Parlamentul European a adoptat rezoluția care susține aderarea României la spațiul Schengen

Parlamentul European a adoptat, marţi, o rezoluţie care solicită Consiliului UE adoptarea unei decizii pozitive privind aderarea României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen.
Schengen

Rezoluția a fost adoptată cu 547 voturi pentru, 49 împotrivă și 43 abțineri.

În textul rezoluției, eurodeputații afirmă că, până la sfârșitul anului 2022, Consiliul ar trebui să ia toate măsurile necesare pentru a adopta decizia asupra admiterii României și Bulgariei în spațiul Schengen de liberă circulație. Acest lucru ar trebui să asigure eliminarea controalelor asupra persoanelor la toate frontierele interne pentru ambele state membre în prima parte a anului 2023.

Constatând că spațiul Schengen este „una dintre cele mai mari realizări ale Uniunii Europene”, eurodeputații critică faptul că statele membre nu au luat încă o decizie privind admiterea Bulgariei și României, deși cele două țări îndeplinesc de mult timp condițiile necesare. Menținerea controalelor la frontierele interne este discriminatorie și are un impact negativ asupra vieții lucrătorilor mobili și a cetățenilor, potrivit eurodeputaților. Obstrucționarea importurilor, a exporturilor și a liberei circulații a mărfurilor din porturi dăunează, de asemenea, pieței unice a UE.

Textul rezoluției menționează clar că țara noastră îndeplinește criteriile tehnice de aderare la zona Schengen de peste 11 ani. Spațiul Schengen și întreaga Uniune Europeană sunt mai sigure cu țara noastră în interiorul spațiului de liberă circulație decât în afara lui. România a demonstrat anul acesta că poate securiza frontiera de est a Uniunii Europene în cele mai dificile condiții: a primit peste 1 milion de refugiați din Ucraina cărora le-a oferit hrană, adăpost și îngrijire medicală. În plus, țara noastră a asigurat tranzitul fără riscuri pe teritoriul său pentru refugiații ucraineni și treceri sigure ale frontierei către alte state UE și Schengen, cum ar fi Ungaria.

Beneficiile aderării României la spațiul Schengen sunt concrete și sunt imediate. În anul 2021, peste 36 de milioane de persoane și aproximativ 12 milioane de mijloace de transport au trecut granițele țării noastre și au trebuit să aștepte la coadă pentru controlul vamal. Aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen va însemna zero ore de așteptat la graniță pentru șoferii de camioane care exportă marfa din România spre vestul Uniunii Europene și zero ore de stat la coadă pentru turiștii români care aleg să meargă vara în vacanță în Bulgaria sau Grecia. Înseamnă costuri mai puține pentru transportatorii de mărfuri, mai puțin combustibil consumat și mai puține ore la volan pentru șoferi.

Totodată, aderarea la spațiul Schengen va aduce mai multe investiții în țara noastră care vor genera mai multe locuri de muncă stabile și bine plătite pentru oameni. Un investitor străin va fi mult mai interesat decât în prezent să deschidă o fabrică în România dacă va ști că poate exporta marfa în restul Uniunii Europene mult mai rapid o dată cu eliminarea controlului vamal”, a comentat europarlamentul Siegfried Mureșan.

În prezent, toate statele membre ale UE, cu excepția Bulgariei, Croației, Ciprului, Irlandei și României, fac parte din spațiul Schengen. Acesta include, de asemenea, state care nu sunt membre ale UE (Islanda, Norvegia, Elveția și Liechtenstein). Eurodeputații au solicitat ca Bulgaria și România să fie pe deplin admise în spațiul Schengen în mai multe rânduri, de exemplu în rezoluția din 2018 pe această temă, în rezoluția din 2020 referitoare la situația spațiului Schengen în contextul pandemiei și într-un raport din 2021 privind funcționarea spațiului de liberă circulație. Rezoluția de astăzi conclude dezbaterea în plen din 5 octombrie 2022.

Aderarea unor noi țări la spațiul Schengen necesită o decizie unanimă a Consiliului UE. Președinția cehă a Consiliului a indicat că intenționează să poarte discuții pe această temă înainte de sfârșitul anului 2022.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Bosch este unul dintre cei mai doriți angajatori din România

Afacerile din transporturi, în creștere cu 25% în primele 8 luni

 

 

Adaugati comentariu