea accidentelor cu asistență electronică

Dar ce prevede în detaliu GSR2 pentru autoturismele și vehiculele comerciale ușoare noi înmatriculate? Din 7 iulie 2024, acestea trebuie să fie echipate – așa cum sunt deja anumite camioane și autobuze – cu un „sistem avansat de frânare de urgență”, care este cel puțin capabil să detecteze vehiculele staționare și în mișcare și să frâneze independent, cu scopul de a evita o coliziune sau de a micșora impactul unei coliziuni. Până în 2026, sistemul de frânare de urgență al vehiculelor noi trebuie să poată reacționa și la pietoni și bicicliști. Pentru tipurile noi de vehicule, acest sistem va deveni deja obligatoriu din iulie 2024.

Mașinile și vehiculele utilitare ușoare noi trebuie, de asemenea, să fie echipate cu un „sistem de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație”. Un astfel de sistem atenționează conducătorul auto dacă vehiculul riscă să părăsească banda. Dacă șoferul nu reacționează și vehiculul părăsește banda, sistemul intervine.
Frânarea de urgență și avertizarea la părăsirea benzii sunt exemple de sisteme care intră în acțiune în situații critice sau înainte de o coliziune iminentă. Ele ajută la evitarea accidentelor care altfel ar putea avea loc în anumite situații. Alte sisteme abordează evenimente potențial critice, funcționează preventiv și sunt independente de situațiile specifice. Un exemplu în acest sens este „sistemul de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto”, care analizează starea de alertă a șoferului și îi cere să ia o pauză dacă este necesar.

De asemenea, GSR2 mai prevede și „facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest”, conceput pentru a ajuta la prevenirea conducerii în stare de ebrietate.

Totodată, noile vehicule vor mai fi dotate și cu un „sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei”, care avertizează șoferul dacă viteza maximă permisă pe porțiunea respectivă de drum este depășită. Cu toate acestea, multe accidente au loc deoarece șoferii conduc prea repede pentru starea drumului sau condițiile meteo, chiar dacă acestea se încadrează în limitele general permise. „Din păcate, asistentul inteligent de viteză este ineficient împotriva vitezei inadecvate”, subliniază expertul DEKRA.

Înregistrarea accidentelor

Pe lângă sistemele deja menționate, GSR2 prevede și numeroase alte sisteme electronice ca echipamente obligatorii, precum un „dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele”, al cărui scop constă exclusiv în înregistrarea și stocarea informațiilor și a parametrilor critici legați de accident, cu puțin timp înainte, în timpul și imediat după o coliziune. „Dispozitivul înregistrează în mod constant date dinamice de conducere și starea sistemelor, precum și activarea sau intervenția lor activă în timpul conducerii”, explică Markus Egelhaaf. Evaluând astfel de date, este posibil să se determine mai precis cum a avut loc un accident.

Acest dispozitiv digital, denumit și „cutie neagră”, a provocat multe discuții de-a lungul timpului. Cert este că nu va ”asculta” conversațiile, spre deosebire de echivalentul său din lumea aviației. De asemenea, reglementările prevăd ca datele înregistrare să fie anonimizate și să nu fie folosite de oamenii legii sau de companiile de asigurări. Doar autoritățile naționale ar trebui să aibă acces la acesta, în scopul exclusiv de a studia și analiza accidentelor.
Pe de altă parte, autoturismele și vehiculele comerciale ușoare noi trebuie să mai fie echipate și cu un „semnalul pentru frânare de urgență”, care este o funcție de semnalizare luminoasă ce indică, pentru ceilalți utilizatori ai drumului aflați în spatele vehiculului, că mașina încetininește puternic, precum și cu ”sistemul de avertizare la mersul înapoi”, care atenționează conducătorul auto cu privire la prezența persoanelor și a obiectelor în partea din spate a vehiculului, cu scopul principal de a evita coliziunile la mersul înapoi.

Nu în ultimul rând, vor mai fi introduse un ”sistem de monitorizare a presiunii în pneuri” și o protecție eficientă a software-ului vehiculului împotriva atacurilor cibernetice și manipulării.

Implicații financiare

Echiparea vehiculelor cu noi tehnologii de siguranță adaugă costuri suplimentare, astfel încât producătorii auto fie trebuie să crească prețurile, fie trebuie să decidă dacă acel vehicul merită să mai fie comercializat. Cu toate acestea, deși implementarea noilor tehnologii poate crește inițial costurile de achiziție și întreținere a vehiculelor, sunt așteptate economii pe termen lung prin reducerea ratelor de accidente și a primelor de asigurare.

Regulamentul general de siguranță

 

Sursa foto: TUV Sud

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Mercedes și Stellantis sunt în discuții cu Serbia pentru a investi în procesarea litiului și în producția de baterii

 

Responsabilitățile managerilor de flotă au devenit tot mai extinse și mai complexe. Studiu Dataforce

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MAE
Siguranţă rutieră

MAE: Recomandări privind trecerea frontierelor bulgare pentru perioada 20 iulie – 15 septembrie

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care intenţionează să călătorească în...

Autostrada A3
Siguranţă rutieră

Trafic închis pe Autostrada A3, în perioada 18-19 iulie. Rutele alternative

Centrul INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române informează că în...

antidrog
JuridicSiguranţă rutieră

Guvernul modifică Ordonanţa de urgenţă privind siguranţa rutieră. Testele antidrog și returnarea permiselor

În ședința de joi, Guvernul va modifica Ordonanţa de urgenţă privind siguranţa...

giurgiu-ruse
Siguranţă rutieră

Miercuri încep lucrările de reparație pe Podul Giurgiu – Ruse. Durata estimată, 730 de zile

Lucrările de reparație pe tronsonul bulgar al Podului Giurgiu – Ruse încep...