Advertisement

trafic
Home Administrare flote Juridic Aviz negativ pentru 20 de proiecte pentru modificarea Codului Rutier

Aviz negativ pentru 20 de proiecte pentru modificarea Codului Rutier

Pe masa Parlamentului se află câteva zeci de iniţiative pentru completarea sau modificarea Codului Rutier. Potrivit procedurii legislative, aceste proiecte trebuie să obţină şi avizul Guvernului, care, în marea majoritate cazurilor, este negativ.

Pentru modificarea sau completarea Codului Rutier (OUG 195/2002), Guvernul şi-a prezentat recent punctul de vedere asupra unui număr de 24 de iniţiative. Dintre acestea, 20 au fost respinse, iar 4 au fost susţinute cu amendamente şi observaţii. Iată câteva exemple.

Proiectele respinse pentru modificarea Codului Rutier

Printre proiectele de legi care nu sunt susţinute de membrii Executivului se numără şi cel privind completarea art. 45 cu un nou aliniat, alin 3^1, astfel încât, pentru depăşirea obstacolelor de orice natură, oprite, staţionate sau care se deplasează cu viteză foarte mică să fie permisă manevra de depăşire care presupune încălcarea marcajului continuu, simplu sau dublu, ce desparte sensurile de mers. Potrivit proiectului, manevra ar putea fi permisă dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanţă mai mare de 20 metri, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 metri.
Guvernul respinge şi modificarea art. 49 în sensul stabilirii la 60 km/h a limitei maxime a vitezei pe drumurile naţionale şi europene, în interiorul localităţilor, pentru toate categoriile de autovehicule. Potrivit expunerii de motive, „scopul acestei reglementări vizează fluidizarea traficului şi reducerea timpilor de condus pentru şoferi”. Totodată, „această reglementare ar urma să vină şi în sprijinul transportatorilor şi investitorilor, care, astfel, vor reduce semnificativ timpul de transport al măfurilor. Pentru ceilalţi participanţi la trafic, persoanele fizice, reducerea timpilor petrecuţi la volan va avea ca urmare reducerea oboselii şi, ca urmare, o probabilitate mai mică de producere a unor evenimente în trafic”.

Un alt proiect pentru modificarea Codului Rutiercare nu se bucură de aprobarea Guvernului este şi dispunerea aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pe timp limitat şi în cazul persoanelor ce nu au achitat amenzile privind circulaţia pe drumurile publice. În acest sens, iniţiativa legislativă prevede ca autoritatea emitentă a permisului de conducere să dispună, prin ordin, suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule în termen de 60 de zile de la data săvârşirii contravenţiei, suspendarea urmând a înceta la data depunerii dovezii de achitare a amenzilor restante.

Membrii Executivului resping şi completarea art. 15 cu un nou alineat în sensul instituirii obligaţiei ca, în cazul înstrăinării vehiculului, fostul proprietar al acestuia să completeze o declaraţie pe propria răspundere privind datele de identificare ale persoanei către care a înstrăinat vehiculul, data înstrăinării, precum şi indicaţia contorului kilometric la data înstrăinării. Potrivit Expunerii de motive, „piaţa auto se confruntă în prezent cu un fenomen periculos de înşelare a cumpărătorilor de bună credinţă cu privire la numărul de kilometri reali ai vehiculului la data înstrăinării. Acest fenomen este generat de lipsa unor prevederi legale care să stipuleze obligaţia declarării indicaţiei contorului kilometric la data înstrăinării”.

Aviz negativ a primit şi proiectul privind introducerea unor dispoziţii potrivit cărora conducătorii auto care nu au fost sancţionati şi nu au cumulat puncte de penalizare în cursul unui an, vor primi anul următor, ca bonus, 2 puncte peste pragul de 15 puncte, urmând ca suspendarea dreptului de conducere să poată opera pentru aceşti conducători auto la cumularea a 17 puncte de penalizare.
Membrii Executivului nu au fost de acord nici cu modificarea şi completarea art. 23, în scopul instituirii unor noi reguli referitoare la examenul pentru obţinerea permisului de conducere. Astfel, se propune ca proba practică pentru verificarea aptitudinilor şi comportamentului să se constituie din:
– verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate;
– verificarea aptitudinilor pe drumurile publice din interiorul localităţilor;
– verificarea aptitudinilor pe drumurile publice pe timp de noapte.
Totodată, conform iniţiativei legislative, poate obţine permisul de conducere, persoana care a fost admisă atât la proba teoretică, cât şi la toate cele trei probe practice (respingerea la una dintre probe presupunând reluarea întregului proces de examinare după trecerea a minim 30 de zile de la ultima examinare). Potrivit Expunerii de motive, „una dintre cauzele principale ale accidentelor rutiere produse pe drumurile publice din România o reprezintă slaba pregătire practică a noilor deţinători ai permiselor de conducere”.
Guvernul a dat aviz negativ şi pentru completarea art. 111 în sensul acordării posibilităţii conducătorului auto de a depune dovada înlocuitoare a permisului de conducere la poliţia rutieră în orice zi din momentul eliberării, până în a 15-a zi de valabilitate a dovezii înlocuitoare. Potrivit Expunerii de motive, perioada pentru care se eliberează dovada de conducere trebuie să fie flexibilă, lăsând la alegerea persoanei în cauză să decidă dacă se va folosi de acest document timp de maxim 15 zile sau dacă va decide că perioada de suspendare va curge exact din ziua în care i s-a ridicat permisul, urmând ca în 30 de zile să înceapă demersurile pentru redobândirea cametului de conducere, în conformitate cu prevederile legii.

Respinsă a fost şi introducerea unui nou alineat, alin. (5^1), astfel încât contravenientul sancţionat cu amendă şi cu suspendarea permisului de conducere pe o perioadă limitată de timp, care achită amenda în cel mult două zile lucrătoare de la data primirii procesului verbal de constatare a contravenţiei, să beneficieze de reducerea cu jumătate a perioadei de timp pentru care s-a dispus, prin proces-verbal de constatare, suspendarea exercitării dreptului său de a conduce.

Un alt proiect modificarea Codului Rutier avizat negativ a fost şi cel pentru completarea art.63, în sensul introducerii unui nou alineat, alin.(6), ce vizează stabilirea unor condiţii referitoare la oprirea, staţionarea şi parcarea autovehiculelor pe trotuare. Astfel, administratorul drumului public poate permite oprirea, staţionarea sau parcarea unui vehicul pe trotuar, parţial sau total, numai cu respectarea marcajului şi numai dacă rămâne liber cel puţin un culoar de minimum 2 m lăţime înspre marginea opusă părţii carosabile, destinat circulaţiei pietonilor.

Membrii Executivului au respins şi modificarea art. 24 alin. (6), în sensul instituirii unei noi restricţii privind prezentarea la examenul pentru obţinerea permisului de conducere şi anume pentru persoanele care nu au absolvit învăţământul primar şi invăţământui secundar inferior sau gimnazial. Potrivit Guvernului, din analiza textului proiectului rezultă că iniţiatorii au în vedere intervenţia legislativă asupra art. 24 alin. (6) şi în sensul identificării concrete şi exhaustive a infracţiunilor care determină interdicţia de prezentare la examenul pentru obţinerea permisului de conducere.
Guvernul nu este de acord nici cu modificarea şi completarea Codului Rutier, astfel încât constatarea contravenţiilor să se poată face şi cu ajutorul înregistrărilor de pe mijloace tehnice video aparţinând participanţilor la trafic sau autorităţilor administraţiei publice locale, chiar dacă aceste mijloace nu sunt certificate, omologate sau verificate metrologic, respectând condiţia ca proba video să fie însoţită de declaraţia participantului la trafic care o furnizează, asupra faptelor întâmplate, precum şi asupra autenticităţii şi veridicităţii înregistrării tehnice video furnizate.

Aviz negativ a primit şi proiectul de modificare a art. 98 alin.(2) în sensul stabilirii punctului de amendă la 20% din indicele social de referinţă, comparativ cu 10% din salariul minim brut pe economie, cât este în prezent, dar şi iniţiativa care modifică art. 64, în sensul stabilirii exprese a cazurilor în care Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar.

Proiecte susţinute cu amendamente

Executivul susţine doar patru proiecte legislative, însă va formula amendamente şi observaţii:

– completarea art. 102 alin. (3) cu o nouă literă, lit. c), în sensul înăspririi pedepsei pentru participanţii la trafic, respectiv, amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile pentru neoprirea la dispoziţia poliţistului rutier aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu. Potrivit Expunerii de motive „sancţiunea mică dată conducătorilor auto-moto care nu opresc la semnalele poliţistului rutier îi determină pe aceştia să fugă de poliţie, ignorând cu nonşalantă dispozitia de oprire ale acestora”.

– corelarea OUG 195/2002 cu dispoziţiile Legii poliţiei locale nr. 155/2010 în ceea ce priveşte atribuţiile poliţiei locale în domeniul circulaţiei pe drumurile publice.

– stabilirea valabilităţii permisului de conducere eliberat pentru categoria B şi în cazul anumitor tipuri de motociclete, dacă deţinătorul permisului are vârsta de 24 de ani împliniţi, iar permisul eliberat pentru categoria B a fost obţinut „cu cel puţin 2 ani în urmă”. Guvernul propune adăugarea sintagmei „cu transmisie automată”, ţinând cont de factorul de risc privind gradul de siguranţă rutieră şi de faptul că posesorul acestui permis de conducere nu are pregătire specială pentru conducerea unei motociclete (manevra ambreiajului şi sincronizarea treptelor de viteză).

– instituirea în sarcina administratorului drumului a obligaţiei de a asigura iluminarea corespunzătoare a trecerilor pentru pietoni, nesemaforizate, marcate şi semnalizate corespunzător, de pe sectoarele de drumuri internaţionale «E», drumuri naţionale şi drumuri de interes judeţean situate în intravilanul localităţilor, prin utilizarea unor sisteme de iluminat performante din punct de vedere energetic. De asemenea, se propune ca neîndeplinirea acestei obligaţii de către administratorul drumului să constituie contravenţie şi să se sancţioneze cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

CNAIR va realiza 2 pasaje pietonale și 4 rutiere pe Valea Prahovei

Propunerile BAAR pentru modificarea Legii RCA. „Reparaţia”, înlocuită cu „despăgubirea”

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

concediere colectivă
Juridic

Obligația de informare și consultare în contextul concedierilor colective

Într-un peisaj legislativ în continuă evoluție, înțelegerea corectă a procesului de concediere...

autovehicule
Juridic

Noi norme de valorificare a autovehiculelor intrate în proprietatea privată a statului

Guvernul a modificat condiţiile privind valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privată a...

stellantis
Juridic

Stellantis, adus în instanță de investitori. Întâi în SUA, acum în Țările de Jos

Fundația olandeză Fiat Chrysler Investors Recovery Stichting, care reprezintă investitorii din fostul...

GSR2
Siguranţă rutieră

Regulamentul general de siguranță: Mașini mai sigure, dar posibil mai scumpe

În conformitate cu Regulamentul general de siguranță, din luna iulie 2024, mașinile...