Advertisement

Rabla Plus pentru persoane juridice
Home Piaţa auto Flotă verde Mic ghid de „bune practici” pentru trecerea mobilitatea electrică

Mic ghid de „bune practici” pentru trecerea mobilitatea electrică

Prin votul Parlamentului European, din 8 iunie 2022, referitor la încetarea vânzărilor de vehicule cu motoare cu ardere internă începând din 2035, Europa a devenit primul continent care va trece hotărât la mobilitatea electrică. Această inițiativă, care suscită însă multe întrebări și preocupări în industria auto europeană, nu este izolată pe scena internațională.

Întrebarea la care încercăm să răspundem este ”Cum se pregătesc țări lumii, inclusiv cele din Europa, pentru trecerea la mobilitate electrică?”. După cum se va observa în continuare, strategiile variază de la o țară la alta, dar tendința spre electrificare este prezentă în întreaga lume. Drept dovadă, în 2021, mașinile electrice au reprezentat 12% din piața globală de automobile, însumând 6 milioane de vehicule pe șosea, în creștere cu 100% față de 2020. Trei mari regiuni domină această piață: China – 3,1 milioane unități, Statele Unite ale Americii – 1,4 milioane unități și Europa – 1,2 milioane unități.
În timp ce tendința de electrificare a mobilității este uniformă, mijloacele de realizare a acesteia sunt diferite de la o țară la alta sau de la un continent la altul.

Încă din 2009, CHINA a început să promoveze mobilitatea electrică prin acordarea de subvenții pentru achiziționarea de mașini electrice în 25 de orașe pilot, măsură cuplată cu o politică de restricționare a achiziției de mașini pe benzină. Obiectivul la acea vreme era atingerea unei capacități de producție și vânzări cumulate care să depășească 5 milioane de unități până în 2020. Rezultatele au depășit așteptările: la sfârșitul anului 2021, numărul de vehicule electrice din țară a ajuns la 6,4 milioane.
Astăzi, în China, strategia adoptată obligă constructorii auto ca 10% din vânzări să fie reprezentate de mașini electrice și impune ca 10% din locurile din parcările publice să fie echipate cu stații de încărcare. Ajutoarele se concentrează asupra consumatorilor (numere de înmatriculare gratuite, rambursări de taxe etc.), care nu trebuie să solicite o autorizație de instalare a infrastructurii de încărcare. China, pe de altă parte, a pus capăt politicii sale de sprijin pentru producători. Țara este acum principala piață mondială pentru mașini electrice, cu vânzări de 3 milioane de unități înregistrate în 2021.

În ceea ce privește mobilitatea electrică, în FRANȚA, au fost vândute anul trecut peste 315.000 de vehicule electrice, atingând o cotă de piață de 15% și obținând o creștere de 62% față de 2020, pe o piață auto aflată în dificultate (-22% comparativ cu 2019).
Această accelerare a fost susținută de Legea de orientare a mobilității, care prevede încetarea vânzărilor de vehicule care utilizează combustibili fosili până în 2040. În această perspectivă, entitățile de stat au obligația să achiziționeze sau să utilizeze cel puțin 50% din vehiculele cu emisii scăzute și foarte scăzute până la sfârșitul anului 2026. Companiile care administrează o flotă de peste 100 de vehicule sunt și ele afectate de această măsură, cu un obiectiv de 10% mașini electrice din ianuarie 2022 și de 20% din ianuarie 2024.
Achiziția de vehicule electrice este încurajată și de ajutoare financiare, precum bonusul ecologic fără condiții privind nivelul venitului, care permite obținerea de ajutoare pentru achiziționarea sau închirierea unui vehicul nou cu emisii reduse de CO2. Pe lângă aceasta, mai există un bonus de conversie și un bonus de modernizare electrică, care fac posibilă schimbarea unui vehicul poluant cu un vehicul mai durabil, fie prin achiziționare, fie prin transformarea motorului.
Numărul punctelor de încărcare deschise publicului a cunoscut, de asemenea, o creștere puternică, ajungând la aproape 54.000 de unități în 2021, în creștere cu 64% comparativ cu 2020. Până în prezent, peste 50% din spațiile de servicii de pe autostrăzi sunt echipate cu puncte de încărcare. De menționat că reîncărcarea acasă și la serviciu (peste 800.000 de unități) este de asemenea esențială, 90% dintre utilizatorii de modele electrice și hibride utilizînd aceste locații. Și aici, legiuitorul a facilitat această dezvoltare, legea impunând instalarea de stații de încărcare în parcările firmelor, ale clădirilor publice, precum și în parcările cu mai mult de 10 locuri, amplasate în clădiri rezidențiale noi sau adiacente unor astfel de clădiri. În plus, în condominii s-a instituit prin lege dreptul oricărui rezident de a putea solicita instalarea unei stații de încărcare în locul său de parcare. În sfârșit, unele regiuni din Franța beneficiază, până la sfârșitul anului 2025, de subvenționarea cu 75% a costurilor de conectare a stațiilor de încărcare deschise publicului.

În GERMANIA, strategia adoptată de autorități combină stimulente financiare și măsuri care facilitează utilizarea mașinilor electrice. Ca și în alte țări (în special Franța), achiziția de vehicule electrificate este subvenționată printr-un bonus ecologic. În ceea ce privește ajutorul pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare, acesta privește atât sectorul public, cât și cel privat. Totuși, Germania merge mai departe decât Franța în ceea ce privește stimulentele non-monetare, cu locuri de parcare dedicate sau dreptul de a folosi benzile de autobuz. În achizițiile publice, este încurajată, de asemenea, ecologizarea” flotelor auto, obiectivul fiind ca 20% din vehiculele deținute de stat să fie electrice. În primul trimestru al anului 2022, 24,4% dintre vehiculele nou înmatriculate au fost vehicule electrice.

Pentru a sprijini mobilitatea electrică, INDIA s-a concentrat cu hotărâre pe stimulente financiare. Subvențiile sunt destinate consumatorilor, în timp ce autoritățile susțin financiar producția de vehicule electrice și promovează producția de baterii. Proprietarii de vehicule electrice beneficiază astfel de un credit fiscal de până la 1.800 euro și sunt scutiți de taxe, incusiv de cele de autostradă. De asemenea, Ministerul Energiei a limitat, până în martie 2025, prețul energiei electrice din stațiile de încărcare deschise publicului și pune la dispoziție terenuri publice pentru instalarea acestora. Ajutorul pentru producători promovează cercetarea și dezvoltarea și a dus la o explozie a numărului de producători de vehicule electrice, care a depășit 400 de companii în 2022. Aproape 1,2 milioane de vehicule electrice au fost înmatriculate anul trecut, dublu față de 2020, dar vânzările reprezintă doar 1,2% din mașinile vândute în perioada 2021-2022.

Și ARABIA SAUDITĂ intenționează să fie un stat propice mobilității electrice. Încă din 2018, Organizația Saudită pentru Standardizare, Metrologie și Calitate (SASO) a stabilit reglementări privind vehiculele electrice, permițând importul acestora pentru uz personal. Inițiativa „Saudi Green” urmărește ca ponderea vehiculele electrice să ajungă la 30% pe șoselele din Riad până în 2030. De altfel, în capitala țării au fost alocate 92 de miliarde de euro pentru proiecte de dezvoltare durabilă. În paralel, Saudi Electricity Company a semnat un acord cu producătorii japonezi pentru a instala stații de încărcare electrică rapidă. În plus, Neom, viitorul oraș inteligent cu zero emisii de carbon, aflat în construcție, va folosi cele mai noi tehnologii și va permite doar circulația vehiculelor electrice.

La rândul ei, TURCIA a stabilit o direcție clară pentru implementarea masivă de stații de încărcare rapidă. Un regulament publicat în martie 2022 prevede subvenții „nerambursabile” de până la 75% din costurile de instalare. Cu toate acestea, nu există un mecanism specific de stimulare pentru achiziționarea de vehicule electrice.

POLONIA combină reglementările pentru a accelera mobilitatea electrică: obligații, stimulente financiare și măsuri nemonetare care facilitează utilizarea acestor vehicule. Pentru a crește numărul de stații publice de încărcare, fiecare municipiu cu peste 100.000 de locuitori este obligat să instaleze cel puțin 60 de stații publice de încărcare. În ceea ce privește facilitarea acestei obligații, nu este necesară nicio autorizație de construire. De la 1 ianuarie 2022, administrația centrală și unitățile administrației publice locale trebuie să aibă cel puțin 10% vehicule electrice în parcul auto. Pe de altă parte, mașinile ”verzi” beneficiază și de o serie de avantaje, precum parcarea gratuită pe drumurile publice. În ceea ce privește stimulentele, programul „My EV” (Mój elektryk) sprijină achiziționarea sau închirierea de vehicule cu emisii zero, prin subvenții. În martie 2022, în Polonia au fost înmatriculate 43.465 de mașini electrice, dintre care 50% erau vehicule complet electrice. La finalul lui 2021 erau doar 39.658 de unități, iar la finalul lui 2020, 19.714 de unități. Polonia are peste 2.000 de stații de încărcare pentru vehicule electrice accesibile publicului (și aproape 4.000 de puncte individuale).

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Românii bogați sunt mai atenți cu bugetul decât cei săraci. Sondaj CEC Bank

12 oferte au fost depuse pentru cele 3 loturi ale Autostrăzii Focșani – Bacău

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...