Orice companie care deţine un parc auto mai mic sau mai mare vrea să obţină de la maşinile pe care utilizează “maximul de mobilitate”. De multe ori, însă, atingerea obiectivului este dublată de costuri uriaşe. Leasingul operaţional poate fi o soluţie de optimizare şi, mai ales, de reducere a acestor cheltuieli.
În România, piaţa leasingului operaţional este încă la început, comparativ cu Europa de Vest, unde această formă de administrare a flotei acoperă între 30% şi 75% din segmentul corporativ. Deşi din 6 maşini vândute una aparţine firmelor de profil, un număr încă redus de companii apelează la această formă de finanţare a flotelor.
La ora actuală, există 400.000 de companii înregistrate la Registrul Comerţului şi doar câteva mii aleg leasingul operaţional. Important pentru noi, jucătorii, este ca firmele cu parcuri auto mari să apeleze la această modalitate de finanţare”, spune directorul general al LeasePlan România, Bogdan Apahidean, companie care are în administrare o flotă de peste 9.700 de vehicule.
De altfel, nu numai firmele cu flote semnificative se regăsesc printre clienţii companiilor de leasing operaţional, ci mai ales cele profitabile. Dintre primele 50 cele mai competitive companii din România, mai mult de jumătate accesează, pentru utilizarea autovehiculelor, leasingul operaţional cu servicii de administrare incluse.
Este vorba, în general, de companii multinaţionale, care vin în piaţa locală cu obişnuinţa externalizării managementului flotei auto”, arată Daniel Ivan, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO) şi directorul general al Fleet Management Services (FMS), companie cu o flotă ce depăşeşte 3.000 de vehicule.
Practic, prin leasing-ul operaţional, o companie poate să apeleze la o firmă specializată pentru a obţine maşinile de care are nevoie pentru a-şi desfăşura activitatea. Acest produs îi oferă companiei posibilitatea de a achita o rată ce reflectă în mod obiectiv utilizarea maşinii, aceasta fiind calculată în funcţie de rulajul anual şi de durata contractului.
Compania plăteşte astfel doar pentru ceea ce utilizează, iar la finalul contractului returnează maşinile fără a-şi mai asuma riscul de revânzare, spre deosebire de situaţia unui leasing financiar când maşinile sunt păstrate la încheierea contractului.
Fără doar şi poate, caracteristica acestui produs – lipsa opţiunii de a cumpăra autovehiculele la final, l-a impus în principal firmelor străine de pe piaţa românească, cele autohtone fiind mai degrabă interesate să deţină maşinile, decât să le închirieze pe termen lung.
Însă tocmai această trăsătură specifică reprezintă pentru jucătorii din piaţa de profil argumentul principal pentru care o companie artrebui să-şi finanţeze flota prin intermediul acestui produs: reducerea şi eficientizarea costurilor.
Computerul este înlocuit periodic. De ce nu şi maşina?
În acest context al reducerii costurilor, directorul general al companiei Alexandros Long Term Rental, Bogdan Ciocâlteu, este de părere că autoturismul este un bun care se uzează moral foarte repede şi ar trebui înlocuit periodic, pentru a-i fi îmbunătăţită performanţa şi pentru a menţine siguranţa angajaţilor. Acesta consideră că modul în care ar trebui evaluate autovehiculele are mari similitudini cu acela al computerelor.
După cum se ştie, PC-urile se depreciază rapid ca urmare a evoluţiei tehnologice.Din acest punct de vedere, şi vehiculele au început să semene cu PC-urile. Tehnologiile auto se schimbă la 3-4 ani, vehiculele devin mai fiabile, au consumuri de carburant din ce în ce mai reduse şi atunci apare nevoia să le schimbi pe cele actuale. În acest context, merită să iei în calcul şi să utilizezi leasingul operaţional, care aduce reduceri semnificative de costuri pentru clienţi”, explică directorul general al companiei Alexandros Long Term Rental, Bogdan Ciocâlteu.
Din punctul său de vedere, maşina ar trebui privită ca un activ care îi facilitează unei companii desfăşurarea activităţii curente. “Nu este necesar să intre în proprietatea vehiculului la finalul contractului. Acesta este ca un calculator care-şi pierde din performanţe”, afirmă Bogdan Ciocâlteu.
Rata medie, 350 de euro
La rândul său, directorul general al LeasePlan România, Bogdan Apahidean, apreciează că, în funcţie de mărimea parcului auto, finanţarea prin leasing operaţional combinată cu externalizarea serviciilor de administrare, poate genera reduceri de costuri chiar de sute de mii de euro, cu un impact pozitiv asupra profitabilităţii
Dacă estimăm o rată medie pentru un leasing operaţional la 350 euro, iar prin externalizare se poate obţine o reducere a costurilor cu administrarea flotelor de 15%, la o durată medie de viaţă a autovehiculului de 42-45 de luni, vorbim, pentru această perioadă, de economii de 1.500 – 2.000 euro/maşină. Astfel, în cazul unei companii mari, cu un parc auto semnificativ, se ajunge la economii cu flota auto de zeci de mii de euro sau chiar de sute de mii de euro”, punctează Bogdan Apahidean.
Pe de altă parte, şeful LeasePlan spune că, în comparaţie cu leasingul financiar, leasingul operaţional nu presupune un efort financiar mai mare din partea companiei care utilizează flota.
„Dacă plecăm de la o maşină cu valoare de investiţie de 10.000 euro şi presupunem că după patru ani valoarea scade la 4.000 euro, în cazul leasingului operaţional se plătesc numai 6.000 euro, la care se adaugă beneficiile serviciilor de administrare externalizată. În cazul leasingului financiar, compania trebuie să achite un avans, să plătească 80% pe durata contractului şi 20% sub forma valorii reziduale. La final, dacă vrea să vândă maşina nu obţine 4.000 de euro, ci mult mai puţin, pentru că nu este specializată în revânzare”, explică Bogdan Apahidean.
De 8×8 beneficii
Şi preşedintele ASLO crede cu tărie atât în avantajele financiare, cât şi în beneficiile operaţionale ale acestui produs, însă consideră că societăţilor-client ar trebui să li se explice mai amănunţit modalitatea de abordare a costurilor determinate de deţinerea unei flote.
“Eu nu am întâlnit nicio companie până acum care să facă un calcul în ceea ce priveşte ciclul de înlocuire a maşinilor din flotă. De obicei, decizia din acest punct de vedere e amânată şi se pierde momentul de oportunitate, iar costurile devin mai mari decât crede că le are compania în cauză. Ceea ce vreau să spun este că există un moment optim la care o maşină trebuie înlocuită. Dacă decizia de înlocuire întârzie un an sau doi, costurile cu întreţinerea încep să crească. De aceea, apelarea la companiile de leasing operaţional, care propun înlocuirea maşinilor cu o anumită cadenţă, de 3-4 ani, îi scapă pe clienţi de această problemă a calculelor privind costurile. Este foarte important ca o companie să aibă un ciclu optim de înlocuire a maşinilor”, este de părere Daniel Ivan.
Din punctul său de vedere, în leasingul operaţional există 8 avantaje de natură fiscală:
- Costuri fixe şi uşor de bugetat;
- Concentrarea capitalului şi a liniilor de credit pe activitatea de bază (la contractarea produsului nu trebuie plătit un avans);
- Flexibilitate – există soluţii multiple pentru autovehicule noi şi rulate;
- Autovehiculele sunt în contabilitatea firmei de leasing operaţional, nu a clientului;
- Reducere de costuri;
- Indicatori financiari îmbunătăţiti
- Registru de mijloace fixe uşor de administrat.
Ca beneficii operaţionale, directorul general al FMS, Daniel Ivan, enumeră alte 8 elemente:
- Înnoirea mai rapidă a parcului auto;
- Consultanţă pe toată durata contractului;
- Rapoarte specifice la cerere, cu alte cuvinte un control mai mare asupra costurilor;
- Fără plăţi în numerar (card client);
- Procese simplificate prin externalizare;
- Soluţii flexibile;
- Supervizare întreţinere auto şi verificare facturi;
- Costuri reduse de administrare.
Importanţa condusului defensiv
În opinia reprezentanţilor companiilor de leasing, un stil de conducere defensiv este un element semnificativ în procesul de eficientizare a flotelor şi de reducere a costurilor.
Companiile au înţeles că un condus agresiv duce la creşterea costurilor cu administrarea parcurilor auto, prin faptul că sporesc cheltuielile cu asigurările şi cu reparaţiile în service. Avem peste 1.000 de utilizatori ai maşinilor închiriate prin LeasePlan care au apelat la astfel de cursuri”, spune Bogdan Apahidean.
La rândul său, directorul general al companiei Alexandros Long Term Rental, Bogdan Ciocâlteu, adaugă şi faptul că astfel de traininguri reprezintă o modalitate prin care companiile de leasing operaţional îşi responsabilizează clienţii.
Reuşim să-I convingem că un curs de conducere defensivă înseamnă, pe lângă economiile făcute printr-un consum redus de combustibil, şi faptul că maşinile sunt mai îngrijite, iar siguranţa angajaţilor şi a celorlalţi participanţi la trafic este garantată. Din experienţa noastră, companiile cu parcuri mari şi cu angajaţi numeroşi au devenit mult mai responsabile din punctul de vedere al utilizării autovehiculelor”, arată Bogdan Ciocâlteu.
Comportamentul utilizatorilor la volan este o preocupare permanentă şi pentru Arval România, companie care administrează peste 5.000 de autovehicule.
Directorul general al societăţii, Dan Boiangiu, este de părere că utilizatorii maşinilor, prin comportamentul manifestat la volan, pot avea un rol foarte important asupra reducerii TCO (Total Cost of Ownership – Costul total de deţinere şi utilizare a autovehiculului).
Pentru o flotă, factorii externi – asigurări, taxe, preţurile carburanţilor –determină o creştere anuală de 4-5% a TCO. Asupra acestor factori, utilizatorii nu au cum să intervină. De aceea, rolul nostru, la Arval, este să readucem focusul asupra factorilor interni care influenţează TCO, adică să acţionăm asupra aspectelor care ţin de client. Unul dintre acestea este ceea ce se numeşte «driver behaviour». Noi am făcut o clasificare din acest punct de vedere şi am stabilit trei tipuri de comportamente: Grupul «saver», format de şoferii foarte responsabili în conducere, Grupul «neutri» – cei care nu cad în nicio extremă şi Grupul «Niki Lauda», care generează cele mai mari riscuri în şofat. Acest ultim grup este ţinta noastră pentru organizarea cursurilor de conducere defensivă”, subliniază Dan Boiangiu, directorul general al Arval România.
50.000 de maşini, la finele anului
Piaţa de leasing operaţional va atinge în acest an aproximativ 50.000 de unităţi, în creştere cu 15% faţă de 2013, cifra fiind superioară obiectivului anunţat la începutul anului, când au fost estimate 45.000 de unităţi.
„Piaţa leasingului operaţional a crescut mai mult decât s-a anticipat la începutul anului, conform rezultatelor la şase luni. Piaţa a crescut pe fondul investiţiilor realizate de companii, dar, la 9 luni, cifrele arată că avansul leasingului operaţional s-a mai diminuat. Anticipez că până la finele anului se va ajunge la 50.000 de unităţi, în creştere cu 15% faţă de 2013″, afirmă Daniel Ivan, directorul general al Fleet Management Services (FMS).
În opinia sa, principalul catalizator a fost competiţia dintre jucătorii care activează în acest domeniu, pe fondul investiţiilor realizate atât de companiile mari şi mici, cât şi de sectorul public. Cu toate acestea, Daniel Ivan spune că, din păcate, optimismul s-a mai diminuat în a doua parte a anului, după ce s-a remarcat o frânare a apetitului investiţional.
Oricum, acesta estimează că înmatriculările de maşini noi de către societăţile de leasing operaţional vor avea, la finalul anului 2014, o pondere de 17,5% în totalul de 348.000 de unităţi, în uşoară creştere comparativ cu rezultatul de la sfârşitul anului trecut, de 17,3%. În 2013, piaţa de leasing operaţional a crescut cu 9%, până la 43.000 de maşini.
Şeful FMS a estimat că potenţialul pieţei de leasing operaţional este de 100.000 de autovehicule, ceea ce indică faptul că «mai este loc pentru creşteri ». De altfel, acesta prognozează o creştere de două cifre a pieţei în 2015, însă se arată destul de reţinut în a face estimări prea optimiste.
“Noi vom depune eforturi în a convinge managerii de beneficiile leasingului operaţional, însă trebuie să crească şi piaţa auto, adică trebuie să avem mai multe businessuri care să meargă şi care, la rândul lor, să aibă nevoie de mai multe autovehicule. Factorii externi pot ajuta creşterea pieţei sau îi pot pune piedici. De altfel, aceşti factori externi au fost motivul pentru care am avut stagnare în 2013”, conchide preşedintele ASLO.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna decembrie 2014)
Comentați?