Advertisement

ZNSE
Home Administrare flote Juridic Guvernul pregătește restricționarea circulației mașinilor poluante. Orașele din România vor avea Zone cu nivel scăzut de emisii – ZNSE

Guvernul pregătește restricționarea circulației mașinilor poluante. Orașele din România vor avea Zone cu nivel scăzut de emisii – ZNSE

Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării, în orașele din România vor fi instituite Zone cu nivel scăzut de emisii (ZNSE), în care vor fi aplicate restricții privind circulația vehiculelor în funcție de nivelul de emisii.

Potrivit inițiatorilor, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului, în zonele cu nivel scăzut de emisii este permis accesul doar al vehiculelor care respectă standardele stabilite prin regulamentul adoptat de către autoritatea publică locală. În aceste zone pot fi aplicate taxe sau restricții celor care nu respectă aceste standarde.

Practic, prin adoptarea proiectului de Hotărâre de Guvern va fi aprobată metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii. Totodată, autoritatea centrală competentă oferă autorităților publice locale competențele juridice și tehnice necesare pentru a stabili și a pune în aplicare zone cu nivel scăzut de emisii.

Vehiculele afectate de ZNSE

Potrivit proiectului de act normativ, scopul instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.

În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:
a) clasa 1– vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
b) clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
c) clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
d) clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
e) clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
f) clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.

Două tipuri de ZNSE

Zonele cu nivel scăzut de emisii nu se instituie pe areale ce cuprind drumuri naționale, drumuri județene sau variante ocolitoare ale localităților, cu numai în mediile urbane și pot fi de două tipuri:

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule M și N, caz în care autoritatea administrației publice locale care le instituie trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul zonelor, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;

b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule M și N, în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.

Sancțiuni

Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul Zonelor cu nivel scăzut de emisii a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces.

În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor aplica amenzi, iar autoritățile administrației publice locale nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea acestor zone și vor avea campanii de informare a publicului și de promovare.

Alte dispoziții

Pentru asigurarea unei abordări unitare la nivel național nu este permisă gestionarea ZNSE pe baza ecusoanelor/autocolantelor sau a altor elemente de identificare a normei de poluare a autovehiculelor.

Încadrarea autovehiculelor înmatriculate în alte state se realizează de către Registrul Auto Român în conformitate cu ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii care va fi adoptat în 6 luni de la data publicării hotărârii.

Autoritățile administrației publice locale care instituie ZNSE afișează pe site-ul propriu informații privind tipul ZNSE, localizarea acestora, regulile de acces și tarifele de acces, după caz.

Reamintim că la data de 30 mai 2023 a intrat în vigoare Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, care stabilește cadrul general pentru promovarea și gestionarea mobilității urbane durabile la nivel național. Ca parte a măsurilor de creștere a atractivității mobilității active și a transportului public, Legea nr. 155 prevede și instituirea de Zone cu nivel scăzut de emisii în cadrul localităților, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) are un nou format, adaptat prevederilor legislative actuale

 

Mașinile termice rămân preferatele austriecilor. Prețul este crucial pentru vehiculele electrice

 

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Comportamentul agresiv
JuridicSiguranţă rutieră

Comportamentul agresiv în trafic poate fi reclamat online. Vezi care este procedura

Comportamentului agresiv în trafic poate fi reclamat online pe aplicația M.A.I., hub.mai.gov.ro,...

Chatbotul RAReş
Juridic

RAR a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să acceseze mai uşor informaţii tehnice

Registrul Auto Român (RAR) a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să...

rar
Juridic

Staţiile ITP, atelierele TLV şi serviciul programări al RAR nu vor funcţiona în perioada 5-6 octombrie 2024

Stațiile ITP, atelierele TLV precum si serviciul programări activități la RAR nu...

CO2
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană refuză amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru vehicule

După cum era de așteptat, Comisia Europeană a refuzat solicitarea (neoficială) a...